Carl Krook
Under en av gåtorna "Gissa platsen" hade jag lagt in ett foto från Kolerakyrkogården strax utanför Stockholm. Fotot föreställer en gravsten och jag trodde mig kunna läsa Carl A. Krook, född 1801, avliden 1883.
Nu undrar jag om det inte i själva verket står avliden 1853? Se bifogat foto på gravstenen. Om Carl Krook var född 1801 skulle det också kunna röra sig om denna person (från Stockholms mantalslängder; Apotekaren Carl Krook, född 1801 (med hustru och barn).
I Mantalet 1860 står hans hustru som Apotekareänka och då är det ju mer rimligt att han avled 1853. 

Och så har jag inte de 6 banden av Sveriges Apotekarhistoria i bagaget! Annars kunde vi fått veta mer om honom.

Ja, vad synd. Men, finns hans dödsnotis med i dödboken för Maria fs år 1853? Gapar tomt på SVAR. Hans hustru bor kvar i Maria 1860 så jag tror han avlider där. Skulle vara intressant att se om dödsorsaken var Kolera.
I Inflyttningslängden 1820-1831 för Maria (avskriven sådan) från SSA's hemsida finns en
Studerande C. Krook inflyttad. Född i Landskrona den 16/6 1801 (samma datum som i mantalslängden).
Barnen föds mellan 1829-1841, troligen i Maria fs.

Vid koleraepidemin 1853 så blev det kaos i dödböckerna. Koleradöda kan listas på någon annan plats eller saknas helt. Han finns i scannade mantalsuppgifter 1845, bor i Maria
Det var i varje fall koleraepidemi, bl. a. i Stockholm 1853, men såvitt jag vet inte 1883.

I Landskrona stadsförsamling föds 16 juni, döps 22 Carl Adolph Krook, tror det står tullförvaltaren Krook och Lovisa Petronella Ramdin (inte ens AD-online fixar denna kyrkbok), förnäma vittnen.

Då stämmer initialen på gravstenen med Adolph. 
Och så ringde en liten klocka och jag plockar fram Svenska Släktkalendern 1936.
Krook - Tredje grenen:
Carl Hans Krook, född 1763, Tullförvaltare i Karlshamn (uppgifterna i Sv.Sl täcker inte alltid en hel yrkeskarriär). Gift med Gift med Lovisa Petronella Ramdin. Deras son; Carl Adolf Krook, född 1801, avliden 1853!! Apotekare i Södertälje. Gift med sin kusin Sofia Christina Krook, född 1802, avliden 1863. Stämmer med mantalslängden.

Och Apotekaren Krooks son Carl Hans Napoleon Krook, född 1831, fick sedemera ett barnbarn med namnet Margareta Krook. Apotekaren var alltså hennes farfars far.

Aha! Det finns en drös apotekare som heter Krook, blev något barn också apotekare? Det brukar gå i släkten.

Apotekaren Krooks tre döttrar är inte upptagna i Sv.Släktkalendern (det var inte alltid man tog med döttrarna i de tidiga utgåvorna). Sonen Carl Hans Napoleon blev Grosshandlare och Direktör för Krooks Petroleum- och oljektiebolag.
Den andra sonen, Maxilimilian Hindrik, född 1838 är inte upptagen av någon anledning.
Carl Hans Napoleon fick dock 7 barn, alla namngivna (3 döttrar och 4 söner) där sönerna antingen blev grosshandlare eller Yrkesofficerer. Sonen Knut (Margareta Krooks far) blev tex Major i armén.

Döttrarna brukade gifta sig med apotekare. Så är det fortfarande.

Ska undersöka saken!
Den andra sonen; Maxilimilian Hindrik (Max) Krook blev Handelsbokhållare. Försvinner ur Stockholms mantal efter 1863.

Apotekarsocietetens ordförande och starke man, Schimmelpfennig, skrev i början av 1900-talet om kvinnor som apotekare "de skola förgifta menniskosläktet", de ansågs heller inte ha de kroppskrafter som yrket krävde. Men kvinnor fick tillträde till yrket till slut, dock hade de uppenbara problem att få privilegium på att inneha apotek, något som utdelades av just Apotekarsocieteten.
Det skänkte mig stor tillfredsställelse att flera år i rad få Schimmelpfennigs stipendium, som instiftades efter att han lämnat alla sina tillgångar till Apotekarsocieteten. Tji fick du, gubbe!
#0 Jag tycker det står 1853.

#13 Ja, jag är nog nästan helt säker på att graven tillhör Apotekaren Carl Adolph Krook.
Nu har jag ialla fall återfunnit en av hans döttrar men hon gifte sig med en "Kapten".
Hulda Henrietta Maria Krook, f. 1841 i Brännkyrka Stockholms län gift med Carl Gustaf Max Broman, f. 1838 i Stockholm, Kapten. 3 döttrar enligt folkräkningen 1880.

Hela familjen; Apotekaren C.A Krook med hustru och barn finns i den avskrivna hfl för Brännkyrka 1841-1860 på SSA's hemsida. Där anges att alla barnen är födda i antingen Brännkyrka eller Södertälje.
Varför är de samtidigt skrivna i Maria fs då? Samma period!

Mantalet anger också egendom, dvs han ägde egendom där.

Kan det då vara troligt att Apotekaren avled i Brännkyrka?

ja, det kan det säkert. De flydde antagligen stadens faror till landet, det gjorde de mer välbeställda.

Nu har jag funnit Apotekarens andra dotter, Selma Augusta, född 1840
Hon vigdes den 30 juni 1862 i Maria Magdalena fs med den Engelske konsuln i Helsingfors Henry Woodfall Crowe. Bröderna Max och Napoleon Krook undertecknar Lysningsattesten.

Inressant, undrar vilket apotek CA hade. Det ger sig när jag får vantarna på min apotekarhistoria.
Var någon i släkten konstnärligt begåvad, med tanke på Margaretha Krook

Inte vad jag kan utläsa ur Sv.Släktkalendern och avseende den tredje grenen av Släkten Krook.