Visst är det intressant program, om jag skulle missa något eller glömma att lyssna när det sänds,så brukar jag lyssna på webbradion.Får ta och lyssna på Båtsmännen.

ja tur att webbradion finns, sitter i möte hela måndagen så jag får lyssna på webben en anna dag istället :)
Eller sitta uppe vid midnatt natten mot tisdag och en halvtimme framåt! Jag brukar lyssna på nattreprisen av Släktband, även om det blir en kort natt därefter, eftersom jag behöver gå hemifrån 6.45 för att hinna med tåget till jobbet.
Eftersom jag har rötter i Blekinge, vill jag förstås veta mer om båtsmännen.

I dag handlade Släktband om Jämtland.
#4 Ja, de håller på med en landskaps-serie nu. Jag tror man klarat av Norrland, Västergötland och Jämtland. Vet inte hur framtidens planer ser ut…
Jag lyssnar mycket på P1 i bilen, men det stämmer tyvärr inte med Släktbands tider.
Ja, de buntade ihop befolkningen i 2/3 (till ytan) av Sverige till "norrlänningar". Men sen fick Jämtland ett eget program i alla fall. Det hoppas jag att fler landskap norr om Dalälven får.
Programtiderna passar inte mig något vidare heller. Det får bli reprisen vid midnatt mellan måndag och tisdag för min del, åtminstone de två senaste gångerna.
Glöm inte att det går bra att lyssna via SR hemsida!
Jag har precis lyssnat på den delen som handlade om västgötar och knallar.
#6 Man kan lyssna på programmen i efterhand också - via hemsidan. Det gör jag just nu…

Intressant skrivning om första programmet i serien. Det är inte konstigt att det här med Bure får lite överdrivna proportioner när man behandlar de norra delarna av Sverige på ett ganska vårdslöst sätt.
"I den här omgången av Släktband kommer vi att fokusera just på de olika landskapen. Men i det här allra första programmet tar vi ett större grepp om Norrland, som ju inte är ett landskap, utan flera landskap i norra Norrland".
Det här gick vi aldrig igenom under geografilektionerna när jag gick i skolan.
Lite sug att lyssna på Släktband tappade jag nog.

har man ipod eller iphone etc kan man mha itune ladda ner programmen som podcast eller vad det heter och lyssna på det var man vill
Jag brukar också lyssna på släktband, men missar det ändå emellanåt, ibland ringer min man hem och påminner mig. Men som tur så kan man lyssna i efterhand på webbradion, vilket jag gör just nu. Ett mycket intressant program, man får reda på mycket. 
Men har någon av er följt Din plats i historien som går på STV 2
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=90256&lid=Din_plats_i_historien&from=menu
Det går också att läsa om berättelserna i efterhand samt att titta i efterhand. Sajten skapas av din och andras medverkan. Gunilla Kindstrand leder programmet som sänds i SVT2 onsdagar kl 19.30 med start 5 november

Jag brukar titta på Din plats i historien. Kikade häromdagen på SVT's hemsida och såg programmet som handlande om de dalkullor som arbetsvandrade mellan Dalarna och Stockholm. Oerhört intressant. Just det avsnittet rekommenderas då de i slutet av programmet tar upp hur man kan skriva microhistorier om tex sina anor.
Senaste avsnittet handlade om Dalarna. Jag har ingen anknytning till Dalarna i mitt släkkträd men tyckte ändå att de hittat några riktigt intressanta livsöden att berätta om.
Nästa avsnitt är Skåne!

*Iiiiiiihhhh* Spännande! 

Jättetrevligt, Anders! Långt inslag var det också.
#17 Ja, man är inte bara linslus…
Fast vi pratade väldigt länge så jag vet att Gunilla fick klippa hårt för att ge Skansjö lite utrymme!

Kul att höra din röst…
#18 Klippa hårt? När Elisabeth var i Karlskrona pratade vi i ett par timmar och det lyckades hon klippa ihop till mindre än en halvtimme. Och det var klippt och klart när hon klev av tåget i Göteborg. Det tycker jag är imponerande.
Men jag vet ju förstås inte hur reultatet blev. Jag har en CD som jag inte har vågat lyssna på ännu.
Däremot har jag sett inslaget om båtsmän i Syd-Nytt.

Vad kul att se xian.
Än så länge har jag "bara" funnit en Båtsman bland mina anor; Håkan Mörman från Mörrum (1795-1846), min farmors farfars far.
#21 En båtsman kommer sällan ensam, men båtsmännen i Mörrum har inte så hög prioritet för närvarande. När det gäller din Mörman så har vi knapphändiga uppgifter om första hustrun, enbart vigseldatum. Inga barn noterade. Bara ett barn i andra giftet, Kersta född 1837.
Har du fler uppgifter får du gärna skicka in dem till mattsrosenbom@yahoo.se
#20 Kul att se er igen!
Får kika mer på det. Sambon har någon blekingsk båtsman…

Det var intresssant att lyssna på Släktband och få höra om din bok AndersE. 
@nn

xian, jag har tyvärr missat ditt inlägg under #22
Är du säker på det? De uppgifter jag har, har jag fått av dig och Linda samt en Eva som jag tyvärr inte vet vem det är.
#25 Det kan jag väl inte neka till när jag ser det 
Jag tittade ju bara i Soldatregistret och det är ju inte så mycket att hurra för.
Men rent allmänt så har inte Mörrums båtsmän högsta prioritet just nu.
Anders, trevligt att höra dig berätta! Jag håller med dig om att dessa släktforskningsresultat, som man kan dela ut till släktingar är väldigt tråkiga. Speciellt, då man själv har stött på det ena som det andra tragiska livsödet, under tiden man forskat.
Jag vet att jag en gång för ett kusinbarnbarn till min farfar berättade om anorna, om sådant som hänt dem. Då sa hon, men var har du fått reda på allt det? Jo, det var ju bara genom att följa anorna i kyrkböckerna, men sådant delar man ju inte ut, utan det blir bara född, gift och död.
Det har haft lite roliga bieffekter detta att vara med i radion. En bekant sedan tonåren som jag nog inte hört av på 25 år har hört av sig. Likaså en jag bodde granne med för drygt 25 år sedan.
Idag ringde en äldre man som berättade lite om ett gammalt bryggeri som låg ett stenkast från där jag nu bor. Han pratade och undrade lite om min farbror, farfar och farfars far.
Kul!
Den effekten har jag märkt av då jag vid tre tillfällen, satt ut foton i vår dagstidning. Folk som känt igen någon på korten har då hört av sig och man har då fått veta en hel del saker, som man aldrig kände till tidigare. Dessutom har jag fått nya kontakter. Kusinbarnbarnet, som jag berättade om, kom jag i kontakt med p g a att hennes far ringde mig, när jag hade satt in ett av korten i tidningen. Hon och jag pratas vid per telefon ungefär en gång om året. Vi är fyrmänningar, som vi säger här.