Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2276 ggr
AndersB
0

SVAR startar community

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=791542

Oj oj, nu tänker SVAR ta hjälp av dagstidningar och starta en community. SVAR börjar alltså konkurrera med Anbytarforum och andra forum.

"Ytterst gäller det framtiden för hela Svar. - Vi är konkurrensutsatta i dag. För oss handlar det krasst om att öka trafiken och antalet användare. Media är en drömpartner för oss att hitta nya målgrupper, säger Anders Nordström."

AndersB
0

Rötter sammanfattar det som " I korthet handlar det om att göra arkivmaterial bättre tillgängligt på Internet." vilket inte verkar någon huvudsak om man läser artikeln i Sundsvalls Tidning.

Tanken är bra att samordna familjesidorna i tidningarna till något på nätet, men det krävs nog att de stora drakarna också kommer med och inte bara landsortstidningar.

Gnidde
0

Till förmodligen ett hutlöst pris?? Jag utgår från att dom vill ha tillbaka kostnaderna för upplägget och webplatsen och förtjänst på det hela.

Hälsningar Gnidde.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

Det låter ju väldigt intressant!

"På communityn ska finnas både arkivmaterial och det som kallas användargenererat material. Användargenererat material är besökarnas egna bidrag som jämförs med Facebook och Wikipedia, de som är inne på sajten tillför information som andra besökare har nytta av."

Som jag förstår det vill man hitta ett sätt att locka många användare. Då gissar jag att man bygger en kostnadsfri grundplattform med erbjudanden om extratjänster mot kostnad. Ungefär som alla andra - utom anbytarforum - gör.

AndersB
0

Grundtanken är ju bra. För oss användare låter det ju väldigt intressant att kunna söka i tidningarnas familjesidor t ex.

Frågan är hur man ska tjäna pengar på det hela. De är säkert inne på ett avgiftsfritt community och med hjälp av detta locka till SVARs betaltjänst. Jag tror knappast att så mycket arkivmaterial kommer att finnas gratis! Och hur ska tidningarna tjäna på det hela? Deras material måste väl ligga i ett separat betalsystem antar jag.

Och hur ska Anbytarforum kunna försvara sin position? Risk att det inte räcker med att ta bort avgiften. Jag förutsätter att SVAR i communityt också kommer ha ett efterlysningsforum. Bättre användarmagnet finns nog inte. Jag vet! De borde kunna göra det mycket attraktivt om man avdelar lite av SVAR-personalen att svara på frågor.

Det blir intressant att följa helt klart. Glad

AndersE
0

#6 Javisst! Personal som hela tiden kan hjälpa människor att hitta till företagets betaltjänster. Genialt!

Eller ge några släktforskare gratis abonnemang mot att de finns på forumet och hjälper till?

xian
0

Mycket handlar säkert om att kapa åt sig marknadsandelar. Eller att hoppas på att marknaden ökar i omfattning. SVAR måste ju på något sätt rehabilitera sig när marknaden för mikrofilm och mikrokort helt "plötsligt" försvann. Och Genline har ju fått Arkiv Digital att tampas med. Konkurrens är nog bra, men det känns konstigt att "samma" jobb ska göras om och om igen. När det finns så mycket annat arkivmaterial som borde digitaliseras och säkerhetkopieras.

Jag tror det är stor risk för att förbundet med sitt Anbytarforum blir den store förloraren. Att bara komma på den befängda idén att ta betalt av släktforskare för att de ska få förmånen att ställa frågor och hjälpa till att svara. Att avgiftsbelägga något som har varit gratis utan att erbjuda något mervärde är en dålig strategi.  Man lockar inga nya medlemmar till föreningarna på det viset. Ett gratis Anbytarforum skulle kunna göra det! Förbundsledningen bara pratar om hur bra allt ska bli. Mycket snack och lite verkstad.

Jag kan inte se att det skulle innebär någon risk för andra forum som Scangen, Arkivguidens Forum, Osthyveln och allt vad de nu heter. Dessa forum drivs ideellt och till minimal kostnad. De är inte beroende av några medlemsavgifter för att klara sig. Och för dessa forum finns egentligen inte något egenvärde i att ha så många användare eller så många inlägg som möjligt. Det enda som kan få dem att lägga ned verksamheten är att de inte tycker det är roligt längre.

Jag tror vi kommer att få se fler forum framöver. Det kostar ju ingenting och det behövs ingen kunskap för att starta dem. Bara man ställer reklamplats till förfogande: klgf.forumportal.se

AndersE
0

Jag tycker det är kul med ett "kommersiellt" forum. De borde kunna satsa på ett annat sätt.

xian
0

#9 Kommersiellt forum? Är det Anbytarforum du syftar på?

AndersE
0

#10 Glad

Nej, jag tänkte på SVAR…

(Men tanken är intresant. Tänk om förbundet vågade lägga ut AF på någon duktig entreprenör.)

AndersB
0

I rätt händer vore ju Anbytarforum en fenomenal resurs och publikmagnet.

Låt se, Genline satsar på sitt Familje/Bygdeband (med forum), SVAR drar igång sitt community, Ancestry har sitt eget, så då återstår väl bara…

Kanske förbundet borde leta en entreprenör innan de tar slut. Glad

(spekulerar och fantiserar fritt här…)

xian
0

#11 Flört

Finns det inte redan en duktig entreprenör? Som sponsras av en duktig entreprenör.

Cheyenne
0

Märkligt! Det där med Community gick mig totalt förbi när jag läste artikeln i ST. Jag satt mest och funderade över vilka källor som skulle kunna komma att bli tillgängliga. Fick läsa artikeln en gång till för att förstå vad ni pratar om. Jag är visst lite enkelsprårig ibland. Skäms

AndersE
0

#13 Vet inte riktigt vad du tänker på?