Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 2517 ggr
Cheyenne
0

Läshjälp - hfl Tingsås

Kan någon vara en ängel och hjälpa mig att tyda följande:

Tingsås hfl, AIIa:1, sid 1. Frans Edvard, född 1884. Vad står det noterat på honom under kolumnen "Anteckningar om frejd"?

chrissan
0

Ja det var inte lätt att se vad han gjorde i Halmstad 28/6 1900, kan han ha konfirmerats? 16 år gammal.

Gnidde
0

Är det Frans Edward född 1884 06 20 i tingsås? Hittar endast en rans Edward det året i Tingsås födelsebok. Boende 1894 på Björnalucke i Tingsås GID:844.48.48200. Inga noteringar om honom i kolumnen frejd mm endast om syskon som flyttar till danmark & Amerika.

Förhållnadet 1900 på Öfra Källehult

Andersson, Johan Gustaf 1834 Far (Inhyse)
Nilsdotter, Anna Gustafva 1835 Mor
(Barn), Ida Charlotta 1875 Barn
(Barn), Frans Edward 1884 Barn

Har bara tillgång till Genline & Sv: befolkning 1900

Hälsningar Gnidde.

pertho
0

Det tycks stå:"Bet 28/6 1900 Halmstad".

Eftersom det står liknande noteringar på flera andra personer antar jag att det är ett "prästbetyg", numera personbevis, som skickats till någon myndighet ller instirution i Halmstad. Kanske en skola?

Ett par år senare blir han volontär vid artilleriet i Landskrona.

Cheyenne
0

Konfirmation? Hm, det skall jag kontrollera.

Gnidde, jag har inte Genline. Den hfl jag hänvisar till är för perioden 1896-1901. Jag har all data om Frans Edvard. Det är en notering i nämnda hfl jag behöver hjälp med men tack ändå.

svenne
0

Håller med pertho om att det står "Bet", så för något i Halmstad har han fått ett utskrivet betyg för.

Tyvärr verkar inte Halmstads konfirmationslängder finnas varken på SVAR eller någon annanstans. Ofta brukar de finnas i respektive HL eller församlingsbok, men just för det aktuella året saknas dessa volymer scannade och tillgängliga på nätet.

Cheyenne
0

Tack, tack! Artilleriet var en helt ny uppgift för mig. Ska höra med min  pappa om han vet mer om det. Frans Edvard var hans farfar.

Undrar verkligen vad det kan ha varit för betyg. Obestämd

pertho
0

Noten om Artilleriet står i AIIa/3 sid. 10. Där står också att Ida Charlotta flyttar till Amerika 1902-10-??.

Cheyenne
0

Tack pertho, fann det.