Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: läshjälp
Läst 2725 ggr
Cheyenne
0

Läshjälp - födda Smedstorp (L) år 1800

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med namnet på Elnas mor. Fadern heter Lars Silfverberg men moderns förnamn får jag inte till något vettigt. Om det är är ett förnamn!? Hon heter ju Bengta Nilsdotter men vad står det innan?

svenne
0

…..döptes hemma skomakaren Lars Silfverbergs samt hustrun Bengta Nilsdoters barn och doter Elna…….

Cheyenne
0

Inte knepigare än så!? Skäms Och inte kan jag skylla på taskig och repig bild heller. Förlåt AD Online. I'm a bad, bad person……..!

Men tack svenne!

svenne
0

Även solen har fläckar…Flört

Cheyenne
0

Vad bra! Då kanske du eller någon annan kan tyda vilket yrke Erland Rÿpa (Ripa) har när sonen Petter föds i Vittskövle 1763. Jag har kikat på Petters syskons födelser i Vittskövle men faderns yrke är lika oläsliga dem.

Cheyenne
0

Här kommer födelsenotisen från när en äldre bror föds. Jag begriper inte vad Erland R's yrke var.

[ulle2]
0

Jag tror han var ute på böljan den blå. Tycker det står Skipparen Erland Rijpa.

Cheyenne
0

Tack, tack, det är en mycket god gissning. Det fanns skeppare i tidigare led i släkten.

Nicke-AD
0

Det finns en hel bok (häfte) skriven om "Slägten Ripa" av Oswald Ripa. Det är ett antal år sedan jag tittade i den, men jag har för mig att jag hittade den på UB i Lund.

Här är en länk till Libris: http://libris.kb.se/bib/1616951

Det finns ett antal olika släkter Ripa, men denna är den som är från Åhus.

Erland Ripa var född 1710 och dör 1779 i Maglehem. Han var gift 3 gånger och hade minst 4+9+6=19 barn

Cheyenne
0

Tack Nicke!

Har funnit en hel släktutredning på nätet om just denna släkt Ripa och jag håller på att dubbelkontrollera uppgifterna, dessutom framgår det inte av släktutredningen vilka yrken de olika släktmedlemmarna hade.

Erland Ripa Erland Ripa var min mf ff mf ff

svenne
0

Skippare, javisst ser det ut att stå det i #4 och #5.

Bjornen
0

Det är mycket tydligt Skippare.