Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersilverguld
Läst 3097 ggr
AChristian
0

Stämpel på soppslev

Hej! Har en soppslev med några stämplar:

T.W i en kvadrat, en bild på en pelikan (tror jag, lite svårt att se) i en kvadrat, och till sist &S i en kvadrat.

Soppsleven kommer från ett fartyg som från början hette S/S Lynton och byggdes i England 1881. Fartyget övergick sedan i svensk ägo och fick även nytt namn.

Det betyder att stämplarna förmodligen är engelska. Men kan någon ändå komma fram till vilket år sleven är tillverkad?

Är ingen samlare men har haft den liggandes på bokhyllan ett antal år.

Christian

AndersE
0

#0 Så trevligt med ett föremål med proveniens! Fartygsproveniens brukar dessutom betyda något för värdet. Det finns många som samlar föremål med marin anknytning.

När det gäller dina frågor så saknar jag såväl kunskap som litteratur för icke-svenskt silver. Den lilla bok om stämplar från övriga världen hjölpte mig inte alls. Jag tror att brittiska föremål ofta har en lejonstämpel. Finns det inga siffror - i kvadraten t.ex.?

Är sleven silver?

Ett foto på slev och stämplar kanske kan hjälpa ifall någon av forumets experter tittar?

AChristian
0

Ja, jag funderade på att fotografera det men chansade på att först ställa min fråga. Lovar att göra det inom ett par dagar.

Tog för givet att det var silver med dessa stämplar, men… jag är bara en amatör i dessa sammanhang.

Tack i alla fall för svar.

Christian

hose_dk
0

Thomas Wilkinson - og det er ikke sølv, beklager.

Thomas Wilkingson er etableret  cirka i 1844 i Birmingham.

Ronny-K
0

Kolla dessa sidor om något stämmer.Collecting Antiques Guide samt Silver Makers Marks.

AndersE
0

#4 Fina länkar! Hamnade i Proveniens länksamling…

Ronny-K
0

#5 Visst!…..Bara att dom blandar ihop Swiss o Swedish i den första är lite retligt … Glad

AndersE
0

#6 Vadå, är det inte samma!?

Flört