3 personer!
Hej hej !
Har sökt ett tag efter 3 personer som jag vet emigrerade till Amerika, men vad hände sedan med dessa?
Har tittat lite på ancestry.com, och inte funnit överdrivet mycket information om dessa. Det enda jag fått fram är typ biljetterna. Men sen då?
Min farfarsfars bror Frans August Johannesson född 1848-12-31 i Väckelsång, han gifte sig (1876-03-17) med Johanna Carolina Bengtsdotter född 1854-07-02 i Södra Sandsjö. De fick 8 barn, varav ett av barn dog i 4 års ålder. De emigrerade till Amerika 1892-10-17. Ett av deras barn emigrerade 2 år senare.
De andra två som jag funderar över är min farmors farbröder.
Nils Tycko Bergström född 1904-12-19 i Sidensjö
Olof Efraim Bergström född 1909-01-18
Tycko åkte med båten Gripsholm. Hur får jag tag i deras barn. Vet av att farmor har någon kusin där borta som min farmor brevväxlade med. Men de har försvunnit.
Men vem av dessa två herrar är pappa till dessa. Gun och Ingrid (tror jag de heter) och jag gissar på att de är födda i början av 30-talet eller slutet av 20-talet, då min farmor är född runt dessa årtal också.
Hur går jag vidare med det, och hur kan man få fram ev barnbarn. Vet ej om dessa damer är vid liv, skulle va kul att finna dem.
Någon som vet, så hör av er!

Nils Tyke (som det står) Bergström kommer till New York 7 aug 1926, han är född i Sidensjö. Han ska till sin kusin (kan vara vilken släkting som helst) Johan Norberg, 5314 N Clark Street, Chicago.
Den sista publicerade folkräkningen är 1930 då finns han med brodern Olof i Chicago och är gift med Tyra, som kom från Sverige 1924:
25
39
1
21
Han är plasterer, alltså putsar väggar.

Olof Bergstrom f 18 jan 1909 dör i Newark, New Castle, Delaware i april 1985 enl Social Security.
En Tyra I Bergstrom dör i Chicago 28 aug 1939.