Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 1634 ggr
msp
0

Svenska Polismäns Minnesportal

Hej

Jag ville bara passa på att tipsa om en hemsida för alla er som kanske har poliser eller kronolänsmän i er släkt! Det är en minnesportal över alla de som har avlidigt i tjänsten under 1900-talet. Se länk:

Svenska Polismäns Minnesportal

Med vänliga hälsningar

Magnus Påhlsson

Rydsgård

AndersE
0

#0 Intressant sida Magnus!

Jag får väl vara glad för att inte ha någon släkting där. Dock hittade jag en händelse som inträffade då min farfar var liten och nyinflyttad till Ängelholm. Länk

Ingegerd
0

Tack Magnus för en intressant sida! Än så länge har jag bara tittat på beskrivningarna av omständigheterna kring två polismord i Nyköping som jag känner till, det ena drygt 40 år gammalt och det andra hände förra året.

Gärningsmannen i det äldre fallet dyker ibland upp i mina tankar. Jag har inte träffat honom, men väl hans mamma som bodde i samma socken som min pappa ca 20-30 år sen.

Ingegerd
0

Nu har jag hittat ännu ett polismord i Nyköping. Ett mord son inträffade 1936 som jag i och för sig känt till i över 45 år. Jag visste bara inte att den mördade mannen var polis. Eftersom mordet hände i en rättegångssal, trodde jag att det var någon inom domstolsväsendet (t. ex. förhörsledare, åklagare, domare eller någon annan) som sköts ihjäl.