Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1553 ggr
Tord
0

Känner någon till......

Känner någon till något om brukspatronen Henr[ik] W Beyell (eller ev Bexell)? Har tidigare frågat om detta i AF utan resultat. Förmodar inte alla (men troligen de flesta) Proveniensare följer AF till hundra procent, så jag ställer frågan även här. Jag är intresserad av vilket bruk ifrågavarande patron var patron för. Troligen ett bruk i Östergötland. Taxam för alla uppslag.

zachs
0

En "rövare"! Jag slog på Beyell i Bonniers uppslagsbok. Hittade en Beylon född 1717, död 1779. Lektör hos drottning Lovisa Ulrika och hos Gustaf III. Kanske någon son till denne?

AndersE
0

Jag tittade i Svenskt biografiskt Lexikon. Där finns ingen Beyell, men några Bexell - ingen Henrik vad jag kunde se.

Tord
0

Tack för ert engagemang, men dessa två förslag hade jag redan tidigare förkastat. Tidpunkten för Beylons son, om han hade någon, skulle kunnat stämma. "Min" Beyell var brukspatron 1785. Han torde dock hetat Beyell alt Beyel, knappast Beylon.

AndersE
0

Det låter som ett tröstlöst letande i Hfl…

Fast Hfl i Östergötland är kanske fösedda med register så att man kan plöja igenom några bruk på rimlig tid?

Tord
0

Jag har gjort några nedslag i östgötska brukssocknar, men bestämt mig för att inte gå igenom alla på det sättet. Tänker i stället titta i Jernkontorets arkiv i Riksarkivet, men tänkte prova några genvägar först. Men, som di gamle brukade säga, "genvägar äro senvägar".