Tolkningshjälp
Nu när ArkivDigital lagt ut de skånska kyrkböckerna har jag börjat lägga in faddrar men fått ett litet problem.
Faddrarna i bifogat exempel (Hässlunda C:2 sid 64) tolkar jag så här:
"Statdräng Joh. Jönssons hustru Tyre Svensdotter; Åbo
Anders Jönsson …."
Är det bara Tyre som är vittne? Inte Johan? Formuleringen är ju lite knepig. Eller är det för att klargöra vem Tyre är?
Samma formulering förekommer i flera födelsenotiser i samma församling (Hässlunda).

Jag skulle tolka det som om det vore hustrun enbart, kvinnorna definierades via sina män, det syns också i dödböcker t ex. Hon bar nog barnet eftersom hon står först, före de manliga vittnena.

Tack - jag anade att man i god amerikansk anda hade något som liknar "Mrs Johan Jönsson"
. Men här har hon iaf fått med sitt namn!
Jag har samma uppfattning som chrissan.

Det är helt klart att det bara hustrun. Lite märkligt att det är två män och tre kvinnor om nu inte sista pigorna bara räknades som en halva. Det normala är ju 2 män och 2 kvinnor som faddrar bland vanligt folk.
Bland högre stånd kunde det vara flera och dessutom kunde det vara ombud för de rätta faddrarna.
Hon som bar barnet [barnabärerska, susceptrix] hade ju en annan uppgift än faddrarna, så man inte räknar med henne, så blir det ju två män och två kvinnor.