Etikettbyggnader
Läst 5972 ggr
AndersE
2006-03-15, 23:37

Skånsk gård?

Den här bilden hittade jag bland många andra och jag tror den kommer från min farfar.

Jag skulle så gärna vilja veta vad det är för en gård. Hur får jag veta det?

Min farfars far bodde mesta tiden i Ängelholm och köpte och sålde flera fastigheter, även gårdar. Kanske är det en av dessa?

Jag tror att flygfoton började förekomma på 30-talet. Kan bilden dateras på annat sätt? Kan ni se något på bilden som kan ge en ledtråd till var den är tagen?

christerm
2006-03-16, 16:52

Spännande utmaning! Fast det är inte så mycket man kan läsa ut ur bilden, men jag skriver ner lite av de tankar bilden skapar.

Gårdens utformning: En ganska stor gård, som ser välmående ut. Ligger säkert i ett bördigt område.
Boningslängan är den byggnad som syns överst i bilden, och om vi antar att den är placerad på traditionellt skånskt vis, ligger den med gavlarna i väst-östlig riktning. Det betyder att norr är snett upp t v i bilden. Ser ut att vara en gammal byggnad, säkert en gång i tiden uppförd i korsvirke, men nu brädklädd och målad med falu rödfärg, därav den mörka färgen.
Att boningshuset är av äldre datum ser vi bl a genom att det finns två tättsittande fönster i fasaden. Två tättsittande fönter markerar "stuan" - finrummet, och i den här byggnaden har det t o m funnits två "stuer".
Stallbyggnaden, den södra längan, ser ut till att vara av yngre datum än boningslängan. Tydligen har man haft gott om djur på gården och fått bygga till en extra stallänga. Normalt är stallängan placerad väster om boningshuset medan logen ligger öster om boningshuset. På bilden ser man att loglängan, den östra byggnaden, har en skorsten vilket tyder på att här fanns det ett undantag eller en drängkammare.
Söder om stallängan har man byggt en fristående byggnad, möjligtvis har den fungerat som loge eller garage för gårdens fåtal maskiner.
Begriper mig inte på takmaterialet, hade det varit stråtak borde ryggning och ryggaträn synas uppe på takåsarna. Ser mer ut som om det är av spån.

Omgivningen: Vid stallängans västergavel syns en stolpe, svårt att se om det är en elstolpe eller telestolpe, eller något annat. Borde ha synts fler om det hade varit el/tele-stolpe.
Vägarna vid gården verkar vara trafikerade av motorfordon. Hästdragna fordon brukar lämna ett tredje spår på vägen - åtminstone om kärran drogs av en häst som gick mitt för kärran.

Leta vidare! För mig andas bilden mycket 30-tal och skulle jag börja söka efter gården i det skånska landskapet hade jag börjat med att titta på Härads(ekonomiska) kartan som finns att köpa hos Lantmäteriet. Sök efter en fyrlängad gård med en separat byggnad söder därom. Dessutom ska det gå en relativt stor väg i SO - NV riktning norr om gården. Utöver det kan du ta hjälp av sajten "Skåne från luften".

/CM

AndersE
2006-03-16, 20:06

Fantastiskt Christer! Jag är ytterst imponerad!!!

Taken ser lite märkliga ut på originalet. Jag blir inte klok på dem… 

Eftersom jag har Häradsekonomiska kartan på DVD skall jag börja leta…

christerm
2006-03-16, 20:34

Har du DVDn? - vad jag blir avundsjuk. Hur är bildkvalitén på de inskannade kartorna?

Å andra sidan har jag hela volymen av den "Skånska Rekognosceringskartan" från 1812 - 1820 i nytryck från 1986. Kostade en hel del, men det var den värd.

På ditt foto av gården finns ett parti som reser fler frågetecken än klarlägganden. Har du möjlighet att skanna in och förstora det markerade området i bifogad bild?

AndersE
2006-03-16, 22:03

Jag tycker kvaliteten är bra. Behöver du något så säg till!

AndersE
2006-03-16, 22:06

Exempel

christerm
2006-03-16, 22:34

#5 Hur nära kan du gå innan pixlarna börjar bli störande? Om man t ex tar gårdarna strax NV om B i Björka.

christerm
2006-03-16, 22:51

#4 Ser ut som om det är ett utedass vid stallängans SV hörn. Lite märkligt att placera dasset här. Brukade ofta vara placerat vid bonningslängans NV hörn. Men den här är kanske en gästtoa :-)

Om vi antar att stolpen är för el, kan det mycket väl vara isolatorer som syns uppe i gavelspetsen.

Har också ringat in något som jag inte har en aning om vad det kan vara - sticker ut ett stycke på vägen!

AndersE
2006-03-16, 23:07

Utedass? Jag trodde bara det var en ingång med litet förrum?

Jo, gubben sticker ut lite på vägen…    Skrattande

Anna-hfg
2006-03-17, 05:38

En tidsödande sökning kan vara att titta i Svenska gods och gårdar. Tror det finns en bok som heter Skånsk bebyggelse också som är nåt liknande.

christerm
2006-03-17, 09:18

#8 Är det en gubbe där står på vägen ? - I så fall är saken klar, du kan väl fråga honom vad gården heter! Flört

#9 Gods och Gårdar är säkert ett bra sätt att leta och vad jag vet så har Anders säkert tillgång till en del av volymerna.

Bilden kan mycket väl visa en gård i södra Halland. Ser ut som om jorden i bildens nederkant är bar. Av färgton och struktur verkar det som om det är en lätt jord eller sandjord, vilket Halland lär ha gott om.

AndersE
2006-03-17, 09:55

#9 Tack för tipset och jo, jag har någon del. Tror inte någon av mina "kandidat-gårdar" är med och att söka "på måfå" är nog för mödosamt…

#10 Tack för tipset! Jag har gått igenom mina skånska "kandidater" utan framgång, men har en i Halland jag ska titta på.

AndersE
2006-03-18, 08:16

Inget Halland-napp heller…

christerm
2006-03-18, 16:03

Synd - då återstår bara att plöja igenom Svenska Gods och Gårdar.

Har del VI, Skåne Mellersta Delen. Letar själv efter bilder på gårdar med verandor samt parytterdörrar där vinterdörren fortfarande finns kvar. Ska hålla ögonen öppna efter "din" gård.

lejon
2006-03-19, 18:17

En del av bilden för mig tillen gård här i Vittsjö faktiskt, om man säger själva boningshuset påminner väldigt mycket..

Jag vet inte riktigt hur dina kartor fungerar, finns det bilder till eller?

Gården jag tänker på ligger i Snärshult, bakom ett missionshus.

Kan eventuellt kolla med dem som bor där om du vill?

Mvh Eva

AndersE
2006-03-19, 21:10

Nej, men på kartorna kan man se gårdens byggnader.

Jag skulle bli forvånad om gården ligger i Vittsjö men vill du fråga blir jag såklart väldigt glad!

lejon
2006-03-19, 22:14

Självklart, jag kollar upp det i veckan.

Eva

AndersE
2008-12-28, 21:44

Jag har börjat leta lite bland bilderna på http://flygfotohistoria.mine.nu, men ännu inget resultat. Lite nål i höstack…

Upp till toppen