Okända fäder - kärt ämne
En fråga som jag har ställt mig många gånger är hur sjutton man ska kunna reda ut detta.
Jag har - tror jag - försökt med det mesta, men har gått bet på allt hitills. Utdrag från olika register, Landsarkiv etc ger inga resultat.
Finns det överhuvudtaget någon chans att kunna reda ut dessa frågor?
Det känns trist att det tar stopp redan i slutet på 1800-talet. Önskan är att man ska kunna komma längre bak än så.
5 geneartioner i den manliga grenen är inget att jubla över.
Eftersom jag själv inte klarar av detta undrar jag om det finns någon "Mästerdetektiv Blomqvist" här på Forumet som vet hur man gör, och givetvis mot en viss ersättning kan hjälpa mig där det har tagit stopp?
Hör gärna av er i så fall på thomas@familjeaktuellt.se
/Thomas

Thomas!
Kan du inte kort beskriva vad/vem som sätter käppar i hjulet för vidare forskning?

#1 Oj, vem ska jag börja med? Vi kan ju ta fadern till min ff ff.
Hans namn var Frans Gustaf Ek och född i Setterstorp, Mosjö 1847-12-22. Moder var Johanna Ek född 1811-09-07i Vedevåg.
Min morfars morfar är också okänd. Min morfars mor hette Ida Hermelina Cederholtz och född 1881-09-18 i Norrgården,Kungs-Husby (C).
Hennes mor var Kristina Lovisa Persdotter, född 1849-05-29 i Skogängen, Ödebjörnarp.
Ida Hermelina hette ett tag, fram tills dess hon var ca. 15år, Pollander i efternamn. Det namnet var hennes styvfars efternamn.
När han dog gick hon, enligt uppgift, till präster i Västerfärnebo och bad att få ändra sitt namn till Cederholtz. Ett namn som klingar bekant eftersom det fanns Söderholts på Norrgården i Kungs-Husby.
Dessa två har jag tidigar sökt efter här på forumet utan framgång.
Min mormors far saknas också..
Min mormor hette Jenny Elisabeth och född 1911-11-19 i Adolf Fredriks (AB). Modern hette Johanna Dorothea Skagerström(alt. Schagerström).
Ja, detta är tre och jag kan nog fortsätta.
Det som känns mest tråkigt är att jag inte kommer någostans på svärdsidan.
/Thomas
#0 Man ska nog aldrig utgå från att problem inte går att lösa. Okänd fader är ju verkligen en klassiker bland släktforskarproblemen.
Jag har själv liten erfarenhet, men av de diskussioner jag följt får jag intrycket att de möjliga lösningarna döljer sig på helt olika ställen under olika tidsperioder.
Min sambos fars syskon har sökt sin farfars identitet under många år och fann nyligen svaret. Där fanns lösningen hos några gamla personer som ännu fanns kvar i socknen där "det skedde". Trots att det var över 100 år sedan visste några personer var för sig så mycket att det gick att få fram ett svar.
En annan gren i min sambos släkt har en "faderslös" flicka född på 1860-talet. En annan släkting som släktforskade för ganska länge sedan hade via en äldre släkting fått fram ett namn. Det som går att forska fram ger visst stöd för uppgiften.
Jag kikade ganska nyligen på en annan "faderslös" i strängen Elin Jansson. Även där visar det sig att trots att det hände för över 100 år sedan så vet man i socknen "vem det var".
Det kan tyckas som att sådant här är hörsägen och ingen riktig forskning, men man får nog använda de källor man hittar och bedöma dem så gott det går.
#5 Den här strängen får bli en allmän sträng kring okända fädrar.
Starta gärna upp separata strängar för dina respektive "fall" - annars blir det här alldeles för rörigt!

Anders,
Frågan är ställd som en metodfråga och inte att jag uttryckligen bad någon att hjälpa mig här på Forumet.
Det har jag försökt förr - utan resultat…
Frågan kom dock väldigt snart från en vänlig person om få hjälpa till, och självklart såg jag min chans.
Men återigen - jag har bett om hjälp och även offentligt lämnat ut min privata adress så det är upp til den som vill att svara mig.
Frågan om okända fäder har ju diskuterats massor av gånger - och så även här. Men när man tror sig ha tömt alla möjliga register så kanske det ändå finns en möjlighet till.
Att hålla fadern "hemlig" i en livstid TROR jag är en omöjlighet.
Bekymmret är att ingen av mina föräldrar kan hjälpa mig, och släkten är obefintlig i övrigt.
Thomas
Jag har nu tagit bort flera kommentarer från denna tråd. Här har påbörjats diskussioner kring flera individer. En sådan sträng blir helt omöjlig.
Individforskning får man hjälp med genom att starta en sträng för det - inte genom att "kidnappa" en annan sträng.
Detta är - som Thomas skriver i #9 - en allmän sträng kring metodik för att söka "okända fäder".