En rolig bok!
I torsdags hade en av deltagarna i min cirkel med en fantastisk bok. Den hade tillhört hans farfars far Anders Jansson som levde mellan 1820-1896. Den innehåller hans bokföring över alla dagsverke som torparna gjorde. Vilka som lånat pengar och hur dom rustade soldattorpet. Innehöll också lite roliga huskurer som jag scannar av.
Som denna för senedrag eller kramp, gammalt smör ättika saltpetter

Vilken skatt!

Zachs
Vilken förträfflig källa ni stött på. Jag hoppas att du fotat av varenda sida så att den på så sätt finns i flera exemplar. Originalet borde så småningom hamna i något arkiv.
Brödbiten är troligen kärlet för någon sorts trollformel. Det bör ha varit svårt att få tag i åtminstone två av ingredienserna, ialla fall under första halvan av 1900-talet. Tibast är väldigt sällsynt och bävrarna troddes vara utrotade.
mvh/gurin

Det är en fantastisk bok som jag har till låns.Det är ett under att den finns kvar då boningshuset på gården brann för ett antal år sedan.
Rolig för vår cirkel då jag kan scanna av precis vad varje torpare i torpstugorna under byn gjorde och lönen för det, och länka det till namnet på respektive torpare.
#3 Jag blir ju lite nostalgisk när jag hör dessa gamla mått som lod och…
Jag är ju uppväxt med både fot, aln, tum och lite till. Kan ju bero på att min far är född 1927 och min mor 1940, och det gamla måttena sitter i ännu. (Fast man själv använder meter, gram och milligram….Jo, jag använder också tum som måttenhet)
Hittade föresten en sida med gamla mått
Härligt med gamla böcker. //titti
Vilken värdefull bok! Bokföringen över torparna måste vara guld värd.
Kul att se alla gamla huskurer.
#1 har du provat någon av kurerna?
mvh klara1

Lite kuriosa! Den Anders Jansson som skrev denna roliga bok är den Anders som barnhusbarnet Bernhardina var piga hos en tid.

Vad spännande Zachs! Inte bara boken som verkar vara en guldgruva utan också anknytningen till Berhardina.

Ja, världen är inte så stor som man tror. Vilken enorm kulturskatt!

Förresten det som ska läggas i brödet har han nog missuppfattat på en punkt, det ska vara Dyvelsträck som första ingrediens. Det är samma sak som Asa Foetida, en illaluktande ingrediens i bl a curryrätter (bara lite ger djup i smaken). Kommer från mjölksaften av en växt vars släktingar faktiskt går att odla i södra Sverige, Ferula asafoetida.
Dörjes droppar mot galenskap och andra nervösa besvär innehöll just dyvelsträck och bävergäll (samt opium). de övriga ingredienserna är ju enkel tibast och vitlök. Så det var ett lugnande medel i brödbiten! Smakade så vidrigt så att man gav det till soldater som simulerade sjukdom, då slutade dom simulera.

Anders Janssons barnbarns barn är med i min cirkel 
Den där mikrohistorien kan bli riktigt fyllig… ;-)

Lilium auratum är gullbrandslilja som #11 visar. Gullbrandliljan införs till Europa på 1860-talet och det är kanske möjligt att den omtalade fröhandeln är den som lancerar den i vårt land. Intressant om det finns någon datering av de olika huskurerna.

Anders Jansson som skrev boken var född 1820 och dog 1896 så jag tror det rör sig runt 1880-talet.
Vilken fantastisk bok. Var rädd om den snälla
Hälsningar Gnidde.

Vi tittade i boken på vår cirkel i går så jag "puttar" upp denna tråden så den blir lättare att hitta.
Vilken spännande bok! Jag tycker det är så kul att läsa och att försöka tyda det som skrivits, ofta är det överenstämmande med talspråketet.
kunde ju inte låte bli att söka ju