AD-online
Nu har jag fått mitt abonnemang på AD-online. Alla bilder finns inte inlagda än, men oj så roligt det var att läsa t ex Godegårds kyrkböcker som är svarta och grötiga på mormonfilmerna. Dessutom får man en "närvarokänsla" när man ser böckerna som de verkligen ser ut.
Tar bilderna lång tid att ladda in? Hur snabbt bredband har du?

Nedladdningstiden är helt OK. Här har jag max 2 MB bredband (ofta lägre pga lång väg till noden). Ska testa på jobbet nästa vecka, där har vi 100 MB, optisk kabel. Ibland kan bilden vara lite grynig i fullformat men om man zoomar bara lite så blir den bra. Indexeringen verkar vara ett bra system, men har inte kollat allt än. Bara min sambos anor, alltid på sidan 1 i Godeårds husförhör (lätt att hitta).

Jag är sååå sugen på AD-online…..! Än täcker de dock inte riktigt in mina områden.
Men tänk att få läsa "Stockholmsböckerna" med deras teknik. Ingen mer grus i ögonen.

Ja, där håller jag med dig fullständigt Cheyenne. Men AD och DigiArkiv är ju mest södra Sverige än så länge. Men AD säger att de ska täcka hela landet 2008.
När sidorna gulnat så kan det vara svårt att se ibland, men zoomar man in så går det bra. Jag har bara en bärbar dator med relativt liten skärm, det spelar också in. Det är lätt att lära sig programmet. Man kan ha flera olika kyrkböcker öppna samtidigt.

Det är en väldigt stor skillnad. En del av skillnaden beror väl ändå på att Genline tar så stor hänsyn till kunder med långsam uppkoppling. Nog skulle deras bilder kunna vara bättre?

Bilden i #6 är ju avsevärt sämre än de generellt brukar vara i Genline, men visst borde de kunna förbättra upplösningen en hel del utan att nedladdningen hos kunder med modem blir lidande.
AD verkar vara ett bra alternativ till Genline.

Eftersom jag släktforskade i många år med modem (det går väääldigt sakta) så har jag en viss förståelse för Genlines argument där. Men kanske skulle man kunna finna en lösning där kunden kan välja upplösning på bilderna, de har bättre upplösning på de lagrade bilderna. Sedan är själva mormonfilmerna väldigt ojämna i kvaliteten och det är ju inte Genlines fel. Själv är jag tacksam för Genline, hade aldrig börjat med släktforskning om inte de hade startat digitaliseringen. Genlines system med GID-nummer är suveränt när man ska forska tillsammans (släktforskarlaviner) eller ställa frågor.

#5 o 6 Otrolig skillnad.
Är tidsplanen för full täckningsgrad av kyrkoböckerna (2008) realistisk? Och betänk då att de även filmar andra dokument än bara kyrkoböckerna…..!
Jag jämför med Genline där inget händer och med SVAR där det verkar gå lite småtrögt. Eller SSA som "lovade" ha sin nya sökfunktion igång på hemsidan under augusti med alla mantalslängder för Stockholm inlagda.

Det är väl nästan de andra typerna av dokument som är mest intressanta för mig, som inte har så mycket släkt i de nu täckta områdena. Har dessutom både Svar och Genline. Testade dombok för Hällestad-Tjällmo tingslag, den typen av dokument som är tröglästa av naturen blir mycket bättre.
Tidplanen låter optimistisk. SSA har ju inte hunnit vad de lovat, det finns nog mer hinder på vägen än man vill tro i sådana här projekt.
#9 Ja, en valmöjlighet vore väldigt bra. Genline måste ju göra något. Kvalitetskraven kommer att öka starkt.
(Jag modemforskade också i många år, och visst är jag också glad för att Genline startade detta. De är ju med sitt utbud fortfarande outstanding.)
#10 Nej, jag tror inte planen är realistisk. Den jag pratade med på mässan talade hellre om ambition än plan, och om jag lyssnade rätt mellan raderna så är det inte realistiskt.
Arkiv Digital expanderar tydligen kraftigt och verkar ha anställt mycket folk. Några av dem som var på mässan visste vaken särskilt mycket om släktforskning eller om sitt företag…

Ett jämförande exempel till bifogas.
Har inte fått någon faktura än, så inget abonnemang … 
#3 AD ska börja på Stockholms Stadsarkiv i oktober, har jag hört!
Nedladdning är förstås något långsammare än Genline, men fullt acceptabel. Med mina 2 MB går Genline blixtsnabbt (= onödigt snabbt) och en ADOnline-bild tar kanske 1-2 sekunder att visa hel och hållen.

Synd man inte bor i Falkenberg då. Jag skulle vara en hängiven Medarbetare
Ser fram emot allt nytt som "ljusar upp det svarta hålet" men kommer sakna alla utmaningar 

Men tänk om….SSA digitaliserar hela barnhusregistret med bilder. Sociala handlingar också…..Allt det som inte är kyrkböcker, för att inte tala om det fantastiska bouppteckningsregistret som uppgår till 225 mikrokort. De har sagt att det är på gång. Det fullständinga mantalmaterialet är en annan dröm. Annars kanske men kan dela med AD. Vilka släktforskningslaviner vi kan ha då.

Sant! Det skulle kunna bli laviner av sällan skådat slag ;)

Nu har jag AD online!!!
Tack vare mycket välvilligt bemötande (tack Gabriel) fick jag igång det hela för en stund sedan. När jag botaniserat ett tag återkommer jag i denna tråd med synpunkter och frågor.

En anledning till att jag abonnerar på AD online är tillgången till bouppteckningar. Trots att jag har tillgång till de värmländska på Värmlandsarkiv i andra ändan av stan, så är det behändigare så här online. För mig är bouppteckningarna en relativt ny källa i släktforskningen.
För de som eventuellt inte börjat använda denna källa, provar jag att lägga ut ett exempel som jag just laddat hem från AD - Färnebo 1865:619. Olof Christoffersson är sonsonens morfars farmors morfars far. Här finns åtskilliga släktförhållande beskrivna liksom intressant lista på innehållet i dödsboet.

Alsterolle, hur söker man bland bouppteckningarna? Finns det något register?

Jag hittade denna genom att söka i bouppteckningsregistret som innehåller alfabetisk förteckning över bouppteckningarna (efter den dödes efternamn). Hoppas bifogat exempel kommer med! Nej - får lägga ut den på samma sätt som i föregående inlägg här
Jag har fått ett mail från Arkiv Digital, med länk till demoversion, förlängning av extraerbjudande och annat. Den som inte fått detta mail, men vill ha det, kan meddela mig sin mailadress, så vidarebefordrar jag mitt…
#24 Vilken bra sida/länk!

Tack, ja den har gått mig totalt förbi. Ska bli extremt spännande att läsa vad min morfars farfars farfar och farmor lämnade efter sig.
Men jag blir så osäker, vet ju som sagt inget om bouppteckningar. Under beställningssidan finns olika alternativ och man ska välja bland följande; "Bouppteckning, endast förstasidan, Bouppteckning inkl. bilagor, Stege samt testamente. Vilket av de fyra alternativen ska man välja?
#26 Ja, jag blev också osäker. Kanske någon annan som vet.
(Detta med bouppteckningar är nytt för mig också. Jag var på landsarkivet i Lund och fotograferade av några, men har inte hunnit titta noga på dem…)

Jag kom just på (men det vet ni säkert förut) att man kan använda listorna för att få dödsåret vilket som bekant kan vara knepigt att få reda på!
Jag har testat demon lite. Ser väldigt bra ut, och man förstår direkt hur man ska använda det!
Bara att vänta tills de når "mina trakter"…

Jag har börjat skriva en lista med + och - för AD.
En "-"-sak är att programmet - en Java-applikation (motsvarande GFF hos Genline) suger rejält med minne per öppnad flik. Just nu har jag kollat med Aktivitetshanteraren. Programmet (javaw.exe) tar hela 526MB med "Sök Arkiv" och 6 sidor öppna. Jag hoppas jag har fel!

Puttar lite på min fråga under #26

#31 Bra, jag undrar också… ;-)

AD-online på 100 MB bredband går nästan lika snabbt som Genline, trots en inte alltför snabb dator.

Svar på #26
Vill man bara veta familjen till en avliden så beställer man första sidan av bouppteckningen.
Vill man veta vilka grunkor de hade, så beställer man hela hela bouppteckningen.
Vill man veta om de hade gjort t.ex. inbördes testamente, så beställer man bouppteckningen inklusive bilagor.
Och vill man se arvsskatteuträkningen, så beställer man också "stegen", som ocksa kan fungera som ingång till själva bouppteckningen, i alla fall om man är på ett landsarkiv och själv ska rota fram bouppteckningen, gäller moderna diton.

#34 Jättetack för svaret!

Nu hänger jag inte med alls. Tittar man på AD´s hemsida så får jag det till att Edsleskog i Dalsland finns med. Nu när jag fått hem AD så får jag inte upp någon ort i Dalsland. Har jag fattat fel?

Dalsland lär vara fotograferat men de har inte hunnit lägga ut alla kyrkböcker de har ännu. Kolla med AD.

Tack Chrissan. Ska kolla med AD. Hoppas kyrkböckerna kommer snart. Har ju bara tagit för en månad så det är ingen fara men jag blev lite snopen. Just Edsleskog är en stor bit i min forskning. Tur nog har jag några som flyttade till Värmland så jag kan hålla till där och pröva på.

Har skrivit till AD och redan fått svar. Vilken service för normalt brukar man få vänta länge på svar. Jodå, socknarna finns men de håller på att lägga över en del till en ytterligare server, så snart kan jag se mitt Edsleskog.

Man kan inte köra AD-online och samtidigt en annan Java-applikation, t ex Indiko. Då blir det totalstopp även om man stänger en av dem

#41 Från omöjligt till lättläst…

Har ni sett dagens nyhet på AD-online? Direktkoppling till arkivbeskrivningar mm. Finns på AF.
Jag har Ad sedan i våras och har nu kompleterat många uppgifter. Nu kan jag ju läsa vad där står, det är fantastiskt.
Men det drog ju också med sig att jag fick ändra en del volymbeteckningar där det skilde sig mellan Genline och Ad. Ändrade jag en i en församling fick jag ändra även de andra i samma fs. Det blev en hel del jobb men det gäller ju inte alla volymer som tur är.
Nu väntar jag på Skåne …..
En del skånskt har börjat dyka upp nu! Ännu mera Halland.
Jag har köpt ett månadsabonnemang för 135 kr på prov och är mycket nöjd, då jag kunnat läsa sådant som jag gått bet på vid tidigare försök i mikrokortsläsare.
Men jag får nog stanna en stund på jobbet efter arbetets slut och låna datorn här. Hemma tar det flera minuter att byta sida i kyrkboken, men här gick det på några sekunder när jag testade i morse.
Jag nappade på Glocalnets erbjudande till sina kunder om mobilt bredband gratis fram till december 2008 och sen en månadsavgift, som jag inte kommer ihåg just nu, men som i mitt fall skulle bli lägre än snittkostnaden per månad med det gamla sega modemet. Men hastigheten har bara förbättrats marginellt när jag t. ex. är inne på Proveniens eller Rötter.
Mitt landskap Sörmland fylls på i rask takt i AD-online, så jag valde perfekt testperiod, då jag har en del uppgifter jag fått av andra, som jag vill få bekräftade från originalkällan.

Är just inne på AD-Online och kollade "mina" skånska församlingar och till min glädje finns nu en massa inlagt …
Kvalitén är kanske inte riktigt samma som man är van vid men DigiArkiv's avfotograferingen är ju lite äldre och teknikutvecklingen går ju framåt!
Undras hur man tänker göra med böcker efter 1900. Hittade iaf några senare (St Ibb - församlingsböcker till 1923).
Bifogar skärmdump av hur indexeringen är gjord
Letar vidare …
Det där med "efter 1900" känns som en nyckel. Den som levererar sådant material kommer ju att tillgodose ett stort behov.
Dels är vi många som har en del "hål" i början av 1930-talet. De nya släktforskarna har ju inte heller samma möjlighet att nå den informationen "minnesvägen" som de hade som började släktforska för 20 år sedan.
Jag kan ju själv se hur det skulle vara om jag börjat släktforska idag istället för tio år sedan. Idag finns ingen - vad jag vet - av mina föräldrars föräldrageneration kvar. Min farfar, farmor, morfar och mormor - och alla deras syskon - är borta.

Man har ju kommit en bra bit på väg vad det gäller 1900-talet men fortfarande är det lättare att forska i 1700-tal än 1900-tal.
Jag frågade för en tid sedan Arkivdigital om tidsplan för Norrland och fick svar att man har målsättning att vara klar med skanning av kyrkböckerna från hela Sverige fram till 1894 under 2009. Det är snart det!
Då det gäller 1900-talet tycker jag det droppar in nytt var och varannan dag på SVAR. Där har jag redan hittat mycket. Lite tidsödande är det förstås ibland eftersom inte allt är indexerat än. Men har man hittat sin församling ett år så brukar den vara på ungefär samma sida dom andra åren. Och indexeringen pågår för fullt, så det kommer att bli bättre.
Tänk vad mycket lättare det blivit att släktforska dom senaste åren! Nu kan man ta med sig laptopen nästan vart som helst och sitta och läsa i dom gamla böckerna.
Hej!
Är det någon annan här som använder AD Online och sitter på mac? I så fall, fungerar det att välja Bokmärken eller Bildinställningar? PC-användare, fungerar dessa funktioner hos er?

Det fungerar inte hos mig heller, har aldrig gjort det, enligt grabbarna på Arkiv Digital så skall dessa två funktioner komma igång också, men när det sker har jag ingen aning om.
Ok, tack för svar. Jag fick bara för mig att de på släkforskardagarna sa att de hade fixat någon av dessa och att den andra var på gång vilken dag som helst. Eftersom det ibland kan skilja mellan mac och pc tänkte jag att det kanske fungerade på PC eller att det var min mac det var fel på.
Arkiv Digital öppnat upp AD OnLine för alla helt gratis från och med midnatt den 23 oktober t o m söndag den 26 oktober.
Läs mer på sidan: http://www.arkivdigital.se/news/k_show/79
Så ta chansen att prova! Men det sker helt på egen risk. Det kan vara beroendeframkallande. 
Jag ska prova hemma, eftersom jag inte kommer ihåg mitt lösenord sen jag hade ett provabonnemang på en månad i slutet av sommaren.
Men för att det inte ska ta så hiskeligt lång tid att byta sida lånar jag kanske jobbdatorn i morgon kväll och försöker hitta min mormors fars inflyttning till Karlskrona 1869.
Jag är väldigt nöjd med AD OnLine men jag tänkte vänta med ett nytt och längre abonnemang tills jag har bytt upp mig till en dator med bättre kapacitet än den jag har nu.

Tack för tipset xian, hade missat detta 
Tog inte många sekunder att registrera sig och ladda ner programvaran. Dessutom la den sig snällt som en ikon på skrivbordet utan att jag bad om det 
Vi ses/höres på måndag då 
Och jag ska försöka ta mig samman och ringa en "forskarkollega" för att höra mig för vilka noteringar han har när det gäller Sköldberg. Tyvärr finns det inte så mycket på AD Oline när det gäller Blekinge. Men det brådskar inte så mycket med den saken, jag bor ju på samma gata som biblioteket. Och så förlängs ju dessutom abonnemangsperioden med fyra dagar.

AD-online är helt suverän. Det börjar ju dessutom fyllas på ordentligt
.
Men Arkiv Digital uppskattas tydligen inte av alla…
'Naturligtvis' raderades informationen om AD:s gratisdagar i Anbytarforum - trots att hela forumet är fullt med inlägg som upplyser om otaliga "erbjudanden" genom åren från Släktforskarförbundets kompisar Genline…
Det är tydligen oväsentligt att landets släktforskare (det vill säga medlemmar i Förbundets föreningar - och Anbytarforums betalande kunder) har nytta av att få information om alternativ till de raspiga mormonfilmerna. Genline ska skyddas till varje pris… 

Men på Rötters förstasida fick det iallafall stå :)

Ja, det var ju kort lycka; med AD-online alltså. Jag vet inte hur mycket internminne och ram-minne jag har på min dator men det borde vara hyfsat då datorn inte är mer än två, max tre år gammal. Sitter också med bredbandsuppkoppling med helt acceptabel hasighet. Ändå tar det ca 1-2 minuter att ladda ner varje bild.

#62: Jag har haft bredband i drygt ett år; jag hade alltså fortfarande uppringt modem när AD Online startade förra året.
Och med modem tog det c:a en minut och femton sekunder i snitt att ladda ned en bild. Att det skulle ta lika lång tid - eller mer - med bredband låter därför mycket konstigt.
Har du kontrollerat att bredbandet verkligen är så 'brett' som utlovat? Och har du många andra minnesslukande program igång samtidigt?

Ja då, jag har en egen "IT-tekniker" hemma (läs sambon) så han har koll på hastigheten. Har inte heller några problem med andra programvaror. Har testat att stänga ner övriga programvaror också men ingen skillnad.
Ringde IT-sambon på jobbet men han satt i ett "very-importent-IT-meeting" *suck*
Men det här är så typiskt mig. Jag och sambon har ofta den här diskussionen. Han menar att jag inte vet vad jag sysslar med…! 
Gick in och testade och det går lika snabbt som vanligt för mig (1-2 sek att ladda en bild). Det är alltså inte någon förhöjd belastning/seghet pga gratiskampanjen.
Föreslår att du sätter din IT-sambo framför datorn ikväll och ber honom fixa det! Punkt slut. 
#58 Tack, Xian!
Någon inflyttningslängd för Karlskrona stadsförsamling finns inte på AD Online än, det stämmer så bra att det inte finns så mycket från Blekinge där ännu.
I morgon har jag chans att kolla på Genline, om jag får tid över efter andra uppgifter som gör att jag åker till Uppsala landsarkiv i morgon.
#62 Jag har bara gjort en sökning på AD Online idag och det var faktiskt segt jämfört med i augusti, när jag hade ett provabonnemang.

Tack AndersB
Ja, jag får väl svälja stoltheten då 
Förmodligen har jag en massa s**t på datorn som jag inte känner till. Brukar lyckas med att ladda ner scripts som härjar runt….! Well, you get the picture…!
Undrar om jag ska mildra domekvällen genom att fixa en trerätters middag innan sambon kommer hem.

Jag laddade ner och provade och det gick snabbt som ögat. Men det fanns inget för mig. Jag hoppas verkligen att Norra Sverige blir färdigt snart. Än så länge måste det bli Genline för mig.
Jag har haft abonnemang på AD-online sedan starten förra året och kan inte säga annat än att de är oslagbara jämfört med Svar. Äntligen kan jag läsa det som tidigare var helt omöjligt. Innan de började med AD-online köpte jag deras cd med kyrkoböcker från olika församlingar i Älvsborgs län och domböcker från Kinds häradsrätt.
Nyligen bad jag om en offert på bouppteckningar från Kinds häradsrätt, FII:1-10. De kommer att digitalisera dem åt mig och senare finns de även tillgängliga på AD-online. Det ska bli härligt att få läsa igenom bouppteckningarna. Jag läser rubbet, dvs alla ingresserna. Visserligen har jag läst de tidigare på mikrokort från Svar, nu hoppas jag kunna läsa även de halvsvarta sidorna.
AD-online är toppen!
/Anneli
Jag säger som #68, det ska bli intressant när norra Sverige kommer med!

Men det var kul att läsa. Får se om jag tar ett abbonemang, då jag har en hel del i södra Sverige att titta på. Men bäst vore om (eller ska man säga när) de får med alla landskap.
Vad ska man ha som signatur tro?

Kul att så många testar AD-Online. Det fåtal negativa synpunkter som framförts är få och det är ju inte alltid felet finns hos server utan i användarens dator …
Jag har ofta utnyttjat Genlines fina funktion att med viss bild öppen trycka CTRL-C. Då hämtar man nämligen referensdata för sidan som man med CTRL-V kan klistra in på valfi plats.
Genline-exempel:
1983.5.22400, [Norrbotten] Korpilombolo, AI.5, Husförhör, 1885 - 1894, 0-19, Bild 16 av 220.
När jag just testade CTRL-C i AD-Online så fick jag till min glädje liknande resultat även för en öppnad sida hos AD.
AD-exempel:
name: Norra Vram C:2 Bild 97, Sid 90, NAD: SE/LLA/13283, source_id: 2355, volume_id: 106246, image_nr : 97, page_info: 0090, local_id: 1225144386511, x: -0.25181818181818183, y: -0.49919224555735064, zoom: 0.5000000000000001.
Visserligen "överskottsinfo" men det går ju att sudda bort efter inklistring!
Passar samtidigt på att nämna att AD-online har en trevlig bokmärkesfunktion samt att man tagit fram en manual (PDF)
För den som inte har sett det, så har ArkivDigital ett erbjudande som är sista dagen idag (23 nov, men man måste köpa med kort) http://www.arkivdigital.se/news/k_show/80
Erbjudande - Forska året ut med AD OnLine för 175 kronor
Du får tillgång till Arkiv Digitals hela bilddatabas med färgbilder av
originalhandlingarna med oslagbar bildkvalitet till och med den 31
december 2008 för endast 175 kronor!
Hur förmånligt det är beror på när du köper abonnemanget
(ordinarie pris för 1 månad 135 kronor).
Erbjudandet kan köpas till och med söndag den 23 november 2008
och kan ej kombineras med andra rabatterbjudanden.
-------------
De har ju haft det sedan den 7 nov, så det är ju inte längre så prisvärt som i början, men kanske värt ett försök om du har något att forska i de län som är färdiga:
Göteborgs och Bohus län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Skaraborgs län, Värmlands län, Älvsborgs län, Örebro län, Östergötlands län
eller i något av de län arbetet pågår:
Blekinge län, Hallands län, Kristianstads län, Malmöhus län, Södermanlands län, Västmanlands län

Tack för tipset, han precist.
Vad ska man ha som signatur tro?

Hejsan
Fick följande mail idag. Hoppas alla som ännu inte provat Arkiv Digital gör det nu, det är gratis mellan jul och nyår
Arkiv Digital önskar alla släktforskare en riktigt God Jul och Ett
Gott Nytt släktforskarår. 2008 har varit ett fantastiskt år för oss
med Släktforskardagarna i Malmö som den stora höjdpunkten. 2009
hoppas vi kommer bli ännu bättre till glädje för alla släktforskare.
Vi fyller hela tiden på vår databas med nya bilder och i augusti
månad är det Släktforskardagar i Falköping där Arkiv Digital är vald
till huvudsponsor.
I höstas genomförde vi vår mest lyckade kampanj någonsin, ett året ut
abonnemang på AD OnLine. Nu upprepar vi detta till ännu bättre pris.
Testa AD OnLine GRATIS mellan jul och nyår (24/12-31/12). Skicka en
julhälsning till dina släktforskarkompisar och tipsa om möjligheten
att testa AD OnLine Gratis.
*Komma igång*
1) Om du inte redan är registrerad hos oss, så är det enda som krävs
för att få tillgång till över 13 miljoner bilder att du registrerar
dig på vår hemsida:http://www.arkivdigital.se/users/k_register
2) Installera Java från: http://www.java.com/sv och följ
instruktionerna där.
3) Installera AD OnLine: http://apps.arkivdigital.se/adstart/adstart-adonline.jnlp
När du loggar in så tänk på att du måste skriva exakt samma som du
gjorde när du registrerade dig. Det är skillnad på stora och små
bokstäver.
Självklart kommer vi att förlänga alla pågående abonnemang lika länge
som vi erbjuder alla att forska gratis med AD OnLine.
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar
Arkiv Digital
Vi Sörmlandsforskare har fått en extra julklapp. Sömland verkar faktiskt nu vara komplett fram till 1895. Det enda jag saknar bland de 'vanliga' böckerna är kyrkoräkenskaper.