Mårten Olsson Kling, född 1815
Jag skulle vara oerhört tacksam om någon kunde kika i födelseboken för Nättraby, Blekinge efter rubricerad person. Eftersom han var Marincorporal i Karlskrona Amiralitetsförsamling så är jag inte så säker på att han var född Kling.
Han var min morfars farmors far men tyvärr har jag inte hans fullständiga födelsedata.

Tack, så fadern var avskedade Båtsmannen Ola Lilja (??), född 1766 i Hjortsberga och modern Maria Olausdotter, född 1770?

Svenne, jag gjorde ett inlägg direkt efter ditt första svar och tackade dig men det försvann…! :(
Ett jättetack svenne! Jag blir alltid lika glad när jag får hjälp.

De var rätt gamla när Mårten föddes…..
Vet Du om han var ett "sladdbarn" eller deras förstfödde?

Tyvärr har jag först nu kommit till min morfars farmors sida. Min morfars far var son till Anette Sophie Olsson Kling, dotter till ovanstående Mårten. Min morfars far var född uä och hans mor Anette Sophie Olsson Kling lämnade honom hos hans far (ganska ovanligt på den tiden)
Så här ser det ut
Mårten Olsson Kling (1815-1894)
dotter: Annette Sofie Olsson Kling (1857 - )
son: Karl Edward Engelbrekt Silow (1878 - )
son: Karl Edvard Axel Silow (1915 - 1993)
Den sistnämda var min morfar.
Mårten var inte första barnet:
Vital records:
Sven OLSSON
Sex: M
Event(s):
Birth: 13 Oct 1812 Place:
Christening: 18 Oct 1812 Place: Nattraby, Blekinge, Sweden
Parents:
Father: Ola OLSSON LILJA
Mother: Maria OLASDR
Source Information:
Batch Number: C405592
Source Dates: 1729 - 1826
Film or Fiche Number: 129332
Collection Details: Nattraby; Svenska Kyrkan
Marten OLSSON
Sex: M
Event(s):
Birth: 12 Apr 1815 Place:
Christening: 16 Apr 1815 Place: Nattraby, Blekinge, Sweden
Parents:
Father: Ola LILLJA
Mother: Maria OLASDR
Source Information:
Batch Number: C405592
Source Dates: 1815 - 1815
Film or Fiche Number: 129332
Den avskedade båtsmannen heter alltså Ola Olsson Lilja. Jag har kollat i födelseboken [DigiArkiv].
Varifrån kommer uppgiften att Ola Olsson Lilja var född 1766 i Hjortsberga? Datum? Hette fadern Ola/Olof?

Hej!
Såg att Ola Liljas fru var från Torhamn (min favoritsocken) och hon är dotter till en båtsman Ola Nilsson SKÄRM\SVAN mer om honom finns här Torhamns båtsmän.
Sedan hälsar Eva C att det finns en ännu icke utredd båtsman BB-G1-0514-1788 --- Ola Olsson LILJA
Båtsman för Svenstorp i Ronneby lfs, frälsebåtsman.
Han är troligen född 17661125 i Hjortsberga som son till Ola Mattisson (finns en Ola Olsson född då enligt Hjortsberga fb)
Generalmantalsrulla 1803: Avsked 20/8 1811 Ronneby Döda Frälse båtsman Ola Liljas dödfödde son begravd 17991201.
/Linda

Sedan kan jag tipsa om att delar av Nättrabys födelseböcker finns sökbara på nätet hos FamilySearch
Och då kan väl jag också få tipsa om att det finns länkar till FamilySearch och annat smått & gott på Ostkantens sockensidor 
Som sagt var ….
Ola LILJA
Sex:
Marriage:
Spouse: Maria OLASDR
Marriage: 05 May 1798 Place: Nattraby, Blekinge, Sweden
Source Information:
Batch Number: M405593
Source Dates: 1729 - 1862
Film or Fiche Number: 129333
Han båtsman från Hjortsberga [socken], hon piga från Skillinge
Nättraby E:I 1798

Tack snälla för all hjälp. Hade inte en aning om att jag hade så många anor i Blekinge. 

Och en hel hög båtsmän på köpet (även Liljas fruns morfar, länkning finner du under Torhamnslänken ovan).
Reder du ut mer om LILJA eller någon av de andra så kan du väl lägga in det antingen här eller inne på Osthyveln.

xian,
svaret på Din fråga finns i #2.
Nättraby HL 1814-20, Norra Hermanstorp.
Längden är varken paginerad eller indexerad så det tog en liten stund att hitta.
#14 En liten korrigering. Byn heter Fermanstorp, inte Hermanstorp. Se Nättraby socken och sockenkarta.

Om det är något jag är dålig på så är det militaria. Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig skillnaden mellan en Marinkorpral och Båtsman. Är det helt enkel bara en fråga om antal grader?
Om man vill göra det enkelt för sig så kan man säga att det inte alls är samma sak.
Båtsmännen i Blekinge och Södra Möre sorterade under indelningsverket. Tre kompanier båtsmän i Södra Möre. I Blekinge var det från första början sex kompanier. Ganska snart slog man samman dem till tre kompanier, 1845 blev det åter sex kompanier.
De "grader" jag har sett är (båtsmans)korpral och kanonkommendör. Sedan finns "yrkesbeteckningar" som artilleribåtsman och timmerbåtsman.
Marinsoldater däremot var värvade och utgjorde sina egna kompanier. Jag antar att en marinkorpral var en marinsoldat som blivit befordrats.
Det finns två läsvärda hemsidor som ger en bra bild över hur livet var i örlogssflottan. Den av Hans Högman och den av Claes Bernes. Claes Bernes senaste bok "Segelfartygen tid" kan verkligen rekommenderas.
Vi håller på att forska lite grand kring korvetten Carlskronas förlisning utanför Havanna 30/4 1846. De som benämns hantverkare i besättningslistan står som marinsoldater dödboken. Jonas Sal-son Dag som mar: sold. corpor./swedish/ddss/deathResult.aspx?dodID=395944) I dödboken finns deras kompani och nummer noterade.
Det kanske inte något man direkt tänker på, men det behövdes hantverkare ombord. Timmermän, segelsömmare och smed. Och så måste man ha någon som kunde splejsa tampar om så behövdes.
De indelta båtsmän som omkom vid "Corvetten Carlskronas kantring" finns inte upptagna i amiralitetsförsamlingens dödbok.

Tack igen xian. Inte helt lätt att greppa skillnaderna. Hans Högmans och Claes Bernes sidor har kommit till användning förr men jag ska kika på de igen. Personligen är det mer givande att släktforska om jag förstår vad mina anfädrar och andra "sysslade med". Det gör det också lättare att veta i vilka källor jag ska söka.
I ovanstående Marinkopralen Mårten Olsson Klings dödsnotis den 16/1 1894 i Karlskrona Amiralitetsförsamling kan man läsa "innehafvare af Svärds. medaljen".
Förutom hans anor där det vimlar av båtsmän (se ovan), så var hans hustrus namn, dvs modern till Annette Sofia Olsson Kling, Brita Maria Glader. Skall bli intressant att se om även hennes far var Båtsman.
Jag tror inte Brita Marias far var båtsmän. Det finns ingenting som tyder på det.
Enligt dödnotisen 1882-02-10/swedish/ddss/deathResult.aspx?dodID=403433) skulle hon varit 60 år 7 månader och 7 dagar gammal när hon dog. Det ger ett beräknat födelsedatum 1821-07-03. Jag tror att det finns anledning att titta i amiralitetsförsamlingens födelsebok. I första hand.

Det finns en Britta Maria född i Augerum 1819-07-01 som dotter till Volontairen Peter Glader och hans hustru Maria Apelgren 32 år (PLF CD3)
Nu börjar det likna något 
Står Britta Marias mor med efternamnet Apelgren i födelseboken 1819? Jag har själv inte någon möjlighet att titta efter.
Det föds ytterligare två barn Karl Peter 1817-02-16 och Fredrik 1822-05-01. Alla barnen ska vara födda i Hässle, Augerum.
Appelgren i Augerum har diskuterats tidigare:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/73193.html?1116598500
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/46775.html?1067207877
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/105959.html?1179990558
Jag hittar dock ingen lämplig Maria Apelgren i de diskussionerna.
Och det gäller ju först och främst visa att Brita Maria Glader är identisk med Brita Maria Glader.
Fast det föds ju förstås en Maria Apelgren i Karlskrona amt 1787-08-28 dotter till Nils Apelgren och Hans hustru Juliana Gran.
Plus sju syskon:
1. Maria APPELGREN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 28 Aug 1787 Karlskrona, Blekinge, Sweden
2. Olaus APPELGREN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 13 Oct 1791 Karlskrona, Blekinge, Sweden
3. APPELGREN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 10 Nov 1794 Karlskrona, Blekinge, Sweden
4. Ingrid Catharina APPELGREN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 19 Oct 1801 Karlskrona, Blekinge, Sweden
5. Ingrid Catharina APPELGREN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 08 Jul 1798 Karlskrona, Blekinge, Sweden
6. Olaus APPELGREN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 03 Nov 1792 Karlskrona, Blekinge, Sweden
7. Carl Peter APPELGREN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 07 Oct 1796 Karlskrona, Blekinge, Sweden
8. APPELGREN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 07 Jul 1800 Karlskrona, Blekinge, Sweden
Och så ytterligare tre bröder födda i Vedeby, Augerum.
Fredrik f. 1804-03-16
Fredrik f. 1806-04-01
Karl Peter f. 1811-12-17
Puh …………..

Ramdala C:4 1786 28 maj vigdes Timbermannen Nils Appelgren ifrån Carlscrona med pigan Juliana Gran uti Berntorp.

Oj, vad ni ligger i :) Tack snälla för alla uppslag.
Maria Appelgren som i födelsenotisen står som moder till Britta Maria Glader, verkar åtminstonde vara densamma som den Maria Appelgren som föds 1787. Åldern vid dotterns födelse stämmer (32 år).
Sen gäller det bara att visa att Britta Maria Glader född i Augurum 1819 är identisk med den Britta Maria Glader som sedemera gifter sig med med Mårten Olsson Kling. Hon var ju 60 år, 7 månader och 7 dagar vid sin död och som xian mycket riktigt påpekar bör hon då ha fötts ~1821. Men fel har uppstått förr, det vet vi ju!
Jag är verkligen tacksam för alla uppgifter och underlag ni plockar fram. 

Är detta rätt så nämns Juliana Gran i sin faders bouppteckningsingress HT 1793 nr 8, han var smed och hette Håkan Gran, bodde i Bernstorp, Ramdala
Jag tror att det är rätt Britta Maria Glader. Prästen beräknade åldern efter vad som stod i husförhörslängen. Många mölighter till fel längs vägen. Särskilt om de flyttade mellan olika församlingar under resans gång. Men det måste förstås kontrolleras på något sätt.
Juliana Grans mor bör rimligtvis vara Gunilla Maria Rundgren. Hon står med vid maken Håkan Grans bouppteckning, dock utan efternamn.
Juliana verkar inte vara född i Ramdala.
Ramdala C:4: Berntorp: 1793 April 26 begrofs Afskedade Factoriesmeden Håkan Gran 54 år gammal. Dog den 20 hujus af hetsig feber.

De finns med i DISBYT, Juliana står som född 1767 i Ramdala (men jag hittar inte henne heller) Som mamma står Gertrud Bengtsdotter död 1768 i Ronneby. Håkan Gran gifter om sig med Gunilla Maria Rungren 1769 i Ronneby allt enligt DISBYT så det måste kollas.
Det är väl lika bra att vi lägger ut hela bouppteckningsingressen:
HT 1793 nr 8: År 1793 den 2 maj förrättades uppå vederbörandes begäran bouppteckning efter smeden Håkan Grahn på Berntorps krog som för fjorton dagar sedan med döden avlidit och efterlämnandes änkan Gunnilda Maria samt sönerna Göran Grahn 24 år, Anders Grahn, 18 år, Carl Petter Grahn 16 år, döttrarna Juliana Grahn gift med timmermannen Appelgren i Karlskrona, Catharina Grahn, Christina Grahn 13 år, Ulrica Grahn 11 år och Gerta Grahn på 7 de året gamla. Änkan uppgav Boets tillgång i följande ordning:
Av bouppteckningen framgår det inte att det skulle röra sig om barn från två giften. De finns heller inte någon skyldeman med för att tillvarata de omyndiga barnens intressen.
Jag hittar bara två barn födda i Ramdala. Catharina Maria f. 1784-01-01 i Berntorp och Margareta f. 1787-11-01 i Hejetorp. Var är resten födda?
Margareta är säkerligen identisk med "Greta Grahn på det sjunde året" i bouppteckningen. Catharina Maria däremot förbryllar mig.
De har helt uppenbart flyttat runt en hel del. Men det verkar inte stämma att Juliana skulle vara född i Ramdala om nu Håkan Gran höll till i Ronneby vid den tiden.
Och Ronneby är inte mina tassemarker. Det är alldeles för långt västerut. 

Tack för ert sena nattarbete. Några smeder har jag än så länge inte funnit i min släktforskning.
Har ni hittat något (som jag har missat i ovanstående) som visar att Brita Maria Glader är densamma som min "Fru Kling"?
#30 NEJ 

Hmm följer man dem bakåt i några hfl så står det Karlskrona och tidigare i den Tyska församlingen den 1821-07-03, men jag hittar henne inte i någon av Karlskronas födelseböcker det datumet. Vilket får mig att fundera på om hon inte är född på annan ort men att föräldrarna flyttade till Tyska när hon var liten. 3 juli är ju samma datum som hon som föds i Augerum döps… Enligt Blekingerötters hemsida http://www.blekingesf.se/register/kaaf/kavi1810.htm så gifter sig föräldrarna till hon som föds i Augerum 1819-07-01 den 1811-10-13
#30 Jag tror att det rör sig om samma person. Med tanke på den ovanliga namnkombinationen. Dubbelnamn är ovanliga på den östblekingska landsbygden vid den här tiden. Vedeby gränsar till Karlskrona och Hässle ligger inte långt borta. Men som sagt, att tro räcker inte.
En framkomlig väg är att se på vilka som är dopvittnen när Annette Sofia Olsson Kling (och hennes syskon) döps. Den Brita Maria Glader som vi har hittat i Augerum har ju minst två syskon, bröderna Karl Peter och Fredrik.
Går det att få fram boupteckningar efter Peter Glader och/eller hans hustru Maria Appelgren skulle saken vara klar.
Hoppas jag fick till det rätt 

Hoppas ni inte missförstod mitt inlägg och trodde att jag ifrågasatte att Britta Maria Glader, född 1819 och hennes namne född ~1821 skulle kunna vara samma person. Det var inte alls det jag menade utan jag undrade om det var jag som hade missat något i det ni skrev. Födelseår kan ju bli fel och jag har all respekt för er kunskap inom släktforskning, ffa i Blekinge och bland Båtsmännen.
Hej.
Jag har letat i Bouppteckningsregistret för Karlskrona stad. Jag hittar inga bouppteckningar efter Peter Glader eller hans hustru Maria Appelgren. Registret går fam till 1860.
Det är mänskligt att missa något, särskilt om det är något som inte finns ;-)
Jag tycker den här diskussionen börjar bli en enda röra, hoppas du kan reda ut det hela ;-)

Peter Glader dör 1828 i Lyckeby Nr 4 enlig hfl 1824-1828
1830-03-20 flyttar änkan med familj till Karlskrona enligt hfl 1828-1833, men där tappar jag dem.
Peter Glader är enligt hfl född 1786-11-14 i Rimbo socken, Roslagen
Det finns ju ingen bouppteckning efter Peter Glader i Östra härad.
Om jag inte har fel för mig så har Lyckeby egna husförhörslängder vid den här tiden. Men födde-vigde-döde tillsammans med Lösen.
Rimbo ligger i Uppland (Stockholms län). Jag har varit där en gång, men det är mycket länge sedan.
Rimbo finns tyvärr inte med på AD Oline. Inte ännu.
Var ska detta sluta?

Den ende Peter som föds i nov 1786 i Rimbo är född 4 nov, son till bonden Nils Olofsson och hustru Brita ?? i Ösby.

Han heter Per Nilsson Glad när de gifter sig så det stämmer säkert med den Chrissan hittade
Hej, jag tror du missuppfattade mitt inlägg i #34. Jag är mest sur på mig själv för att vi inte har lyckats hittat en 100%-ig koppling. Bara en 99%ig.
Dessutom borde jag inte missat att titta i registret Vigde i Karlskrona amiralitetsförsamling.(#32) Jag är ju i högsta grad skyldig till att det finns på nätet.

Ledsen, suttit och klurat och klurat men helt ärligt - I'm lost!
Vad är det jag inte ser?

Anna Maria Appegren född Petersdotter är fadder. Dvs mormodern är fadder till Brita Maria Gladers och korpral Klings barn

*suck* Så enkelt och jag såg det inte….! 
Mormodern Kronomätare Enkan Anna Maria Appelgren, f. Petersdotter är dopvittne när Mårten och Britta Marias dotter Johanna Charlotta döps.
Det var den pusselbiten som behövdes för att visa att Mårtens hustru Britta Maria är dotter till Anna Maria Appelgren (och Peter Glader).
Upgiften i husförhörslängden att Britta Maria skulle vara född 1821-07-03 i Tyska församlingen är helt uppenbart felaktig. Men den har tydligen följt henne genom åren.
Det finns ytterligare två barn med i DDSS, men vittnena vid deras dop säger mig ingenting.
Annette Sophie 1857-04-19/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=564584)
Johanna Charlotta 1860-06-03/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=565430)
/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=565430)
Basilius Claes 1864-05-30/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=566726)
Enligt utdraget ur husförslängden här ovan finns det dessutom en Olof f. 1854-06-13 i amiralitetsförsamlingen. Vittnena vid hans dop skulle också vara intressanta att titta på, men DDSS avskifter av amiralitetsförsamlingens födelseböcker börjar som först 1857.

Frans Gustaf är född 4 sept 1850. Vittnen: Marinsoldatshustru Cecilia Palm och Maria Malmberg

Tack!

Men herre-min-skapare! Här sitter ni stackare och letar åt mig när jag kan kika själv. Har ju gratis AD-online till nyår. Hade totalt glömt bort det!
Blev ju så glad eftersom SVAR verkar ha glömt bort Blekinge.

Äsch, bara väldigt, väldigt gamla böcker. 
Jag tror vi är ute och cyklar rejält:
Anna Maria Appelgren född Petersdotter f. 1812-08-28 gifter om sig 1861-11-20 med Nils Peter Glader f. 1811-11-10. DDSS/swedish/ddss/weddingResult.aspx?vigdID=69539)
Anna Maria Glader f. Pehrsdotter dör 1864-08-16 41 år 11 månader 18 dagar gammal. DDSS/swedish/ddss/deathResult.aspx?dodID=400705)
Nils Peter Glader dör 1867-10-02 55 år 10 månader 22 dagar gammal DDSS/swedish/ddss/deathResult.aspx?dodID=401257)
Voffö får di göra på detta viset ?

Och där fräste det till och blev kortslutning i min hjärna.
Ska man vara glad eller ska man bara gråta?
Nils GLAD
Event(s):
Birth: 10 Nov 1811 Place:
Christening: 16 Nov 1811 Place: Karlskrona, Blekinge, Sweden
Parents:
Father: Pehr NILSSON GLAD
Mother: Maria APPELGREN
Source Information:
Batch Number: C431193
Source Dates: 1785 - 1812
Film or Fiche Number: 86222
Collection Details: Amiralitetsforsamling; Svenska Kyrkan
Nu ska jag ta hand om disken.

Det fanns en förfärligt massa Appelgren i Karlskrona. Även jag har några i en släktfil jag jobbar på nu. Undrar om de är släkt med varandra?

Tack xian. En disk är förmodligen en befrielse i jämförelse med detta.
#58 Bra fråga. Appelgren är ju ett så typiskt soldatnamn så det är svårt att veta.
Jag vet inte om jag har lyckat få ihop pusslet.
Kan någon se efter om det föds en Carl Petter Nilsson [Appelgren] omkring 1817-12-07 i amiralitetsförsamlingen eller stadsförsamlingen?
Sedan vet jag inte om jag har missat något. Olof [inlägg #50] när är han född.

#60 Ingen Carl Petter (Nilsson) Appelgren född 1817 i Sfs. Har ej tillgång till amiralitetsfs tyvärr.
Olof f. 1854-06-13 i amiralitetsförsamlingen, son till Mårten Olsson Kling och Britta Maria Glader.

Nix, ingen Olof 1817-12

#60 det är inte brodern till Britta Maria, se hfl i #43 ???

Carl Petter ska det ju vara men jag hittar ingen i dec 1817 i Amiraliteten.
Jag är rädd för att du har rätt ;-)
Han borde visseligen ha hetat Carl Peter Petersson Glader och inte Carl Peter Nilsson Appelgren. Men varför inte?
Han var gift med Anna Maria Petersdotter som gifte om sig med sin svåger Nils Peter Glader.
Hänger ni med? Det är knappt jag gör det själv ;-)
Anna Maria Petersdotter ska vara född antingen 1812-08-28 eller 1822-08-28. På ett ungefär. Henne hittar jag inte i Augerum.
Nu slår jag ihop Brita Maria och Brita Maria!
glader.ged i zippad form
Läs och begrunda och kom med kommentarer

#65 Ja Peter Nilsson Glader hette ju fadern så lika gärna som att ta Glader eller Petersson kan sonen Carl Peter ha tagit Nilsson och sedan valt att använda mammans familjenamn Appelgren :)
Har vi några födelsedata på Nils Appelgren?
Hans dotter Maria gifter om sig med marinsoldaten Peter Nisson Rund född 1797-06-11 i Nättraby församling, son till båtsman Nils Svensson Rund och dennes hustru Anna Nilsdotter.
Här nedan följer Maria och Peters dödsnotiser från DDSS
Datum 1854-01-10 Datum avser död
ID-nr/Regler 398419/DDSS
Den avlidne
Namn Maria Appelgren Kön kvinna
Titel Civilstånd gift
Ort Äktenskaplig börd
Dödsorsak Ålder/födelsedatum (i förekommande fall)
wattensot År: 66 Månad: 4 Dag: 12
Födelsedatum:
Attest
Anhörig
Namn Petter Nilsson Rund Ort
Titel f. d. marinsoldat Relation make
Övrigt
Avled på Fattighuset, f.d. marinsoldat 4. CN-r 31.
Källhänvisning
Arkiv Sid-/årsnummer
Karlskrona Amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv FIa:7 533 /
Datum 1862-04-01 Datum avser död
ID-nr/Regler 400305/DDSS
Den avlidne
Namn Peter Nilsson Rund Kön man
Titel f. d. mar. soldat Civilstånd änkling
Ort Äktenskaplig börd
Dödsorsak Ålder/födelsedatum (i förekommande fall)
icke uppgifven År: 64 Månad: 9 Dag: 20
Födelsedatum:
Attest läkare
Anhörig
Namn Ort
Titel Relation
Övrigt
Död i Jemjö S-n. Dödsattest aflemnad af Pastor i Jemjö 21/4.
Källhänvisning
Arkiv Sid-/årsnummer
Karlskrona Amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv FIa:8 8 / 116
f. ber. 1846-05-20 d. 1846-09-12 Carl Wilhelm Carl P. Appelgren fader Karlskrona Amiralitet
f. ber. 1845-06-04 d. 1848-06-01 Johan Adolf Carl Petter Appelgren fader Karlskrona Amiralitet
f. ber. 1847-08-05 d. 1848-07-30 Hildegard Carolina Carl Petter Appelgren fader Karlskrona Amiralitet
Carl Peter Nilsson Appelgren och Anna Maria Petersdotter borde vara föräldrar till något eller några av de här barnen. De bör vara födda i amiralitetsförsamlingen.

Nu får jag lite nattlektyr xian. Väntar på sambon som ska - på ett pedagogiskt sätt förhoppningsvist - berätta för mig varför min dator inte vill öppna din zippade fil korrekt.
Ta hellre den här, jag har lagt till en del 
#63 Det blev inte riktigt rätt. Det var inte Britta Marias bror Carl Petter Glader f. 1817-02-16 utan hennes morbror Carl Petter Nilsson Appelgren f. 1811-12-17 som var Anna Maria Petersdotters första man. Och Britta Marias bror Nils Peter Glader f. 1811-11-10 som var hennes andra man.
Jag gör ett nytt försök med en ny GED-fil ….