Tingstäde 1721

Tyvärr är inte heller jag människa att se vad det står men jag kan berätta att gården Trädgårds under en period under den senare delen av 1800-talet ägdes och beboddes av min mormors farföräldrar. Mormors pappa växte upp på gården.
Var dom släkt med Båtel Trädgårds född senare delen 1600:talet eller köpte Ärvde dom gården på 1800:tlet. Intresant för denne Båtel är en av mina tidigare anor från Gotland. Men vad kan sifrorna betyda i dom kolumner som inte kan tydas tror du.
Hälsningar Gnidde.

Nej, de arrenderade den har jag för mig. Det var senare delen av 1880-1890-talet. Jag har tyvärr inte lärt mig att tyda dessa tidiga mantalslängder ännu.
Har det inte att göra med olika delar av husförhöret?
Siffrorna anger personernas kunskaper vid olika delar av husförhöret. Den första kolumnen, 10 - 10, betyder helt enkelt att de kunde tio Guds bud. Sedan finns det en bestämd ordning för olika frågor. Jag tror t. ex. att 3 - 3 har att göra med Swebilii förklaring, vad det nu kan vara. Något annat är Hustaflan. Inget av detta hör till släktforkarens allmängods, utan tillhör överkursen. Det finns nog någon som har doktorerat på det här.
Jag var litet för sent ute.

Swebilius, O.
Enfaldig förklaring över Lutheri lilla Catechismum 1689
Denna skulle man kunna utantill.
Tack för hjälpen och Gott Nytt År till er all. Dom verkade kunna tio Guds bud i alla fall.
Hälsningar Gnidde.