Jacob och Peter Widerström, Karlskrona
Hej,
Behöver lite hjälp med att bekräfta släktskap. Jag har en anfader Peter Widerström född (ja om jag det visste). Han får 1766-10-24 burskap i Karlskrona för att vara skomakare. Han är gift med Ingrid Nilsdotter som borde vara född ca 1744.
De får flera barn i Karlskrona stadsförsamling:
Jacob 1769-1794
Isak 1769-12-13
Anna Katarina 1772-1844
Sara Maria 1775-05-11
Beata 1777-1781
Isak 1780-1781
Jag har länge letat efter Peters födelse, men eftersom det var en brand i Karlskrona där flera kyrkböcker gick förlorade så tror jag inte att man hittar den. Jag har dock en teori om att han är son till krögaren Jacob Widerström i Karlskrona. Jacobs mor hette dessutom Beata (samt att Peters förstfödde hette Jacob). Jacobs far o bröder diskuteras på Anbytarforumet för länge sedan. Något som kan binda samman Peter och Jacob, mer än diverse släktförnamn, deras efternamn och staden Karlskrona?

lisopasi
I Albert Liljas Blekingska samling finns under personregister en Skomakare Peter Widerström som uppges vara född 1741, avliden 1805.
På raden ovanför honom finner man en Garv. (Garvare?) i Karlskrona med efternamnet Widerström. Förnamnet är svårtolkat Men skulle kunna vara Lor.Fredr. (Lorentz Fredrik). Han ska enligt samlingen ha avlidit 1774 alt. 1779.
En Johan Widerström, skräddare i Karlskrona finns även med. Han uppges avlida 1789.

Tack!
Hm Jacob trors vara avliden senast 1739 då han ej är med i faderns bouppteckning enligt anbytarforumet, men han kan ju också vara missad i bouppteckningen…
Kan Peter vara sonson till Jacob möjligen… Peters barns namn Jacob och Beata gör ju att det känns som om det borde finnas ett släktskap..

Absolut och denna födelsenotis i Tyska fs i Karlskrona den 7/3 1773 säger att Peter Widerström kanske är nära Lorentz Fredrik Widerström åldersmässigt (såvida denna Lorentz är densamma som avlider 1774 el. 1779 vill säga).
Lor.Fre Wi(e)derström får en dotter Helena Maria. En av faddrarna är en Barbara Wi(e)derström.

Ja det skulle kunna vara en bror helt klart

Och skulle detta kunna vara ovanstående skräddare Johan Widerström som avlider 1789 enligt Albert Liljas samling.
Från familysearch;
JOHAN WIDERSTROM
BARBARA DORTHEA KOCK
Marriage:
27 DEC 1772 Stadsfors, Karlskrona, Blekinge, Sweden
Barbara skulle därmed kunna vara identisk med ovanstående fadder Barbara Wiederström.

Låter rimligt. Jacob hade även en bror Johan, så att ev döpa ett barn eller barnbarn till Johan är ju rimligt

Grrrr, varför finns det inga vigselböcker i K-krona?
Peter Widerströms hustru - Ingrid Nilsdotter - avlider hon möjligtvist tidigt eller är hon mor till alla barnen?
Enligt den lite haltiga källan familysearch vigs nämligen en Peter Widerström den 16 APR 1779 i Stadsfs, Karlskrona. Brudens namn är Kerstin Olofsdotter och jag skulle gärna vilja se den vigselnotisen. Finns det en namne i Karlskrona vid den här tiden?

Ingrid Maria Nilsdotter står även som mamma i födelsenotisen 1780.
Den Peter som gifter sig skulle kunna vara brorson till min Peter…

Ja, denna Peter W och hustru Kjerstin får en dotter enligt följande (avlider samma dag)
Birth: 31 Oct 1781
Place: Karlskrona, Blekinge, Sweden
Death: 31 Oct 1781
Parents:
Father: Peter WIDERSTROM
Mother: Kjerstin
Finner inte födseln i någon av Karlskronafs :(

Är det jag som inte begriper mig på Karlskronas böcker? Varför hittar jag inte? 
Denna "okända" Peter W med hustru Kjerstin får en ytterligare dotter i Karlskrona enligt följande.
Ingrid Maria WIDERSTROM
Sex: F
Event(s):
Birth: 16 Dec 1782
Place:
Christening: 18 Dec 1782
Place: Karlskrona, Blekinge, Sweden
Parents:
Father: Peter WIDERSTROM
Mother: Kjerstin
Enligt familysearch ska både den första dotterns och ovanstående Ingrid Maria vara födda i Amiralitetsfs, eller åtminstonde är uppgifterna hämtade därifrån.
Jag vill kontrollera dopvittnena!

Typiskt. Det är ju som du skriver att man vill se lite mer än att alla Widerströmarna bär samma förnamn.

Usch, nu blir jag som ett litet barn. Sur och trumpen när jag inte hittar folk. 
Det är kanske bäst att jag håller mig i Stockholm där jag åtminstonde hittar.

Tack för all tips, detta är inte enkelt