Släkttavla
Jag fyller år snart och har önskat mig en släkttavla av min familj. Men dem vill gärna veta var man kan beställa en. Jag har ingen aning och har försökt att hitta något på nätet.
Någon som vet?
Anna Murgia gör fina handmålade släktträd: http://www.illustramurgia.se/se/index.htm
Jag har också sett Murgias tavlor och tycker de är väldigt fina. De blir ju också helt personliga. Därför bör man väl också vara detaljerad i sina önskemål om vad man vill ha med. Foton, bilder av gårdar eller annat.
#3 Ja, dem har jag sett på släktforskardagarna.
Fast skulle jag vilja ha den typen skulle jag nog välja ett foto med anknytning till egna släkten. Att i ett sådant foto lägga in vita rutor med text är nog rätt enkelt i ett bildbehandlingsprogram. Sedan kan man skicka till fotofirma för kopiering på stort fotopapper.
#3 Nu såg jag att man kan skicka in egen bakgrundsbild.

Ja, jag skulle också välja ett eget foto

Jag vet att tilläggsprogrammet till Legacy Family Tree (Legacy Charting) har möjlighet att beställa släkttavlor mm som posters.
Har dock inte testat själv så att jag vet hur det ser ut. Kanske inte är den typ som du tänkt dig.
Tack för alla förslag! Jag har bett om info av Anna Murgia.

Jag tänker ge en släkttavla till svärsonen i födelsedagspresent. Jag har köpt ett släktträd att fylla i själv från Leksand, det är 7 generationer med en extra remsa för en generation till, men det räcker inte på vissa har jag flera generationer längre bak. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, är det nån som har nån bra idé?

Två släkttavlor? En med din svärsons mor som proband och en med hans far.

……och det hjälper ju inte ett smack insåg jag just. 
Helene - återgår till kyrkböckerna istället
#10 De färdiga tavlorna har ju det felet. Väljer man en med för många led kommer det att finnas tråkiga tomrum och väljer man för få led är det mycket som inte kommer med.
Vill man ha en färdig tavla att fylla i får man nog köpa det här.
Vill man ha en tavla med 8 led i någon gren, tretton i en annan och tre i en tredje - ja, då måste det nog bli ett "manuellt" träd.
Detta är något jag ständigt funderar kring. Jag vill göra att träd som
- är trevligt att titta på
- med foto på såväl människor som platser
- med så många led på olika grenar som jag själv bestämmer
Jag tror att det går att göra i datorn med något publiceringsprogram, men det blir säkert en hel del arbete.
Annars är det väl ett rent manuellt arbete och då ska man vara duktig om det skall bli snyggt.