Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: läshjälp
Läst 1919 ggr
chrissan
0

Vad är han för slags fendrick?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad står det före fendricken? Vad är det?

(Bild från Vigselbok Södra Solberga 1796, AD-online)

bokesliden
0

Jag tror det står Admiralitets Fendicken, fast stavningen är lite märklig.

chrissan
0

Tack. Och vad är det? Han bor senare i Vetlanda på sama gård som fadern, sergeanten Georg Christian Ehrlich. Försöker hitta rätt generalmönsterrulla.

Cheyenne
0

Ja, det var en högst märklig stavning. "Amiralitets" - då guppade han fram på de sju haven.

svenne
0

Jag tror att det står "Anncienitets-Fendriken."
Anncienitet = företräde till en tjänst eller rang på grund av ålder eller tjänsteår.

Stavningen är lite kryptisk men jag har lite svårt att få det till "Admiralitets"-Obestämd.

Har verkligen rangen "Fänrik" funnits inom flottan, där hette det väl underlöjtnant, men det kanske är samma sak?

Kanske rullan kan ge exakt besked?

Cheyenne
0

Jo, tror fänrik har funnits/finns inom flottan. Därimot inte inom flygvapnet (tror jag) fast flyget är ju inte aktuellt i det här fallet. Skrattande

En av mina bröder är yrkesofficer, det framgår kanske hur intresserad jag är av hans profession. Skäms

torsbo
0

I Börjessons "Flottans officerare 1700-1800" finns en Karl Johan Ehrlich som 1790 blir fänrik i flottan, kan ju vara en bror. Börjesson är inte alls komplett, men det kan ju vara en fingervisning.

chrissan
0

Oj, det var intressant. Släkten verkar vara totalt okänd nämligen. Jag måste leta vidare. Står det mer om denne Karl Johan? Johan är ett släktnamn.

AndersE
0

#5 Visst har de funnits fänrikar i Flygvapnet…

Flört

chrissan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man skulle läst på lite bättre när det begav sig, det fanns ju böcker med olika grader och sådant.

Chrissan

Kapten

Cheyenne
0

Ja, som ni märker är jag idel öra när brorsan pratar jobb (fast med tankarna någon heeeeelt annanstans). Oskyldig

Han är av kaptens grad nu. Jag är rätt nöjd med mig själv att jag vet så pass mycket ialla fall.

torsbo
0

#7, Enligt Börjesson (utg.1942), s. 53, så står det bara om denne Karl Johan Ehrlich att han var överstyrman och befordrades 1790 22/8 till eo fänrik. Och det var ju inte så mycket.

En annan bok är LL von Horns "Biografiska anteckningar" utgivna på 1930-talet som innehåller mycket om diverse sjöofficerare genom tiderna, kan kanske vara något att titta i?

chrissan
0

Torsbo, tack för alla nya tips. Jag kan inget om den litteraturen så det var värdefullt

Bjornen
0

Helt säkert står det Amaritets ……