Arkivguidens Forum
Klockan 9 om aftonen fredagen den 3:e oktober anno 2008
öppnades
Arkivguidens Forum
(forum.arkivguiden.net)!
Alla släktforskare och hembygdsforskare är välkomna till
forumet utan tull och visumkrav!
Tack!
Hoppas att det kan bli något bra av detta forum.

Ser bra ut. Lovar gott.
Vad ska man ha som signatur tro?

Jag har full förståelse för att det startas forum lite här och där med tanke på turbulensen i släktforskarförbundet och dess negativa inställning till forskning och dialog via Internet, men jag är ytterst tveksam till om det är positivt för svensk släktforskning att de relativt få nätaktiva forskarna sprids ut på fler nationella forum.
#0 Lycka till!
#3 Ja, den risken finns. Det är nog ändå så att vi kommer fortsatt att se fler och fler forum dyka upp, med varierande framgång. Det viktiga tror jag är att det finns portaler som lotsar människor rätt.

Ja, lycka till!
Hoppas det kan bli något bra av detta initiativ.
#3 Jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du på fullt allvar att Anbytarforum i sin nuvarande form skulle vara positivt för svensk släktforskning? Alla alternativ som kan gynna svensk släktforskning är givetvis av godo.
Att sedan släktforskarförbundet förbigår sådant man inte gillar med största möjliga tystnad tycker jag säger det mesta. Och det är minsann inte på något sätt gynnsamt för släktforskningen.
Det är väl bara roligt att det har skapats ett nytt rikstäckande forum där alla får och kan medverka.

#6 Släktforskarförbundet borde vara en enande kraft och en samlingspunkt för svensk genealogi, men tyvärr har det brustit där. Att avgiftsbelägga den största inkörsporten för nya forskare - AF - är ett ödesdigert misstag. Att försumma att ha en dialog med medlemmarna är också ett misstag. Jag tror inte ens att man försökt hitta former för en dialog med medlemmarna via nätet. Jag tror att mycket av detta beror på att många av de föreningar som är med i förbundet och som med sina röster avgör centrala beslut sällan använder datorn i forskningen på det viset många på AF eller Proveniens gör. Inte sällan beror det säkert på avsaknad av fungerande bredband i många mindre orter i Sveriges avlånga land. Jag tror inte det är positivt för släktforskningen i Sverige att det skapas många olika nationella forum med få deltagare, men jag förstår varför de uppstår.
#0 Lycka till men se därna till att även vi som läser med skärmläsare kan nyttja det
#8: Är det problem med skärmläsare nu?
#7 Bra skrivet. Jag håller med, bortsett från att jag ändå tror att mångfald i grunden är positivt. Jag kan ändå se hur du menar. Många väldigt små forum minskar - snarare än ökar - möjligheten för forskare att finna varandra och ta del av källor och erfarenheter.
#7 Jag förstår inte riktigt vad det har för betydelse i det här sammanhanget om man har bredband eller ej.
"Jag tror inte det är positivt för släktforskningen i Sverige att det skapas många olika nationella forum med få deltagare, men jag förstår varför de uppstår."
Visst måste det väl vara postivt med ett nytt rikkstäckande forum utan avgifter och knäppa ordningsregler.
Jag tror inte ens att man har försökt hitta former för en dialog med medlemmarna via nätet.
Vad kallar du då Förbundsforum? Ett hemligt forum som är öppet enbart för de medlemmar i medlemsföreningara som acceppterat de knäppa ordningsreglerna och som avtvingades 100 kr för att bli accepterade.
Jag förstår mig ännu mindre på de medlemmer som på frivillig basis kommer att hjälpa till att moderera i Anbytarforum. Att med hjälp av ordningsreglerna som en bräcklig grund få trycka till de som har betalat för att få svara.
Nu handlar den här tråden inte om Släktforskarförbundets ovissa frantid eller Anbytarforums kräftgång. Det finns det andra trådar för.
Här handlar det om Arkivguidens Forum och det forumets framtid,
Jag tycker att det är positivt att det kommer ett forum, där man inte behöver fundera på om det man skriver skall raderas eller ej. Nu är ju inte anbytarvärden särskilt aktiv på AF, men där är tryckt stämning.
Det ena forumet behöver ju inte utesluta några andra.
Man kan ju gå in på Proveniens, AF och Arkivguidens forum (om man har tid :) )
Det är bra med valfrihet, tycker jag.
Eivor
#0 Det fungerar bra det går även att skriba med taleko så även där hat du lyckats bra
Det kommer däremot att ta ett tag att lära sig hur sidan är uppbyggd så att det blir lätt att manövrera sig runt
Jag kan rekomendera dig att ladda hem en denoversion av Supernova som är ett skätmläsarprogramm som många av oss har som hjälpmedel och prova att läsa med det så att du själv får en uppfattning av hur det är att läsa med skärmläsare
Du hittar det på Dohlpin om du söker på det ordet

#11 "Jag förstår inte riktigt vad det har för betydelse i det här sammanhanget om man har bredband eller ej."
Jag försökte mig på en teori om varför man röstar som man gjort i förbundet, om ex. avgifter på AF. Jag tror att tillgängligheten till Internet har betydelse för intresset och hur väl man är insatt i forum-diskussionerna.
"Visst måste det väl vara postivt med ett nytt rikkstäckande forum utan avgifter och knäppa ordningsregler."
Jag tror inte du vill förstå vad jag försökte säga.
"Jag förstår mig ännu mindre på de medlemmer som på frivillig basis kommer att hjälpa till att moderera i Anbytarforum. Att med hjälp av ordningsreglerna som en bräcklig grund få trycka till de som har betalat för att få svara."
Tror du på fullt allvar att man anmäler sig som moderator för att få "trycka till" folk!?
Du har rätt i att Förbundsforum finns och det är naturligtvis ett sätt till dialog, som inte fungerat.
Som sagt. Den här tråden handlar om Arkivguidens forum så om det inte kommer fler frågor eller påhopp förklara jag min medverkan i denna tråd avslutad.
Visst är det bra med valfrihet. Och jag tycker det bra med regionala initiativ. Det finns stora skillnader när det gäller bemötande. Och tillmötesgående.
Jag var på krogen i Köpenhamn i går och jag var på krogen i Stockholm för en vecka sedan. Det var en skillnad som dag och natt.
Eller som Arkiv Digital och Genline om ni så vill.
Jag vill önska Arkivguidens Forum lycka till. Det ska bli roligt att kunna hjälpa till att svara på frågor igen. Som ligger utanför Blekinge och Södra Möre förstås.
Men tänk om någon (förbundet?) ville försöka skapa en portal med bland annat länkar till alla forum som existerar. I stället för att försöka tiga ihjäl all positiv utveckling som sker runt om i landet. För att i ställlet satsa på avveckling av det man har själv åstadkommit.
Kanske Proveniens skulle kunna bli den portalen?
#14 Tror du på fullt allvar att man anmäler sig som moderator för att få "trycka till" folk?
Svar ja! Som moderator har du accepterat och sympatiserar med de "ordningsregler" som ligger till grund för ditt åtagande. Helt i den anda som ännu förhärskar i det forum som du kommer vara med att moderera.
Jämför gärna med reglerna för Arkivguidens Forum.
Du behöver inte ta det som ett personligt påhopp. Det är snarare ett påhopp på självaste Anbytarforum. Fast jag tycker nog att man ska tänka sig för innan man accepterar att bli moderator.
P.S. Har du skaffat något konto i det nya forumet ännu? Det räcker med att man uppger för- och efternamn samt en fungerande epostadress. Och det kostar inte något. Till skillnad från andra forum.

#11 Att använda Svenska Släktforskarförbundets Förbundsforum kostar inte öre, men man måste vara medlem i medlemsförening.
#17 Jag skrev "avtvingades 100 kr"! Att sedan förbundet mycket motsträvigt backade när det gällde avgiften var väl till föga glädje för dem som redan hade betalat. Var det någon som fick pengarna tillbaka? Har förbundet backat när det gäller kravet på att få registrera födelsedata och telefonnummer för att man ska släppas in i det allra heligaste?
Har förbundet gjort något åt de märkliga ordningsreglerna? Regler som saknar all relevans när det gäller Förbundsforum!
Var fanns användarrepresentanterna i forumgruppen när allt detta drevs igenom?
Jag har idag meddelat förbundsstyrelsen att jag inte tänker be om att få ett användarkonto någon ytterligare gång. Även om det inte skulle kosta mig ett enda öre. Allt kan inte räknas i pengar. Även om förbundsledningen tycks ha den inställningen.

#18 Jag gav en sakupplysning. I övrigt är det fel rubrik att diskutera de frågor som tas upp, här ska det handla om Arkivguidens forum (AGf nedan) som fått en bra start.
Ser att det finns inriktningsskillnader mellan Proveniens och AGf, vilket gör att jag tror det blir en bra korsbefruktning dem emellan och att risken för "stöld" av användare från varandra är minimal, något som annars kan vara en nackdel när nya spelare dyker upp.
Dock så tror jag att både Proveniens och AGf kommer att vara "nischspelare" under en lång tid, men det är ingen nackdel, tvärtom, det är det som gör dem intressanta.
#19 Du riktade ju din "sakupplysning" till mig 
Du kanske även kan upplysa de som är ovetande vad en nischspelare är för någonting. Jag hittar inte ordet i vare sig SAOB eller Wikipedia.
I vilken nisch kommer Arkivguidens Forum att spela? Släkt- och hembygdsforskning? Fast jag kanske har missuppfattat ordets betydelse.
Av kommentarerna ovan, och även av många texter på Arkivguiden, får jag tyvärr lätt känslan att Arkivguiden mest startats som ett sätt att ge förbundet och AF pikar.
Därför tror jag Arkivguidens forum skulle vinna på att skriva mindre om hur dåligt släktforskarförbundet och AF är och mer om vad man själv vill göra.
#21: En märklig kommentar för att komma just från dig, Anders. Du startade ju själv Proveniens för att du inte fick gehör för dina förslag i Anbytarforum. Gjorde du det för att "ge Förbundet och AF pikar"?
Sedan förstår jag inte vad du får den "känslan" av.
Kommentarerna ovan om Släktforskarförbundet har inte skrivits av mig, och kan då knappast användas för att bedöma vad Arkivguidens Forum "själv vill göra".
Och i det inledande inlägget i forumet skriver jag bl.a.:
"Om bakgrunden kan bara kort sägas att om man har många års erfarenhet av både hur Anbytarforum sköts och hur de användare bemöts som kommer med synpunkter och förslag på förändringar - ja, då återstår till slut inget annat än att starta ett nytt forum.
Men när det är sagt, så är det viktigt att påpeka att Arkivguidens Forum inte ska vara något 'anti-Anbytarforum-forum'! Absolut inte! I Arkivguidens Forum ska diskuteras släkt- och hembygdsforskning - inte Anbytarforums väl och ve. Inte heller ska här diskuteras 'förbundspolitik', alltså Släktforskarförbundets verksamhet.
Arkivguidens Forum ska vara ett forum för alla släkt- och hembygdsforskare - oavsett om man har den ena eller andra uppfattningen i olika 'förbundspolitiska' frågor eller är totalt ointresserad av sådant.
Den som vill diskutera Släktforskarförbundet (inklusive Anbytarforum) får alltså göra det i ett annat forum. NOG:s Forum och Proveniens kan rekommenderas."
Slut citat från mitt eget inlägg.
Är det detta som ger dig den "känslan"?
PS!
Arkivguiden startades redan år 2002 med namnet Båhusarkivet, utökades 2004 under namnet Nätarkivet, vilket 2007 ändrades till Arkivguiden. Ingenting av detta hade något som helst med Släktforskarförbundet och Anbytarforum att göra.
Det som är nytt nu är att Arkivguiden har utökats med ett diskussionsforum, Arkivguidens Forum.
#22 Nej, jag startade inte Proveniens för att ge pikar.
Jag har inte heller sagt att Arkivguden haft det motivet. Vad jag säger är att det är lätt att få den känslan då man läser texterna om forumet på forumet.
#23: Dina känslor rår jag inte över… 
Jag förstår bara inte hur någon ens i sin vildaste fantasi kan tro att man tar på sig ett sådant arbete för att "ge pikar"… Då vore det betydligt enklare att börja att skriva veckobrev… 
Arkivguidens Forum ska vara ett diskussionsforum för släkt- och hembygdsforskning. Forumet ska alltså ge möjligt för alla att diskutera sin forskning. Vad innehållet sedan blir beror ju på användarna.

#10 Håller med dig Anders. F ö har jag ännu ej tittat in i Arkivguidens forum och är tveksam till om jag överhuvudtaget kommer att göra det. AF är, enligt min uppfattning, helt överlägset andra försök i den riktningen, de tokiga reglerna till trots. Vi får nog leva med AF:s regler och göra vårt bästa för att få dem ändrade till det bättre. Förr eller senare kanske det lyckas.

Fast ingenting är oersättbart, inte ens vi människor, vilket vi lätt får uppleva när vi antingen blir utan jobb eller går i pension. Tror inte ens att AF är det enda och för alltid bästa alternativet. Har man en sån tanke så kommer ingenting där någonsin att förändras, eftersom man ju indirekt då tillåter sig "kuvas" och inte ha en enda åsikt med risk för radering och även avstängning.
Är man inte nöjd med t ex ordningsreglerna, vilket ju många inte är, och ingen i ledning tar notis om det, utan tvärtom fullkomligt struntar i det, så lär man ju visa sitt missnöje på något vis. Själv tror jag AF är "ersättningsbart" om det nu är det man är ute efter "i alla andra försök". Kanske är man i alla andra försök endast ute efter att komma med ett annat alternativ som kanske passar bättre för vissa.
Här tror jag nog vi lätt fastnar i att det gamla alltid är bäst och att allt nytt är otäckt. Mångfald är bra, på alla sätt och vis. Konkurens likaså.
För min del har jag både varit in och kikat på AGF och även registrerat mig. Tror nog att det kommer visa sig bli ett bra forum som också har högre i tak. Blir nog bra det här
.

#20 Nischspelare är ett mycket använt ord i affärssammanhang. Betecknar de som hittat en eller flera specialiteter eller andra attribut, som ger ett visst särdrag åt verksamheten samtidigt som de inte verkar i den del där den största aktören/aktörerna agerar.
(Slut på kommentar till #20)
Det finns olika sätt att visa sitt missnöje, en del lämnar arenan, andra stannar kvar och arbetar för förändring. Finns inget rätt eller fel i de olika alternativen, det är upp till var och en att göra en personlig bedömning.
Att det finns olika uppfattning om vad som ska ändras och vilken inverkan vissa reella eller påstådda orättfärdigheter kan innebära, är också något vi får leva med. Det är bra att vi är olika, det är det som ger kraft åt utvecklingen, men det är också viktigt att acceptera rätten att andra inte håller med om det som upplevs som negativt. Det är mycket bättre att plocka fram det som man upplever som bra, det som man upplever vara ett positivt alternativ än att klanka ner på det som upplevs som mindre bra.
Att arbeta för något ger mycket mer positiv energi än att konstant arbeta mot.
Jag tycker att det ska bli spännande att se utvecklingen runt Rötter och Anbytarforum med den förändrade inriktning som vi ser.
Jag tycker det ska bli spännande att se utvecklingen för Arkivguidens forum likväl som att följa Proveniens.
#27: Om butiken med många kunder bara säljer cyklar, och butiken med färre kunder säljer både cyklar och mopeder - kan då den sistnämnda, bara för att omsättningen är lägre, sägas ha funnit en nisch "som ger ett visst särdrag åt verksamheten samtidigt som den inte verkar i den del där den största aktören agerar"?
Den som vill kan byta ut butik mot forum, samt cyklar mot släktforskning och mopeder mot hembygdsforskning… 

Visst kan det tolkas så, men jag ser till lite mer än bara själva forumet.
Det är för mig naturligt att se Släktforskarförbundets närvaro, på Internet såväl som med papperspublikationer, med ShF, Rötter, AF och allt därtill hörande, som en sammanhållen enhet. Det ger en stor kontaktyta med många möjligheter till information och påverkan.
De andra aktörerna, som jag benämner som nischspelare, har sina kanaler och sina verksamhetsområden, som i dagsläget inte når ut till tänkbara användare i samma omfattning.
Ser man det på det viset, så är naturligtvis ett forum bara en del av en större helhet, eller en nisch om man så vill. Men man kan ju inte säga att det är en nisch där den store aktören inte verkar.
Sedan är det kanske inte så konstigt att ett forum som är 1/100 år gammalt inte har nått ut till lika många som ett som är 10 år. Men jag har å andra sidan inte några ambitioner om att tävla med Anbytarforum om storleken - det är ju som bekant inte den som räknas… 
"Nischspelare är ett mycket använt ord i affärssammanhang. Betecknar de som hittat en eller flera specialiteter eller andra attribut, som ger ett visst särdrag åt verksamheten samtidigt som de inte verkar i den del där den största aktören/aktörerna agerar"
I vilken ordbok eller i vilket uppslagsverk hittar man denna definiton av ordet "nischspelare"?
Jag tycker man alltid skall använda klarspråk, både när man talar och skriver. Alltså använda ord och uttryck som alla kan förstå. I synnerhet när man talar. Det är knappast någon som går omkring med en ordbok i fickan. Det allra värsta är förstås att använda ord som man själv inte förstår fullt ut vad det betyder.
Man ska nog inte se vare sig Arkivgiudens Forum eller andra fristående forum som konkurrenter till det "stora forumet". De bör nog snarare ses som komplement där man satsar på kvalitet i stället för kvantitet.
Ett exempel på kvalitet är de länkar som finns på varje sockensida under Båhuslän. Exempel: Kareby. Jag antar att det finns en ambition att det ska bli på samma sätt för varje socken i vårt avlånga land. Men det måste naturligtvis få ta sin tid. Att skapa ett rikstäckande och väl fungerande forum är inte gjort på en kafferast.
Bland länkarna på sockensidorna finns en länk till förteckningen över socknens kyrkoarkiv i Nationella Arkivdatabasen (NAD). Korrekta källangivelser är ju ett krav när man frågor och ger svar i Arkivguidens Forum. Samma krav finns visserligen i det "stora forumet" men det efterlevs inte och detta faktum drar ned det forumets trovärdighet i högsta grad. Detta tillsammans med den allmäna röra som finns i forumet gör att det framtida värdet verkligen kan ifrågasättas.
Dessa fristående forum är ju också ett alternativ för alla de som inte vill eller kan skriva i det "stora forumet". Anledningen till detta har vi ältat många gånger om, så det finns ingen mening att dra det hela på nytt.
Jag har mycket svårt att se Rötter och Anbytarforum m.m. som en sammanhållen enhet. Nättidningen Rötter/Förbundsnytt har hittills varit en lekstuga för redaktören och den avgångne ordföranden. Altt nytt som man inte har gillat har de bägge herrarna valt att förbigå med största möjliga tystnad. Och de som man inte har gillat har man bemött med oförskämdheter av sällan skådat slag. Var finns den släktforskarportal som det har talats om i så många år? En portal som innefattar allt som rör släkt- och hembygdsforskning. Det finns helt uppenbart andra saker som är viktigare att ägna sig åt.
Sveriges släktforskarförbund har ägnat de senaste till att splittra rörelsen. Jag har inte sett någon förändring på sistone.
Det finns sannerligen inte mycket som jag upplever som bra. Eftersom jag inte kan göra min röst hörd i vare sig Anbytarforum eller Förbundsforum så är det inte mycket jag kan göra för att påverka något till det bättre. Därför välkomnar jag varje enskilt intiativ där jag kan få vara med att tycka, kanske till och med påverka. Arkivguidens Forum är kanske inte så bra för släktforskarförbundet men desto bättre för släktforskarrörelsen.
Nog skrivet om förbundet, nu tycker jag att vi ser hur Arkivguidens Forums kommer att utvecklas. Jag tror det är en spännande utveckling vi har att se fram emot.
#31: Det är helt riktigt att tanken är att faktalänkarna på sockensidorna ska finnas i alla landskap. Men, som sagt, det tar en stund…
Att Båhuslän blev först med de länkarna är - tro't eller ej
- inget utslag av lokalpatriotism… De fanns redan lätt tillgängliga i Båhus Arkivguide.
Av princip är jag emot att betala för att ställa och svara på frågor på genealogiska forum, så Anbytarforum var otilltillgängligt för mig. Det retade mig att jag inte kunde hjälpa andra. Ibland mejlade jag svaret direkt till frågeställaren.
På Proveniens finns mycket intressant läsning, men jag saknade sockenindelningen, som fanns och finns på Anbytarforum. Jag blev därför jätte-glad när Arkivguidens forum öppnades och registrerade mig på en gång.
För mig och förmodligen även för andra som är bosatta i utlandet är öppnandet av Arkivguidens forum definitivt en positiv utveckling.
/Anneli
Jag förstår hur du menar. I Anbytarforum har det ställts en fråga om en båtsman. Jag skulle kunna svara på den frågan om den hade ställts på OSTHYVELN eller i Arkivguides Forum. Jag tror mig veta att det knappast är någon annan som kan svara på denna fråga, åtminstone i Anbytarforum. Svaret som frågeställaren har fått i Anbytarforum rör en helt annan båtsman och riskerar att leda in frågeställaren på fel spår.

#34. xian, Du måste ingripa innan frågeställaren forskar vidare med utgångspunkt från svaret han fick och hamnar totalt fel!
Frågeställaren har i AF uppgett sin e-postadress så maila honom och be att han ställer samma fråga på Arkivguidens forum där han kan få korrekta upplysningar av Dej. Det vore synd om han skulle komma snett på grund av ett felaktigt svar.
#35 Jag gjorde som du föreslog. Jag skickade ett email till frågeställaren. Det blev ingen reaktion, inte ens ett svar på mitt email. Av vad han skrev i Anbytarforum förefaller det som han är mycket nöjd med det felaktiga svar han hade fått. Jag har skickat flera svar till de som har ställt frågor i Anbytarform, men detta var nog den sista gången.

#36 Då har Du gjort vad Du kan, xian.
Han får väl leva med de felaktiga uppgifterna.
Xian, be någon med tillgång till AF att göra rättelsen där. Inte bra om felaktiga uppgifter ligger öppet. Det handlar inte bara om en frågeställare som kan hamna fel, utan alla som läser i tråden!
De intresserade kan ju hänvisas till Arkivguidens Forum: Båtsmanskompanier: Blekinge båtsmanskompanier för korrekta upplysningar. För att nu återknyta tiil ämnet för den här diskussionen… 
Det börjar bli mycket nu 
Är det inte dags att börja fundera lite runt någon slags släktforskarportal där man samlar allt som har med släkt- och hembygsforskning att göra?
Vad en sådan sida ska innehålla och var den ska ligga. Släktforskarförbundets hemsida vore det mest naturliga stället, men är det görbart? Finns det andra tänkbara ställen?
Alla inom släktforskarrörelsen borde ju sträva åt samma mål. Konkurrens och valfrihet är nog bra men samarbete är ännu bättre.
Nja, talar vi om både släktforskning och hembygdsforskning, så är väl Släktforskarförbundet bara att betrakta som en "nischspelare"… 
Också Hembygdsförbundet har ju en hemsida.
Arkivguiden har i all blygsamhet en del länksidor (utanför Båhus och Göteborgs Arkivguider alltså). Det finns planer på att bygga ut med föreningslänkar, med mera.
Men forumet stod först på att-göra-listan; behovet var mest akut där…
Det var inte precis det jag tänkte på när det gällde förbundet. Jag tänkte mer på att det ska vara möjligt för alla att få lägga in länkar. Alla som sysslar med släkt- och/eller hembygdsforskning. Även "nischspelare"!
Jag vill gärna ha fler synpunkter på hur en portal skulle kunna se ut. Vad ska det vara mer än en länksamling. Evenemangstips?
Ja, evenemangstips är en självklarhet. Och forskningstips.
Evenemangstips, förresten… det var ingen dum idé… Tack för tipset! 

Tjusigt!
Jag vill bara gratulera skaparen av Arkivguidens Forum. I denna afton är det tre månader sedan forumet startades. Jag vill naturligtvis också önska lycka till i fortsättningen.
Tackar!
Då passar jag på att komma med ett litet jubileumserbjudande:
Från och med i dag och en vecka framåt är det gratis att registrera ett användarkonto i Arkivguidens Forum!
Därefter gäller åter den ordinarie avgiften 0 kronor.