Sånga eller Spånga?
Håller på att försöka ta reda på ursprunget för trädgårdsmästaren Erik Wilhelm Thunberg på Borgviks bruk (S). 1838-1917.
Enligt samtliga böcker jag har tröskat mej igenom (HL,FB, in- och utflyttningslängder) är han född 1838-12-19, så det verkar enhetligt.
I de flesta källor anges han vara född i Sånga, Stockholms län, men på ett par ställen anges Spånga, Sthlms län som födelseförsamling, antagligen förväxlingar.
Jag kan dock inte finna honom varken i Sånga eller i Spånga födelseböcker 1838, plus minus 2-3 år.
Han flyttar till Borgvik (S) 1876. Via Nor(S), Örebro stad(T), Fellingsbro (T), hittar jag honom år 1870 i Adolf Fredriks församling, Stockholm, men sedan är det stopp.
I Mantalslängden för 1868 (Sthlms stadsarkiv) finner jag honom som skriven i "Ladugårdslands nedre" men en hänvisning 3608, men vid samma sökning på år 1867 finns han inte, så förmodligen flyttade han in till stor-Stockholm under år 1868. "Ladugårdslands" verkar ingå i Hedvig Eleonora församling om jag har uppfattat det rätt men det verkar inte finnas några HL efter år 1863 på nätet och inflyttningsböckerna för de aktuella åren omspänner 5 (fem) volymer, lite mycket att gå igenom, puh!
Jag tror det finns några här på forumet som är bra på Stockholmsforskning och min fråga är då:
Hur går jag vidare för att se varifrån E W Thunberg inflyttade till stor-Stockholm och Hedvig Eleonora församling troligen år 1868.
Jag vill ju gärna veta hans ursprung.

HAn flyttade till Hedvig Eleonora 1867, enligt register till inflyttningslängder på Svar. Ska vara sidan 398.
Utskriven 25/10 1867 från Maria församling. Född i Sånga, flyttar till Experimantalfältet tillsammans med en massa andra i trädgårdsbarnschen. (Svar ID 00012042_00401)

I Maria bodde han på Hornsgatan, kom inflyttande 1866

Var i helskotta får Du reda på det?
Jag har slagits med "gubben" ett bra tag nu.

chrissan är j@$%igt duktig på Stockholmsforskning. Snabb som en liten iller. 

ja, chrissan verkar vara dj-t duktig på Stockholm.

Sedan tyckte hunden att jag skulle ge f-n i Stockholmsforskningen och gå ut för att leta vackra hannar istället (hon löper).
Inflyttning till Maria skulle vara 9/66, men jag kan inte hitta honom där.

#6 Det gjorde Ni rätt i, hunden och Du!
Tack, chrissan, jag fortsätter att leta.
Storstäderna är besvärligt, jag har hållit på i Göteborgs stad på 1800-talet ett tag också, nästan värre än Stockholm.
Tacka vet jag landsortssocknarna, där det är husförhörslängder på 200 sidor och ett hundratal in- och utflyttade per år, det blir mera lättöverskådligt.

Så där, tack vare chrissan hittade jag honom i inflyttningslängden för Maria 25/5 1866 som inflyttad till Hornsgatan 90 från Engsö (U).
I Engsö HL finns han på sidan 309 (Tjern) och anges som inflyttad 7/11 1865 från Stockholm utan angiven församling. Så nu är jag tillbaka i Stockholm igen, usch!

Kollade för säkerhets skull födelsebok Sånga i Västernorrland men där fanns han inte.

svenne, ett litet skutt bakåt i tiden kanske hjälper att fylla i glappet fram till 1865 och inflyttad till Engsö från Stockholm.
I de avskrivna hfl samt in- och ut-flyttningslängderna för Brännkyrka fs, vilka finns på SSA's hemsida, finner jag följande Erik Wilhelm Thunberg:
Erik Wilhelm Thunberg, Dräng. Anges finnas i två längder; AI:14, sid 43 samt BI:3, sid 63. Uppges vara född den 19/12 1838 i Sånga fs.

Jodå han är trädgårdsdräng på Charlottendal. Dit kommer han 5 nov 1860 från Sthm!!!! Men det står ett M efteråt, kan det vara Maria?

#9 Jo, det har jag också kollat.
#10 Tack, cheyenne, skall kolla upp det snarast.
Håller just nu på att systematiskt gå igenom Sånga HL 1835-40.

Joho, det var det. Maria utflyttade 1860, 26/10 till Brännkyrka. Han flyttade in 1859:21. Tror det står från Bromma 24/10 1859, fortfarande är han född 19 dec 1838 i Sånga. Tro inte att det finns utflyttningslängder i Bromma! (efterblivet)

Men det finns avskrivna hfl på SSA avseende Bromma. Ska finnas i hfl AI:23, sid 195. Uppges fortfarande vara född i Sånga, datum som ovan.

Kratsboda trädgårdsmästeri. Gissa vaifrån han flyttade dit 11/11 1858? Jo, Stockholm!

gaaaah 

Shit!
Jädrans gubbe att flytta fram och tillbaka. Han kunde väl ha hållit sej på samma ställe!

Han hade tydligen ambitioner i sitt trädgårdsmästarliv.

#19 Verkar intressant!
Jag ser iaf att det är samma präst som skrivit födelseböckerna, så det låter troligt.
Det blir prio ett nu!
Tack, Gnidde!

Vilket fynd, Gnidde!

Bra gnidde! Berätta hur det går svenne.

Ser skumt ut i hfl AI:6, Erik Wilhelm ser ut att vara född 1835 19/12 och man har strukit över Sånga för att skriva Skå istället, därva förvirringen kanske?

Men den Erik Wilhelm verkar ha dött 1857! Enligt hfl AI:10 s 52. Det gör han också någon gång i september 1857 enl dödboken (inget datum). Slarvpräst verkar det vara - kan svennes Erik W ha fått sina födelsedata förväxlade på något sätt?
Har Erik från Kumla dött tillsammans med drängen som står nedanför i dödboken, något rykte om händelsen har strukits över.

Det var tyvärr inte rätt Erik Wilhelm i #19
Han var född 19/12 1835.
Men nu jädrar i min lilla låda har jag hittat rätt Erik Wilhelm i alla fall.
I Skå födelsebok 1838-12-19, vem finns där om inte Erik Wilhelm Thunberg?
Nu ska jag följa honom framåt. Jag ger mej katten på att han flyttar till "Stockholm" snart…
Tack för Er hjälp och tack vare Gnidde kom jag in på rätt spår.

Grattis! Nu vet vi att Sånga och Skå ska kollas samtidigt i framtida problem!

Härligt!!

Det var bra att få tag i honom.
Nu ska jag gå och göra något annat en stund innan jag fortsätter med honom.
Här fins han med AI:5 1830-34 sid 1 Modern, AI:6 1835-1840 sid 1, AI:7 1840-45 Sid 1, AI:8 1846-50 sid 61, AI:9 1851-53 sid 63. AI:10 1856-60 står han antecknad som död?? 1857sid 52. Så då ställer man sig frågan var det rätt Erik Wilhelm
Det blev aldeles galet Fel Erik Wilhelm Han fins med i C:2 född 1838 i Törnby j&%¤#??rans anamma. Får leta vidare om en stund MAT nu.
Far Erik Thunberg f 25/4 1802 i Tillberga, Mor Brita G Ersdotter f 11/9 1801 Ekerö, det är nog mer rätt person. Men jag hittar honom inte i SVB 1890 konstigt??
Hoppas du är hjälp med detta, Nu ut i ruskvädret.
Skå församlings husförhörslängder
LYCKA TILL
Hälsningar Gnidde.

Tack, Gnidde.
Jodå, jag såg att familjen flyttar från Skå till Ekerö 1840 så jag ska fortsätta där sedan, har lite annat som måste göras först.
Visst finns han med i SvB men där stavas namnet Tunberg, alltså utan H.
Post 2184496
Tunberg, Erik Vilhelm
Trädgårdsmäst.
f. 1838 i Sånga (Stockholms län, Uppland)
Gift man, far i familjen
Starrkärr
Borgvik (Värmlands län, Värmland)
Födelseort i källan: Sånga, Upsala l.