Straffskala
Jag sitter och går igenom Fångrullorna för Landskrona tvångsarbetsanstalt för kvinnor, åren 1890-1908. Det är enormt många kvinnor som är dömda för barnamord men straffskalan är väldigt låg, endast 3-4 års fängelse. Där satt även kvinnor dömda till dråp och mord med en straffskala som omfattar allt från 7 år till livstid. Kan man av detta förutsätta att Barnamord är en omskrivning av Fosterfördrivning?
#0 Jag vet inte, men jag tror jag hört något om synen på barnamord då barnen är väldigt små. Att modern under tiden direkt efter förlossningen på något vis räknades som skör. Jga tror jag läst att det inte är alldeles ovanligt att mödrar tar livet av sina nyfödda inom några dagar från födseln. Kanske kan sådant påverka?

Tack Anders! Nu ringde det en klocka, tror även jag har läst det nånstans. Måste försöka hitta en bra bok i ämnet.
Öht väldigt intressant att läsa fångrullorna. Förutom de sedvanliga uppgifterna såsom namn, födelsedata, brott, straff och tiden för verkställandet av straffen så redogörs det även för kvinnornas medhavda persedlar vid inskrivningen i fängelset samt dess uppskattade värde. Vidare kan man också läsa om de straff som utdelades under fängelsevistelsen. X antal dygn i Isoleringscell, ljus eller mörk var vanligast men även straff såsom fråntagande av sängkläder och andra privilegier. Orsaken till dessa straff var ffa uppstudsighet och/eller sturskhet mot tjänstgörande vakt, störande uppträde, olydnad av varierande slag, innehav av otillbörliga varor. Har tom sett ett par kvinnor som fick några dygn i isoleringscellen efter att ha skrivit brev utanför ordinarie "brevskrivartid". Och vakterna läste visst kvinnornas brev också då jag sett flera exempel där man blivit förpassad till en isoleringscell efter att ha använt otillbörlligt språk i sitt skrivna brev.
Det låter väldigt intressant. Jag har en ana på mormors sida som satt på "spinnhus" någon tid, men jag vet inte var, varför eller hur. Borde ta tag i det någon gång…

Det är verkligen intressant läsning. Det är väldigt sällan man stöter på någon fånge som har annat än kläder med sig. I de fall de har något mer personligt så är det oftas ett par böcker, en ask eller ett par örhängen. En kvinna hade dock med sig en kaffepanna, en sockerskål samt ett par ljusstakar. Jag gissar att det var mer eller mindre hela hennes bohag. Hon hade väl inget fast boende antar jag.
En kvinna hade inte ens kläder med sig utan endast några få föremål.

Ofta var de som min ana, dömda till döden, men fick ganska regelmässigt benådning av kungen och ca 5 år på spinnhus. (Se:Barnamord här på sajten)

Finns fångrullorna på Svar?

Ja, Landskrona tvångsarbetsanstalts kyrkoarkiv (D3AA:3, 1890-1908 benämns volymen innehållande fångrullar).
Under anmärkning står:
"Kvinnliga straff- och livstidsfångar, som intagits vid Central- fängelset i Göteborg. Vissa av dessa fångar förflyttades till Landskrona tvångsarbetsanstalt 1909, varvid volymen överfördes till tvångsarbetsanstaltens arkiv".
Hur många fängelser fanns för kvinnor? Min ana bodde i Västergötland. Undrar var hon hamnade?

Jag har suttit och följt upp några av kvinnorna efter avslutat straff och då de som frigivits innan 1900 och med namn som är lätta att hitta i folkräkningen 1900 i kombination av, de från fångrullorn, uppgivna födelsedata och födelsefs. (Bara för att göra det lite lätt för mig).
Många av kvinnorna var väldigt unga vid påbörjat straff och därmed, vid frigivningen, fortfarande i en ålder där de kan gifta sig och få barn. Har ännu inte stött på någon som gift sig, därimot har majoriteten av de fått barn u.ä.
Min ana fick både två barn och gifte sig två gånger. Dock båda barnen utanför äktenskap och båda äktenskapen utan barn…

De jag kommer på är Centralfängelset i Göteborg, Landskrona, Spinnhusen i Linköping, Norrköping och Stockholm (Norrmalms fängelse)
#12 Ja, frågan är väl om hon hamnade i Östergötland eller i Göteborg…
Jag har en barnamörderska från Värmland, som begick sitt brott 1817. Hon fanns inte på Spinnhuset i Stockholm, som jag kunde kolla på Stadsarkivet. Inte på Spinnhuset i Norrköping, vars fångar finns i en databas på Linöpings universitets lokalhistoriska sida. Men på det tredje spinnhuset vid den tiden, det i Göteborg, fanns hon och där fanns rullorna på Arkiv Digital.
Hon blev utsläppt 1826 och gifte sig i Västergötland, men måste ha haft kontakt med familjen i Värmland, för i faderns bou omkring 1833, står att hon är gift, men inte var, vilket föranledde mycket grunnande. Av en slump hittade jag henne i Göteborgs Fattighusförsamlings vigselbok, enda vigseln där i början av 1800-talet. De två barnen hon fick med sin nya man dog båda små, så det finns inga nutida ättlingar.
Ja, oj så mycket det finns skannat på SVAR om man under arkiv söker på allmän del + digitala dokument.
Då får man upp hela landet med bland annat samling av fångförteckningar för Gävleborgs, Västernorrlands, Västerbottens och Norrbottens län. Gävleborg börjar 1801. Nu blir det nog nattsudd och röda ögon som följd av letandet efter en olycklig ung kvinna som strypte sitt uä barn strax efter födseln. Hon dömdes till straffarbete i 2 år. Vad som hände efter avtjänat straff vet jag inte än.

Rackarns, det har jag missat! Jag som verkligen uppskattar fångförteckningar och annat material om de som hade det svårt i samhället. Då blir det nattsudd här också.
Jag har ännu inte hittat någon kvinna som begått något brott, däremot tre bröder som fick fängelse för olika brott. Det ena var riktigt tragiskt, för det var säkert inte meningen att det skulle sluta så illa. Vid ett slagsmål på hemväg från en auktion i rejält alkoholpåverkat tillstånd, och som enligt en släkting som läst domen inte startades av den då 24-årige mannen, så råkade han rikta ett slag som träffade så illa att den andre mannen dog i hemmet några dagar efter bråket. Det blev 6 års fängelse för dråp. Mannen kunde vad vi kan förstå komma tillbaka och fungera i samhället. Han gifte sig samma år som han blev fri och blev kvar i sin hembygd livet ut. Inga anmärkningar mot honom finns noterade i husförhörslängderna.

#16 och 17
Gaaah, jag sitter redan och försöker hålla mig vaken. Vojne, vojne, hur ska detta gå?

Ja, sånt är tragiskt men straffen var hårda.
Sen kan man ibland undra. Jag fann en kvinna i rullorna för Landskrona som dömdes för misshandel och dråp. Förmodligen ett bråk som urartade med påföljden att den ena avled, därav straffsatsen dråp. Men då blir jag lite fundersam när jag läser i beskrivningen av den dömda kvinnan. Var endast 1,49 lång. Visserligen var människor kortare då men 1,49 är väldigt kort. Jag undrar ju om det var en annan kvinna som blev misshandlad och avled. En man känns inte så troligt.

Mannen kanske inte var längre han! Det finns manliga fångar som är väldigt små.
I Finnmark i Norge var det ända fram till 70-talet många som inte fick göra värnplikt för att de var för korta. Detta pga den näringsbrist de haft när de växte upp. Det var fortfarande när jag bodde där på 90-talet påfallande många korta vuxna på flyget från Oslo till Alta.
Vad jättespännande! Jag kan tänka mig det är som att börja gå igenom gamla papper eller rota i kartonger, med lite av varje. Tiden går och man blir som försjunken i det.
Det verkar inte vara så ovanligt att fångarna återvände till sina hemtrakter vid frigivningen. Man kan ju undra hur de togs emot?
#16 är det svårt att hitta fångar om man vet namnet och födelsedatum och ort?
Vad bra att #22 kom med, för det segade på och låste sig, så jag gav upp och stängde datorn för omstart.

#22 Ja, jag tycker det är väldigt intressant.
Det var säkert många som återvände till sina hemtrakter men just i denna rullan så har jag noterat något annat. Kanske för att det är en fångrulla från så sent som 1890-1910, jag vet inte, men en del saker verkar väldigt organiserat. Vid frigivningen kan man läsa på de flesta kvinnorna (som ett par exempel);
"Frigiven den xx och förpassad till Göteborg där xx har fått tjänst hos xx".
Om man suttit i fångenskap i 5 år så måste det vara en organiserad anställning och jag har noterat att anställningsorten sällan var densamma som kvinnans ursprungliga hemort.
På andra kvinnor kan man läsa "Frigiven den xx och förpassad till Drottningens Skyddshem i Stockholm".
Det bör vara Drottning Sophias Skyddshem, ett hem för frigivna kvinnor och en slags utslutsningsport till samhället. En institution där man fick hjälp med att börja om igen.
Jag har ont om grövre brottlingar bland mina anor. Om Gabriel Bergqvist, stensättaren med det dåliga ölsinnet som råkade slå ihjäl min morfars morfar midsommarafton 1871 har jag följande notering:
Den 17 juli 1881, efter tio år i fängelse, kunde han återvända hem. Av de pengar han genom sitt arbete tjänat ihop i fängelset får han en tågbiljett till hemorten för 6 kronor och 54 öre, 13 kronor och 54 öre kontant i fickan samt 610 kronor översända till prästen i Östra Vingåker. Han bor kvar med familjen i Rosenlund när husförhörslängderna upphör år 1895.
Man garderade sig tydligen mot att han skulle försvinna eller slarva bort pengarna på vägen. Han fick alltså själv betala hemresan. Från hans inkomster under tio år i fängelset hade då först dragits ersättning till vittnen vid rättegången med sammanlagt 49 kronor och femtio öre. Det var också så, att den tioåriga strafftiden började löpa först sedan domen vunnit laga kraft, dvs när han själv förklarat sig nöjd med domen. Ett effektivt sätt att avskräcka från meningslösa överklaganden, som nutiden kanske borde ta fasta på.
#22 Den här norrländska samlingen är uppdelad länsvis och kronologiskt.
Förutom namn bör du veta vilket år personen blev åtalad och gärna var någonstans. Och det står ju ofta i husförhöret.
Rubrikerna i förteckningen som förs efter fängelse är:
namn, brott, vilken domstol personen är åtalad vid och när han/hon lämnat anstalten.
Jag tycker inte det är svårt att leta, men kan behöva rulla igenom flera olika fängelser innan man träffar på den man söker.
Tyvärr inga uppgifter om kläder eller foto på personen, som kan finnas i andra fångrullor.

Beroende på datering av fångrullorna kan man ändå finna fotografier men dessa måste tydligen sökas direkt i något av Landsarkiven. I arkivet för Landskrona tvångsarbetsanstalt finns tex Polisfotografier av interner, arkiv; SE/LLA/10266/E 5 A, dvs dessa finns på Landsarkvet i Lund.
Jag undrar om det går att begära kopia per post eller mail?

#9 "Anna på kammarn" bodde i Värmland och hamnade 1899 på Mariestads länsfängelse av någon anledning, fast det fanns fängelse på mycket närmare håll. (Karlstads länsfängelse). Märkligt!