Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2574 ggr
Cheyenne
0

Allmänna barnhuset

I Arkivet för Allmänna barnhuset hos SVAR finns tyvärr väldigt lite skannat. Jag fann en mycket intressant serie under barnhusarkivet som heter "Brev från barnhusbarn" med volymbeteckningen E:6. Denna volym finns varken på microkort eller skannad vilket torde ha sina naturliga skäl om det är så att rullan innehåller brev från barnhusbarn med förfrågan om biologiska föräldrar (obs, min tolkning).

Är det någon som vet något om dessa handlingar och om de går att läsa på plats i Stockholms stadsarkiv?

ambi
0

När är dessa brev daterade? Är det jättegamla brev, eller?

Cheyenne
0

Det är tyvärr det jag inte vet. Finns ingen tidsangivelse under anmärkning vilket hade vore önskvärt. Jag får väl skicka en förfrågan till stadsarkivet och höra vilka år det rör sig om. Om det är barnhusbarn från så sent som 1950-talet så kanske man inte ens får läsa de på plats, något jag faktiskt ens inte vet om jag skulle vilja göra med respekt för att barnhusbarnen kanske fortfarande är i livet.

Om det dock är brev från 1800-talet så kan det ju visa sig vara en mycket intressant källa att studera.

Wilfred
0

Hej!

Allmänna barnhusets arkiv finns tillgängligt på Stockholms Stadsarkiv. Mängder med spännande material för den som har/söker anfäder som passerat barnhuset.

Det digitaliserade material från barnhuset, som jag känner till, är en databas med uppgifter ur barnrullorna. Den kommer du åt via www.genealogi.se - klicka på "Databaser". En ny CD-skiva med liknande material lär ha kommit ut helt nyligen. Titta t.ex. på www.dis.se.

Lycka till!

chrissan
0

Det måste vara detta arkiv:

Arkiv:

Allmänna barnhuset

Serie:

Brev från barnhusbarn 

Referenskod:

SE/SSA/0809/E 6 

Anmärkning:

Sorterat efter barnhusbarnens nummer. 

Det bör gå att läsa på stadsarkivet. Överhuvudtaget verkar arkivet innehålla en mängd spännande extra handlingar.

lizzkulla1
0

1916 i aug. föddes en släkting till mej där ,mamman var från arvika och barnet fick   :fader okänd:   men blev döpt av barnhusets egen präst Folkhard Holmgren?.  barnet fick modern efternamn Feinsilber.

detta kan ju inte ingå i dessa brev .

Cheyenne
0

#5 Ja, det var det arkivet jag menade.

#6 Det beror ju på vad man har satt för PUL-gräns, förmodligen 70 år alternativt 100 år.

lizzkulla1
0

J.Folkard-Holmgren var barnbördshusets egen pastor.

modern stod som ogift och utan yrke.

de finns inga uppgifter om barnets och moderns adress  eller vistelse i stockholm.

Modern var kanske på sem. i stan    8aug.1916 blev barnet döpt föddes den 4 aug.

dessa uppgifter har jag fått från Stockholms statsarkiv