Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettallmoge
Läst 10206 ggr
Alsterolle
1

Skäkteträ - fästegåva

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hoppas att många liksom vi har någon anmoders fästegåva i släktsamlingen.

På hustruns sida (Skåne) finns detta skäkteträ - sådant användes för att skära lin, men utsmyckade varianter blev ofta en gåva från en man till sin kvinna.

Detta är från 1831 - lackerat i nyare tid, men annars helt OK. Nästa bild är delförstoringar. Jag undrar om de olika urtagningarna i handtaget har någon speciell betydelse -någon kod?

Nu blir det till att detektiva för att försöka få proveniens för denna 165 år gamla släktklenod.

Alsterolle
0

Här kommer en kombibild med delförstoringar

Alsterolle
0

När digitalkameran ändå var framme - här kommer en något nyare variant. Ser nästan ut som ett moriskt svärd. Översiktsbilden är tagen lite från sidan - därav lite knepigt perspektiv.

Alsterolle
0

En liten kommentar till initialerna.

Man använder sig av samma sedvänja som vid märkning av textilier - hustun märker sin folkdräkt med VED - uttytt Viola Eriks Dotter.

Jag hoppas kunna tyda de två bokstäverna före D.

AndersE
0

Står det CSD på den första? Och IID på den andra?

Finns det några hypoteser om namnanknytning?

Jag har också ett skäkteträ - men tyvärr utan namn. Återkommer med foto.

christerm
0

Kamrat besserwisser vaknar just nu till liv.

Skäkteträt användes inte till att skära lin med - utan till att skäkta lin.

Vad är då skäktning? Jo, det är när man efter att linets stjälkar knäckts (bråkats) och spånadsfibrerna börjat frigöras, skiljer de sönderbrutna veddelarna, de så kallade skävorna från fibrerna.

Skäktningen utfördes med hjälp av en skäktekniv och skäktestol, se bilden

Mit freundliche grüße
/CM

AndersE
0

Tack för förklaring och bild! Jag hade inte användningen helt klart för mig - och någon skäktestol har jag nog aldrig sett.

Alsterolle
0

Undrens tid är inte över …

Det andra skäkteträt (tack för påpekandet ang. användningen) tror jag mig ha spårat. Initialerna JJD och årtalet 1870 gav Johanna Jöns Dotter född 1847 i Ejlesköp, Velinge. Min hustrus morfars mor. 1870 var hon 23 år vilket låter rimligt för en förlovning/giftemål. Jag har inte hittat henne i vigselbok ännu.

Sedan kommer en liten "knorr" - jag råkade hitta en länk till Bjuvs pastorat som kartlagt kyrkogårdarna i Bjuv inkl. Norra Vram.

En sökning på Johanna's man Henrik Olsson gav ett positivt resultat

Så nu blir det fler bilder i familjearkivet.

AndersE
0

Kul - ännu en grav som fått överleva!

Din hypotes är väl högst trolig. Bara att hitta vigseln så kan man väl vara nöjd? Och då har du säkert en hyfsat klar kedja hur träet har vandrat genom generationerna…

Varvid jag associerar till dagens "Feng Shui-raseri". Jag tror läran innehåller mycket tänkvärt, men är rädd att det pressar många att slänga för mycket. Ett skäkteträ är ju ett typiskt gammalt, onyttigt, omodernt föremål - som "borde" slängts för länge sedan?

AndersE
0

På den här sidan - Vårt kulturarv - kan man klicka på rubriken "Textilt" och "Linberedning" och få fina bilder på bl.a. skäkteträets användning, men också på de andra momenten.

Bifogar en bild på mitt eget skäkteträ.

mosterMimmi
0

Här kommer ett fint skäkteträ som jag tog foto på hemma hos en kompis som har anknytning till Ystadtrakten. Han tyckte jag var lite knäpp som vill ha foto på hans "prydnadsgrej" men visst är det fint målat!

En skäktestol köpte jag för tjugo kronor på loppmarknaden på Hästveda marknad. Tyvärr har någon använt stolen till olika provmålningar så i väntan på att bli slipad och på bättre plats och tider står den på min vind.

AndersE
0

#10 Visst är det fint! Vet kompisen vad bokstäverna står för?

mosterMimmi
0

Nej han var inte säker, men trodde att det skulle vara hans mormors mors skäkteträ. Han skulle fråga sin mamma så jag kanske får reda på vad initialerna står för. Jag tycker ju själv sådant är intressant när man kan binda föremål till en speciell person.

AndersE
0

Jag läser B C D…

mosterMimmi
0

…D står för dotter. Kan det vara en Bengta eller Bolla kanske? Finns det fler förnamn på B?