Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 1356 ggr
AndersE
0

Läshjälp - Starbyvigsel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

GID 1476.15.14400

Kan det stå:

Sven Larsson
i Uglarp och pigan
Gunnel xxxxx
dotter i Starby

???

svenne
0

Anders, det där var inte lätt…
Tycker det ser ut som Jonasdotter eller rentav Tomasdotter; ja snarare Tomasdotter. Vet Du om namnet Tomas förekom i Skåne för länge sedan? Här uppe i mellansverige var det nog väldigt ovanligt, men lokala variationer var ju vanliga mellan olika landsdelar vad det gällde namn. Typiska sydsvenska namn såsom Karna, Tuve, Jeppe är i stort sett obefintliga här uppe.

Gissar alltså på Tomas eller Jonas….men långt ifrån säker…

AndersE
0

Tack för försöket svenne!

Både Tomas och Jonas känns lite ovanliga, men jag stötte precis på Torsten så varför inte?

Jag söker vidare…

AndersE
0

Kan det inte stå Måns?

mosterMimmi
0

Jag är urdålig på detta men jag tycker att det står Bengta Johnsdotter. men jag tycker sånt här är ursvårt. Kan du inte hitta henne vidare i födda-, döds-boken. ibland kan det ju stå bättre skrivet där. Finns Starby med http://www.ddss.nu ?

Det är ju jag himla glad över att den databasen finns så man sjölv slipper läsa de gamla texterna.Det är ju himla svårt det…..

AndersE
0

#4 Det enda jag har är förnamnet… Det är inte så lätt att hitta i födelseboken då. Om fadern heter Måns så finns det en Måns som får en dotter Gunnel vid rimligt årtal.

Jag ska försöka hitta henne i dödboken.

svenne
0

Står det verkligen Gunnel? Jag är nog i stånd att hålla med om att Bengta ligger närmare till hands. Gunnel….var det ett vanligt namn? Har själv aldrig stött på det.

leja
0

Tycker inte heller att det ser ut som Gunnel, men efternamnet ser mer ut som Larsdotter i mina ögon. Beng?? Larsdotter i harby ? eller så.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

Det jag har från början är detta från katekismilängderna i Starby.

GID 1476.23.70500

Sen söker jag Sven och Gunillas vigselnotis och hoppas att jag hittat rätt i #0.

Men jag är inte på något vis säker…

AndersE
0

Ännu tidigare hade jag alltså bara Sven och Gunillas yngsta dotter - Kirstin Svensdotter från Billestorp. Jag tittade då i katekismilängden från 1779 och hittar bara en familj i Billestorp.

Eftersom fadern heter Sven hoppas jag på tur. Jag hittar fyra födelsenotiser - de två sönerna i katekismilängden, en dödfödd son och så Kirstin. I ingen av dessa notiser nämns moderns namn.

Jag letar efter en vigselnotis strax innan äldste sonens födelse (1752) och hittar #0 från 1749. Men som sagt - det kan vara fel…

svenne
0

OK, Sven och Gunnillas äldste son heter ju Påhl, kanske morfadern heter just Pålson? Det var ju vanligt att det första barnbarnet fick namn efter farfar eller morfar…..men jag måste erkänna att jag har svårt för att se att det står På(h)lson under bilden i #0. Jag har även svårt trots mina 35 år i släktforskningen att se att det står Gunnel eller Gunnilla på samma ställe…..

AndersE
0

Jag får kanske acceptera att jag inte funnit rätt vigselnotis…

AndersE
0

Efter långvarigt letande hittar jag dödsnotisen - inget efternamn här heller! Ledsen

Vad dör hon av?

Här står i alla fall att hon var 63 år gammal…

InaN
0

hetsig sjukdom och wärk, läser jag som dödsorsak.

AndersE
0

Och då kanske man kan gissa att detta är födelsenotisen? GID 1476.15.11100

Men vad står det?

XXXXXXXX Pehr?
Påls dotter i hitsåkra?
Gunnel, modern Kerstin?

AndersE
0

Nu då!!!

I katekismilängden 1714 hittar jag detta. GID 1476.23.67400

Överst är 13 - Starby, sedan kommer 1 - Hitsåkra och därefter 1 - Bolet.

På Hitsåkra ser jag Pär Pålson, Starby 30 (alltså född ca 1684) och hustru Kierstina, Qvidinge 30.

Nog stämmer det fint med födelsenotisen i #14 - eller vad säger ni?

AndersE
0

Hmmm - kan det stå Gunnel Pärsdotter i #0?

AndersE
0

#13 Ina, tack! Säkert rätt!

svenne
0

#14  står det väl Karin Påhls dotter?

AndersE
0

#18 Det ska väl vara faderns namn?

Alltså i #14:

XXXXXXXX Pehr
Påls (sons) dotter i hitsåkra
Gunnel, modern Kerstina

???Fundersam

svenne
0

Javisst, självklart Anders!
Fel av mej!Generad

AndersE
0

För att förhoppningsvis få ännu mer hjälp har jag lagt in #0 och #14 på anbytarforum också.

AndersE
0

Konsultationen på anbytarforum gör att jag känner mig styrkt i att i #0 står:

Sven Larsson
i Uglarp och pigan
Gunner Pährs
dotter i Starby

16 febr

Däremot står det i #14 troligen:

Die 1 Precationis Knut
Påls dotter i hitsåkra nom:
Gunnel, modern Kerstina

Det hjälpte mycket med Niklas Hertzmans bild från DigiArkiv

InaN
0

Bra att det löste sej!

Såg den andra bilden jag också, vilken skillnad i kvalitet … synd att de inte har kyrkböcker från Norrland också. Fundersam

AndersE
0

#23 Man kan ju alltid ta kontakt med DigiArkiv eller Arkiv Digital och fråga?

Hallandsföreningen har t.ex utnyttjat DigiArkiv för sina avfotograferingar.

Läs mer!