Hur går man tillväga?
Jag skall skriva en roman baserad på en historisk händelse och verkliga personer släktingar. I och med det skulle jag behöva forska om dessa personer. Dock har jag ingen aning om hur jag gör och var jag skall börja. Kan någon komma med råd och tips är jag oerhört tacksam!
Finns det bra sajter på nätet där man kan söka? De jag har hittat är inte bra.
Arkiv var finns de och hur gör man?
Tacksam för svar.
/Christina

Vilken tidsepok rör det sig om?
#0 Du kan börja att titta här:

#1 1890-talet
#2 Tack, jag skall utforska länkarna

ev kommer du ganska långt med ett abonnemang hos www.svar.ra.se
Där finns Folkräkningen (Sveriges Befolkning) för både 1890 och 1900 i ett sökbart register.
Sedan finns där även SCB utdrag ur födslar, vigslar och dödsfall från (beroende på län) kanske andra halvan av 1800-talet fram till 1938

Det gäller att förstå vilket samhälle de levde i och känna till deras förhållande i form av religion, åsikter, politik och många andra förhållande till andra och samhället.
#5 Bra poäng!
För att skriva en berättelse om historisk tid behövs en kombination av släktforskning, hembygdsforskning tillsammans med att studera allmänhistoria för tiden.

Var bodde de någonstans? Vet vi det blir det lättare att tipsa om var du hittar mer information om trakten etc

Personerna i fråga bodde i Nås i Dalarna. Några av dem utvandrade till Jerusalem. Jag har inga namn på dem men hoppas kunna hitta dessa genom min gammelmormor som föddes i Nås. Hennes familj flyttade senare till Hedemora/Avestatrakten.
#5 och 6 - tack för de råden men jag är redan mycket medveten om detta då jag skrivit berättelser som utspelat sig i historisk tid förut.
#4 Tack för tipset!
#8 Det finns nog några här som gärna hjälper till med lite forskning om du ger de förutsättningar du har.

Utvandringen från Nås till Jerusalem är väl dokumenterad.