Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 2876 ggr
pertho
0

Den försvunna Kerstin.

Minst ett par av Proveniens habila emigrantforskare deltog i en jakt på Anbytarforum i december sistlidne. Problemet gäller bonddottern Kerstin Olsdotter, född i Österåker (D) 1857-08-03 som efter att ha fött en son 1881-07-03 brådstörtat ger sig iväg till Amerika mindre än tre månader efter barnets födelse. Hon ger Pastor löfte att återkomma och ta hand om sitt barn. (AI:15 sid 60) Sedan dess vet ingen något säkert om henne. Diskussionen i ämnet finns under Landskap- Småland - Okänd socken i Småland.

En sak som inte kom fram klart i AF är, att hon tog ut sitt flyttbetyg samma dag, 1881-09-20, som tre av hennes avlidna systers barn:

Anna  f. 1874-01-08 i Amerika,

Emma, f. 1875-10-18 i Österåker,

Kjerstin f. 1878-12-29 (det står -28 i hfl) i Österåker.

Barnens far Lars Bondesson har redan 1879 för andra gången rest till Amerika. Det verkar inte vara någon djärv hypotes, att Kerstin Olsdotter reste tillsammans med de små barnen. Kanske inte heller att hon tänkte sig en framtid med svågern.

Är det möjligt att hitta denna lilla grupp i några resehandlingar? Äldsta barnet bör väl vara amerikansk medborgare.

I diskussionen kom också fram möjligheten att denna Kerstin Olsdotter är identisk med eb Christina Olsson, gift Löwenadler, som är född 1858-08-03, alltså precis ett år 'för sent'. Går det att hitta hennes överfart?

chrissan
0

De Christina Olson som finns 1881 kommer alla fram till NY tidigare än hon tar ut sitt flyttbetyg.

Är det samma kvinna som står som Kjerstin Olsdotter Pehrsson i Emigranten? Födelsedatum stämmer. Men datumen för henne och för systerbarnen stämmer inte alls, systerbarnen står det 20/1 på, men det kan ju vara en felskrivning srån hfl där man hämtat uppgifterna.

Finns det någon uppgift om var i Amerika Anna Larsdotter Bondesson är född? Det kan ju vägleda.

Ancestry håller på med underhåll just nu.

pertho
0

Jag är inte säker på att jag riktigt förstått Ditt andra stycke. Har Du alltså funnit överresan för de fyra med avvikelsen att flyttattestens datum anges till 20/1 1881 för barnen och att Kerstin dessutom fått extranamnet Pehrsson? Det skulle i så fall kunna tyda på att hon jade äktenskap på gång.

Amerikabrev med adresser har jag frågat efter utan resultat.

Här följer en kronologi för några personer i Kerstins omgivning:
Lars Bondesson, f. 1846-08-29 i Torp, Österåker.

1873 utvandrar minst 13 personer från Österåker. Bland dem både Lars Bondesson och hans blivande hustru Brita Olsdsotter som tog ut sin flyttattest den 24/3.
Lars och Brita gifter sig i Amerika samma år och deras första barn Anna Larsdotter föds 1874-01-08.
Brita Olsdotter återkommer till hemorten 1875, troligen i augusti.
1875-10-18 föds dottern Emma.
1877-12-30 återkommer Lars Bondesson.
1878-12-29 föds dottern Kerstin.
1879-04-05 dör Brita Olsdotter.
1879-06-18 utvandrar Lars Bondesson på nytt till Amerika.
1881-09-20 uttas flyttattest för Kerstin Olsdotter och systerns tre barn.

Ingen av dessa fem personer kan påträffas i folkräkningarna 1890 eller 1900, så det verkar troligt att de blev bofasta i Amerika någonstans.

chrissan
0

Exempel:

Post 30810

Larsdotter Bondesson, Anna
Dotter (ogift kvinna)

f. 8/1 1874 i Amerika

Utvandrad 20/1 1881
från Nederhulla Nederhullarote, Österåker, Södermanlands län (Södermanland)
till Amerika

Källa: Husförhörslängd, s. 60

Emibas emigrationsakt: Österåker D 1881 001

Post 30836

Olofsdotter Pehrsson, Kjerstin
Dotter (ogift kvinna)

f. 3/8 1857 i Österåker, Södermanlands län (Södermanland)

Utvandrad ?/10 1881
från Nederhulla Nederhullarote, Österåker, Södermanlands län (Södermanland)
till Amerika

Källa: Husförhörslängd, s. 60

Emibas emigrationsakt: Österåker D 1881 027

pertho
0

Då förstår jag. I hfl, AI:15 sid 60 har de tre flickorna en gamensam flyttnotering l högerkolumnen. Månadssiffran har misslyckats och kan läsas som 1, 7 eller 9, efter behag. Kerstin Olsdotter har i samma kolumn 81 /10.(Attest) 44.

I kolumnen "Frejd …" står på henne: "Afreser till Amerika med frejdbetyg 20/9 1881 icke absolverad; löfte om återkomst till sitt barn gifvet till pastor."

I Utflyttningslämgden B:2 har flickorna attestdatum 20/9, klart och tydligt.
Attest nr 44 som Kerstin Olsdotter borde ha är utställd på en helt annan person som inte flyttar utomlands. Kerstin saknas i utflyttningslängden.

För att vi inte skall slappna av har en helt annan Kerstin Olsdotter utvandrat i maj samma år. Hon är född 1862-07-29, från Klockartorp och markeras som mormon.

Det börjar kännas ganska svårt, det här.

chrissan
0

Jag har inte lyckats hitta dem i passagerarlistorna, som ju inte är kompletta. Inte heller Bondeson som passar 1900 som ju är första censusåret efter utvandringen. Flickorna har nog gift sig så de blir svåra!

Cheyenne
0

Jag tycker det känns märkligt att det i hennes mors bouppteckning 1894  anges att hon skulle vara gift med en Wilhelm Löfwenander i Jönköping.

Så här skrev jag på AF:

"Får man inflika med ett par frågeställningar?

I Kjerstin Olsdotters mors bouppteckning från 1894 framgår det tydligen att Kjerstin ska ha varit gift med en arbetaren Wil. Löfvenander. Jag reagerar dels på hans yrke då ovanstående Wilhelm Mauritz Löwenadler enligt uppgifter från bla SOAK anges vara Styrman/Sjöfarare.

Jag reagerar också på att Kjerstin 1894 anges bo i Jönköping. Har detta uteslutits?

En tredje frågeställning är tolkningen av efternamnet Löfvenander som ni tror ska vara just Löwenadler. Personligen tycker jag att namnet Löfvander ligger närmre till hands vilket också förekommer i bla Jönköpings län under 1800-talets senare del"

Kerstin finns inte med i folkräkningarna 1890 eller 1900. Hennes mor avlider därimellan, dvs 1894. Inget hindrar att Kerstin återkommit till Sverige efter 1890 men själv avlidit före 1900.

pertho
0

#6. Ja, jag håller med. Det var därför jag tänkte göra ett försök att komma någon stans från 'andra hållet', utflyttningen.

1894 hade man i Österåker tydligen kontakt med Lars Bondesson eller hans familj i Amerika. Likaså måste ju någon ha suttit inne med uppgiften om att Kerstin fanns i Jönköping, vare sig den är korrekt eller förvanskad. Bo Person gav ett tips om ett par fröknar Löwenadler på en angiven adress i Jönköping. Jag kontrollerade den i hfl runt 1894. Där fanns damerna, men varken Kerstin Olsdotter eller någon man med namnet Löwenadler.

Jag håller helt med Lars i Österåker (den ledande auktoriteten på interna Österåker-anor) om att man inte kan plocka in denna Christine Olson, gift med William Mauritz Löwenadler, utan starkare bevis.

Cheyenne
0

Vad tror ni om denna?

18960727-395

Lövander, Harry Leonard

Åstorpsgatan 14

Död 23/10 1964.

Kyrkobokförd i Helsingborgs Gustav Adolf, Helsingborgs kn (Malmöhus län, Skåne).

Född 27/7 1896 i USA.

Gift man (16/4 1922).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Helsingborgs Gustav Adolf, Helsingborgs kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
USA, Chicago

Källor:
DB, FS / DOR 64

Cheyenne
0

Och honom kan vi glömma. Förviso föd i Amerika men finns år 1900 åter i Sverige med sina föräldrar, också med efternamnet Lövander.

chrissan
0

Det fins ju register över ministerialböckerna i Jönköping på JGFs hemsida. Kanske kan man finna något där.

Cheyenne
0

Har gjort otaliga sökningar i de avskrivna böckerna på JGFs hemsida. Inget napp ännu tyvärr.

Cheyenne
0

Kom att tänka på ett av Lars' (frågeställaren) inlägg på AF i frågan. Tydligen ska det finnas bevarade foton av Kerstin av en fotograf i Borås.  Det behöver ju inte betyda att hon varit där. Plåtarna kan ju ha blivit skickade dit för framkallning eller reproduktion men alla halmstrån det går att dra i……!

chrissan
0

Försökte hitta Lars Bondessons alla turer. Han återkommer från Amerika 1877 till Österåker (liksom många andra - var det något speciellt?).  Undrar just varför så många kom tillbaka det året, var den ursprungliga emigrationen religiös eller på annat sätt i grupp?

Mystiskt att inga spår finns av honom i USA

(Inom parentes: titlar var ju viktiga på den tiden, en av de återkommande kallas "amerikanare" som titel istället för dräng)

pertho
0

#13. Det stora antalet emigranter från Österåker frapperade även mig. Sörmland var inget stort emigrationslän (en bidragande orsak till att jag som ursörmlänning inte haft anledning att stssla med emigranter), men det verkar som om Österåker var ett tydligt undantag. Om jag förstår det rätt, kan man på Emigranten enkelt se antalet utvandrade från olika socknar under olika år. Stämmer det, att Österåker var överrepresenterat vid jämförelse med grannsocknarna?

I registret över Österåkers Hembygdsförenings Årsskrifter finns rubriken 'En Amerikakoffert berättar', så någon där kanske vet något.

#12. Fotot är en mystifikation. Det kan ju vara taget före utvandringen och har i så fall inget att tillföra.

#11. Jag började också söka efter "Lö…" men gav snart upp.

Cheyenne
0

Jag resonerar si så här:

Om Kerstin vid sin mors död 1894, befann sig i Amerika borde detta vara allmänt känt av hennes familj hemma i Sverige. "Gift med arbetaren Will. Löfvenander i Jönköping antyder - som tidigare nämnts - att Bouppteckningsmannen känt till familjen och/eller fått informationen av någon i Kerstins närhet.

Skulle Kerstin ha varit gift med en Löwenadler som står i Adelskalendern så är jag rätt säker på att familjen skulle ha kännedom om detta.

Breven hennes son Erik Ersson ska ha fått vore i detta läget en absolut guldgruva.

chrissan
0

#14 Det finns 549 emigranter fråm Österåker i EmiHamn, men det finns ju inte bara ett Österåker! Därför är det svårt att säga utifrån dessa hur många som emigrerade. Men i Emibas finns det 357 med Österåker (D) mot 57 med Österåker (AB).

Det som förvånar är alla som kom tillbaka just 1877. De som utvandrade 1873 har i princip två olika "batcher" 6/6 och ca 21-24/3. De finns inte i Emihamn.

Var de mormoner och åkte med de organiserade gruppresorna från Köpenhamn?

Man kan ha lättare att hitta folk om många åkte till samma ställe, det var vanligt.

pertho
0

#16. 357 st. från denna lilla socken låter väldigt mycket, även om en och anna tydligen rest flera gånger. Vad är motsvarande siffra för det mycket större Västra Vingåker? Jag ställer en fråga direkt till Österåkers Hembygdsförening om den vet något om målet för den omfattande utvandringen. En mormon är ju påträffad.

Santidigt med Lars Bondesson vid hans andra resa utvandrade en soldatson Erik Stendahl från Wanala Soldattorp, född 1857-09-04. Det namnet kanske kan vara lättare att återfinna än alla Larsson och Ersdotter.

#15. Det är ju mycket vanligt att utomäktenskapliga barn från denna tid var mycket ovilliga att tala om sin bakgrund ens med sina egna barn. Kerstins son Erik kan ha vetat väldigt mycket som han inte berättade för någon. Nu letar hans ättlingar och har inte mer att gå på än vilken utomstående som helst. Lars Persson gör ett försök att hjälpa dem.

pertho
0

Min fråga till Österåkers Hembygdsförening resulterade i ett snabbt, men tyvärr negativt svar. Inga tips om gemensam destination. Han ansåg att främsta orsaken till utvandringen var, att socknens små självägande bönder inte kunde svälja befolkningsökningen.

Har någon här på forumet möjlighet att kontrollera några artiklar i Österåkers Hembygdsförenings årsskrifter? Häftena finns väl på biblioteken i Vingåker, Katrineholm, Nyköping och Eskilstuna bl. a.

Titlar jag tycker vore värda att kontrollera är:

• Drömmen om Amerika -88
  • Amerika-farare -90
  • En USA-emigrant -94
  • Amerika-febern, Ett amerikabrev -96

Jag skall försöka gå igenom Österåkers utflyttningslängder litet systematiskt för att se om jag kan hitta några mönster.

chrissan
0

Wilhelm Mauritz Löwenadler är född i Öja 31/1 1848 (födelsebok Öja), son till Staffan Ludvig Löwenadler. De flyttar till Säby (F) där WM står skriven, men anges vistas på okänd ort i slutet på 1870-talet. Finns ej med i folkräkningen 1880. Han står i Säby utflyttade 31/12 1880 som sjökapten, flyttar till Amerika.

pertho
0

Tack, Chrissan. Då vet vi i alla fall att tiden för utflyttningen stämmer ganska bra och att han var ogift vid då.

Denne Löwenadler tycks vara det enda spår som går att finna. Det som behövs är mera uppgifter om hans hustru.

Beträffande lokaliseringen i Amerika av immigranter från Österåker, så tycks den vara mycket spridd. Hembygdsföreningens skrifter har jag nu fått kontrollerade och de innehåller allt från Nre York till Alaska. Mormoner till Utah förekommer också, men då gäller det hela, jordägande snåbondefamiljer. I ett par av de fallen har man först skickat över en dotter eller en son. Sedan följer resten av familjen ett eller två år senare.

New Haven förekommer bland destinationerna. William Löwenadler bor ju där i trakten. Finns det möjlighet att söka på hans vigsel på ancestry eller någon annan stans? Brukar amerikanska vigselnotiser innehålla något fylligare uppgifter om kontrahenterna, t. ex. födelseort eller föräldrars namn och hemvist? Kan det ha funnits någon lokal skandinavisk församling som kan undersökas?

chrissan
0

Connecticut är inte så lätt! Det varierar oerhört mellan staterna. Vigselbevis kan finnas men det kan bara vara ett register med namnen också. Om de nu gifte sig där…

Här finns instruktioner för Connecticut, tydligen är enda sättet att veta vilken stad de gifte sig i, eller söka i mormonernas mikrofilmade handlingar stad för stad:

Connecticut

chrissan
0

När sonen Harry mönstrar 1917-18 så lever modern fortfarande i Ansonia. Enligt tidigare i AF så ska hon väl ha dött där 1926.

Sonen William heter George som andra namn 1917 men Salem (som sin farbror) 1942.

De finns tyvärr inte i census 1900, men i stadskataloger fram till början av 90-talet. Yngsta dottern är född ca 1895, så William dog någon gång efter det.

Enligt Family Search hade de en dotter Agnes, där står att modern hette Olsson.

Connecticut har alltså väldigt lite gammalt material på nätet - man måste skriva dit.  Sedan kan hon ha bytt namn eller födelsedatum, speciellt som hon mer eller mindre rymde hemifrån. Vem var far till hennes barn?

pertho
0

Tack för den länken, även om den inte var särskilt uppmuntrande.

Det börjar nog vara dags att erkänna att detta problem ligger på eller över min inkompetensnivå. (Minns Ni Peter's Principle?)

Den sista svaga möjligheten är nog att nu levande Löwenadler i Amerika har kvar något gammalt papper som kan ge besked om deras anmoders ursprung. Jag har flera gånger fått tolka gamla bevarade prästbetyg och andra handlingar åt svenskättlingar i Amerika. Men det får bli en angelägenhet för hennes ättlingar här i landet.