Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 959 ggr
[ulle2]
0

Utan proveniens

Hittade en artikel om  samlar- och jägarfolket Pirahã i Amasonas på Wikipedia och här följer några klipp ur den:

Så vitt forskare vet är stammens kultur helt inriktad på händelser som kan förmedlas i första person, och ingen muntlig kultur som sträcker sig längre än vad som finns i minnet på de nu levande.

Pirahã har världens enklaste system för angivelse av släktskap, där inga biologiska band bortom biologiska syskons återges.

Pirahãfolket har för vana att sova endast korta perioder (en kvart till två timmar) under dygnet och sover mycket lite på natten. De går ofta hungriga, men inte för att de saknar mat, utan beroende på en önskan att vara tigisái ("hård").

Pirahãfolket har inte återberättat några former av berättelser eller mytologi för de forskare som studerat dem.

Så dom har inga begrepp för far- och morföräldrar, kanske inte ens far och mor. Tremänningar och fyrmänningar och anfäder existerar inte. Och är man glömsk kommer man kanske bara ihåg sig själv och bara just nu, eftersom dom tydligen saknar imperfektum i språket.

Lite svårt att greppa för mig som nästan dagligen funderar runt farfarsmormorsfarmorsfar och hur livet var förr i tiden.Förvånad

Cheyenne
0

Otroligt! Intressant läsning. Jag gissar att stammen inte är så jättestor men om man inte lägger på minnet/bryr sig om hur olika släktskap ser ut så ter sig ju risken för inavel vara ganska stor!?

AndersE
0

#0 Visst är det intressant!

Oavsett begreppsvärld så lär man ju ändå bevara och förmedla traditioner och värderingar så spåren finns där nog även om man inte hittar dem så lätt.

#1 Intressant reflektion det där med inavel.

Cheyenne
0

#2 Funderade…Heter det inavel hos människor?

[ulle2]
0

Skrikandes Grrr…… hade skrivit ett ganska långt svar men måste ha tryckt på radera istället för skicka. Och det fanns inte kvar när jag backade förstås. Försöker igen.

#1 Säkert är det nära släktskap mellan människorna i gruppen då denna inte är större än 200 - 500 individer. Har sett lite olika uppgifter, men det handlar om något hundratal.

Dan Everett som är språkforskare har en hemsida med mer att läsa om både språket och folkstammen.

Tänkt att leva så i nuet som dom gör!

Men det måste betyda att jag då inte skulle kunna fundera över och sätta mig in i hur människan har levt under årtusenden före mig. Undrar om det också utestänger drömmar och fantasier om framtiden?

Bjornen
0

Deras språk är extremt annorlunda (saknar siffror t.ex.) och kunskapen om deras språk, kultur är alltför okänt och outforskat så jag tror inte vi så bestämt säga hur de fungerar. Det är ett folkslag som har haft extremt lite kontakt med andra folkslag. Det finns nog mera som de inte berättat för andra.

leja
0

Appropå detta så hade jag tillfälle att höra två antropologer diskutera en folk grupp i afrika. Den ena av dem var ifrån samma folkgrupp, den andra (tror jag, det är ganska många år sedan) amerikan. Mitt under presentationen började den som var från gruppen, som undersökts, protestera och sa att den andra hade fel. Då hade de ändå samarbetat under flera år.

Så man kan väl aldrig veta förrän man fått intervjua gruppen ordentlig.

Vad ska man ha som signatur tro?