Vad lattjo, lite regn
Hittade detta foto på Stockholmskällan. I Juni 1959 fullständigt vräkte regnet ner över Stockholmstrakten med följden att det blev översvämning lite här och var, tex i detta bostadsområde i Solna.
Kolla in lilla grabben som utnyttjar tillfället - alternativt är väl förberedd - med sitt cyklop.
Kul bild!
Jag förstår inte detta, men i min stad var det inte ovanligt med sådana översvämningar förr, bl a en garagenedfart, blev särskilt ansatt av dessa skyfall. Jag tycker det åskade mer förr också. Minns jag fel eller var det så
#1 Jag minns också flera översvämningar. Vet att min farbrors källare råkade illa ut någon gång.
Men visst händer det "nuförtiden" också!?

Och när jag var liten var det sol varje dag och 30 grader varmt under hela sommaren. Mor och far har dock påpekat att så var icke fallet. 
#3 Jag har tittat igenom ett stort antal filmer täckande åren 1959-1972. Jag kan för dessa år bekräfta att solen altid sken och icke en droppe regn föll.

Man filmar sällan i ösregn…Speciellt inte 1959-1972 Eller vad tror ni?
….och hur kunde det komma sig?
#6 Ja, jag tror helt enkelt inte det regnade. Jag tror kjersti är ute på helt fel spår…

Jag kan gå i god för somrarna 1955 och 1959. Inget av de åren hade jag någon semester utan jobbade hela tiden, givetvis även lördagar. Det var strålande solsken hela tiden. 1960 byggde jag mitt hus och jag tror inte det regnade då heller. Sommaren 1963 präglades av första flygningen med SK 60; strålande väder. 1965 och -66 sköt vi robotar i Norrland. Strålande väder.
Beträffande övriga år får vi tro på Andrs filmer. Jag kollade just upp att filmen Singing in the rain med Gene Kelly gjordes 1952. Redan då fick men använda konstgjort regn, för det fanns inget äkta. Förresten var det 1952 som Povel Ramels första Knäppupp gjordes. En av grejerna där var att det regnade när publiken lämnade lokalen. Konstgjort regn det också.

Jag kan mer eller mindre gå i god för sommaren 1969. Jag föddes en av de sista dagarna i augusti och enligt mamma kom det sista regnet i maj. Hon var alltså högravid hela sommaren, varmt, varmt! Morgonen jag föddes vräkte det första regnet ner. Mamma påstår att det är därför jag har ett så surmulet humör ibland…!
Jag har inte kontrollerat sanningshalten i mors påstående om inte en droppe regn mellan maj och augusti. Förmodligen var det hennes upplevelse så här i efterhand med tanke på att hon var höggravid.
#8 Härligt! 
Var det någon mer än jag som såg en-timmes programmet om 1959 i TV? Tyvärr, så såg jag bara andra halvtimmen, men de tog upp vädret där och undras om det inte var väldigt varmt då på sommaren? Jag kan minnas fel.

# 11 Här är det!

Sommaren 1959 var den varmaste i mannaminne (det är det ju många som är), dessutom en getingsommar. Det svenska värmerekordet (som jag fortfarande tror står sig) nästan slogs i vår lilla by, Ultuna, utanför Uppsala med +38 grader (från 1937), jag tror vi hade 37, något, vi skötte en väderstation. Jag kommer ihåg den sommaren, blev också getingbiten.

Nu har jag sett "Året var 1959". Klart sevärt! Bäst var en mycket ung Tomas Bolme som ungdomsreporter - söt som en smäck - samt hemmafruarna som gick i kurs för att lära sig att tvätta bilen: "Om fru Wallin tar svampen så kan fru Karlsson gå runt till andra sidan….! 
Dessutom var ett inslag lite släktrelaterat också; Rockfolket där en av medlemmarna var min mammas syssling.
Du-reformen kom först 1967, har jag för mig, så det var mycket fruande hit och dit.
Jag har varit så försjunken i mitt fotoalbum, från den tiden (1959) för att se vad jag pysslade med den sommaren, att jag plötsligt fick för mig att vara duktig och skriva namn under korten. Ni vet sådant där, som man är så dålig på. Jag komfirmerades i alla fall den 31 maj 1959.