Vad rekomenderar ni?
Jag är jättesugen på att börja släktforska, har hyfsad information tre generationer bak (slutet av 1800-talet början på 1900-talet).
Hur rekomenderar ni att jag går vidare?
Skulle gärna vilja kunna sitta hemma vid datorn så köpa nåt program eller så är väl vad jag ska göra, men vilket?
Jättetacksam för all hjälp jag kan få för att komma igång!
//Sandra
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#0 Vilken god idé!
Det finns några "nybörjarartiklar":
Vi har diskuterat olika släktforskningsprogram också…

Tack, ska genast läsa dem!
Försökte lite med sökfunktionen inatt och idag men den ville inte alls för mig
**SMF 237 Sweet Dream's

Jag skulle föreslå att du går någon studiecirkel för att lära dig grunderna bättre och få lite råd och hjälp i början. Det brukar vara bra att få några andra att diskutera problemen. Ett vanligt problem är att läsa olika handstilar. Hör efter med något studieförbund och släktforskarförening. Även biblioteket har troligen en hel del material och troligtvis även ett genlineabonemang där du kan forska gratis utan att skaffa dig ett eget. Ibland kan du få lite hjälp av bibliotekspersonalen att komma igång.
#3 Jag tror det är väldigt bra att gå en kurs, men jag har aldrig gjort det själv. Jag var alldeles för otålig när jag väl började.
#0 Jag började så som du själv skriver. Det fanns en del kunskap nedtecknat redan så jag köpte ett släktforskningsprogram (i mitt fall DisGen, men det finns många likvärdiga) och började med att mata in det jag redan hade.
Sedan har jag ägnat mycket tid åt att göra en massa misstag - för att jag inte gick någon kurs. Som jag ser det gör man två stora fel till en början:
- Man kastar sig över kyrkböcker och rasar iväg mot 1600-talet
- Man skriver inte upp var man hittar sina uppgifter utan för bara in dem
Ettan är ett misstag eftersom kyrkböckerna finns kvar, medan släktingars minnen, fotoalbum, dokument, brev osv som finns i släktingars byrålådor riskerar att försvinna.
Tvåan är ett misstag eftersom det tar onödig tid att leta efter samma uppgift flera gånger, och det finns en risk att man inte alls kommer på var uppgiften kan finnas.

Jag laddade ner nåt som heter MinSläkt för ungefär en månad sen och började köra in de namn och årtal jag hade då.
Min farmor dog några dagar senare men hade faktiskt skrivit ner lite om sina föräldrar, mor- och farföräldrar samt om min farfar och hans föräldrar, dock inte så mycket.
Ska ringa farfar en dag och se om jag kan få honom att förstå vad jag vill veta (han hör väldigt dåligt och gillar dessutom inte att prata i telefon) annars får jag försöka ha tålamod tills vi träffas i sommar.
Tror dock inte att jag kan få ut så mycket av honom, tyvärr:-/
Både min mormor och morfar är döda så där finns inget att hämta men min mamma har kunnat berätta lite och hennes moster har berättat lite men det är inte mycket.
Har dock mest information på min morfars sida, speciellt på hans fars sida. En av morfars kusiner (tror jag att det var) har släktforskat och vi har kopior på det han fått fram någonstans i huset, håller på att vända upp och ner på allt för att hitta dem men jag hittar "bara" en massa gamla kort (vilket jag iofs tycker är vansinnigt roligt och tycker är toppen, men tyvärr är det många som ingen kan identifiera:-/). Har några fler ställen kvar att titta på, ska se om jag hinner leta imorgon, jag vill verkligen ha fram dem!
Har även ittat några bouppteckningar och dylikt här hemma vilket var kul att läsa:-)
Sån är jag också, skulle aldrig palla att gå på en kurs, jag läser aldrig ens instruktionsbäcker när jag ska göra nåt utan exprimenterar mig fram tills det bir rätt. det är så jag är och så jag kommer göra också, skulle man få nåt riktigt problem så finns ju proveniens och sen känner mamma nån som håller på med släktforskning också så det löser sig nog:-P
Din nummer ett tror jag att jag har gjort så mycket jag kan med (förutom att jag ska se om jag kan få fler upplysningar av farfar när vi träffas eller om det fungerar via telefon men jag har inga stora förhoppningar).
Nummer två har jag efter att ha läst här i flera månader förstått att det är viktigt att skriva upp sina källor och det säger sig ju egentligen självt.
Känner att jag vill börja med det här NU, känns riktigt roligt och spännande:-P
**SMF 237 Sweet Dream's

Har kollat lite på SVAR och genline nu, vilket använder ni? Vad tror/tycker ni är bäst?
Spelar valet någon roll om man ser till var i landet man har sin släkt?
Är ju jättesvårt det här
**SMF 237 Sweet Dream's

Lite kommentarer till #6
Eftersom jag har mycket spridd släkt (när man räknar in hela familjens anor, även ingifta) satsade jag i början på Genline som täcker hela Sverige fram till ca 1895. De flesta bibliotek har Genline och flera av de CD som vi släktforskare har nytta av. Ett bra sätt att prova!
Det finns flera möjligheter att söka gratis på nätet - och flera av dessa hittar du bland Proveniens' länktips.
Kanske detta nybörjarhäfte i släktforskning (gratis) kan vara något.
Häftet på 16MB laddar du ner här
Olle
#5 Tro inte att det är för sent att identifiera bilder! Ofta får man gå lite längre "ut". Dvs prata med mormors nästkusin eller pappas syssling osv.
#6 Inget abonneman är heltäckande. Har man råd abonnerar man på allt, annars kan man ta kortare abonnemang efterhand. Det framgår på respektive ställe vad de har - typ av källa, olika tider och olika geografiska platser.
Själv har jag haft Genline länge nu samt SVAR.
Pallar man för att gå en släktforskningskurs, så rekommenderar jag det. Då slipper man själv börja läsa böcker sida upp och sida ned för att ta reda på var och hur man ska leta. Stöter man på problem, om man går en kurs, så kan man få råd på stället. Nu pågår väl höstens kurser, så det blir väl i så fall efter jul de nya börjar.
Passa på att så snabbt som möjligt att intervjua de äldre, annars kommer man att ångra sig, den dag de inte lever längre.
Vad det gäller de anonyma korten, så behöver de inte vara anonyma för all framtid. Där kan man ju också fråga de äldre om de känner igen någon på korten. Annars så tycker jag att man kan få stor hjälp med identifieringen på korten, genom att lägga in dem på släktforskarnas hemsida Rötter, avdelningen Porträttfynd. Det var ju vanligt att man delade ut kort till höger och vänster och har man tur kan samma kort finnas identifierat i ett annat inlagt album.
Jag var nog otålig också. Men nu är det ju inte bara att läsa. Man skall ju läsa och tyda rätt också.
Så jag rekomenderar att du går en kurs, fråga innan om Ni kommer att jobba med att läsa tester.
Sen har jag haft genline som jag tycker har fungerat väldigt bra.Jag bor ute på landet och skulle jag kört in till bibban efter jobbet skule kankunnat sitta där högst en timma. Hemma kan jag sitta tills jag somnar.
Använder Min släkt. Fungerar bra
Sen var jag mycket ute på Rötters Anbytarforum. Där fick jag många tips och mycket hjälp och kontakter. Sen sökte jag mycket via nätet för övrigt också. Men var noga med att kolla upp uppgifterna. Dels för Din egen skull . Men även för Dem som eventuellt för tillgång till Dina uppgifter.
Sen var jag med i länets släktforskningsförening.
Lycka till i din forskning
Var rädda om varandra

Det normala överförandet av släktens historia skedde normalt från far- eller morföräldrar till barnbarnen. De som flyttat ut från gården hade ett större utbyte mellan föräldrar och barn och därför kan ibland utflyttade släktingar ha andra uppgifter än de som finns kvar på gården.
Gårdsarkiven är mycket värdefulla och ibland finns det handlingar som inte finns bevarade i arkiven t.ex. bouppteckningar från 1700-talet och olika överlåtelse handlingar. Därutöver kan många privata handlingar finnas bevarade som auktionsprotokoll, räkningar, reverser och naturligtvis diverse brev och dagböcker. Med mycket tur kan man hitta handlingar från tidiga 1600-talet och kanske rent utav medeltida pergament. (OBSERVA ATT DELA ALDRIG GÅRDSHANDLINGARNA OCH BEVARA DEM OAVSETT SKICK)
Privata skrivningar från 1700-talet och tidiga 1800-talet kan vara mycket svårtolkade. Även avskrifter av domhandlingar från första halvan av 1700-talet kan vara svårlästa under ackordstiden.
Sandra, du bör i alla fall låna senaste versionen av "Släktforska Steg för Steg" (av Per Clemensson) på biblioteket (eller köpa den) för att bli bekant med vilka kyrkböcker och andra källor som finns, lite "facktermer".
Sedan finns ju även internetabonnemanget ArkivDigital som väl egentligen har bäst bilder, så jag vill nog säga att det beror på var du tror du ska forska. De har t.ex. hela Småland, Västergötland, Östergötland i sin databas men än så länge "här och var" i Skåne och Halland. De har nu en prova-på-året-ut som är sista dagen idag (23 nov) (175 kr), http://www.arkivdigital.se/news/k_show/80
Jag ser i din profil att du bor i Ängelholm, de har ju en forskarstuga http://www.sgf.m.se/angelholm/
För att använda kyrkböcker på internet behöver du i stort sett veta VAR och NÄR dina släktingar föddes och du bör vara i perioden före 1895.
Om du inte har de exakta uppgifterna kan cd-skivan Sveriges dödbok 1947-2006 hjälpa dig med det, läs här http://www.genealogi.se/forbund/svdb4.htm
Den brukar finnas på de större biblioteken och hos släktforskarföreningar som har forskarstugor (annars har de kanske den förra versionen 1947-2003, men den saknar ofta uppgifter som finns i den nya, den nya är inte bara ändrad i perioden 2003-2006 utan även mycket från 1947-1970).
Lycka till!
Och finns släkten i Ängelholm kan man via besök på biblioteket även se de där "svåra åren" i början av 1900-talet. Där finns kort för kommunens socknar fram till och med 1920.

Jag gjorde som så att jag ringde till min farfar igår och berättade att jag skulle börja släktforska och av honom fick jag namnen på hans farfar och morfar men han sa även att hans syster höll på att släktforska och att jag borde ringa henne. Tog en chansning att hin kanske hade lagt ut lite uppgifter på nätet så jag googlade och jag fick en träff! Fick för det första lite uppgifter på namn, födelse- och dödsdatum på sidan men hittade även en mailadress som jag mailade och berättade vem jag är och bad att få ta del om uppgifterna de fått fram. Visade sig att det var min farfars systers svärson som stod för sidan och att et var pappas kusin (hans fru) som släktforskade och inte alls pappas faster, men det spelade inte mig nån roll. Jag fick i första svaret två bilder på min pappas farföräldrar, ett bröllopskort och en bild som jag gissar är tagen strax innan han dog. Nu ikväll skickade svärsonen även över filerna som de har fått ihop, har dock inte hunnit öppna dem än. Uppgifterna de hade om vår gren av familjen var väldigt bristfällig så den har jag kompletterat till dem.
Han rekomenderade mig också att jag ska ringa och prata med hans fru (pappas kusin) som han säger ligger inne med mycket fakta så det ska jag asolut göra en dag.
Jag som inte trodde att farfar hade mycket att tillföra!
Är riktigt glad
Tack för tipset!
Ska ladda ner det och kolla.
Ska se om jag hinner ta mig ner till biblioteket imorgon annars ska jag försöka springa in där på tisdag när jag ändå måste ner på stan. Pännande att testa.
Min släkt är också sprdd en hel del i landet, från Kristianstad till Skellefteå på ett ungefär
Nja, svårt när man i princip inte har någon släkt man känner till, men det kan ju vara värt att försöka, hade varit kul att kunna identifiera några av alla bilder vi har iaf
Nä, jag förstår att alla inte är helt täckande men jag känner mig riktigt vilse, vet inte alls vad jag ska välja men det känns som om flest använder genline?
Ska ner och se om biblioteket har nåt man kan kolla på.
Pappas kusin hade tydligen gått en kurs för inte så länge sen och hon var inte alls nöjd med den så jag tror att jag skippar den, åtminstone för nu. Som jag sagt innan så är inte kurser och sånt nåt för mig, jag gillar inte ens instruktionsböcker
Mamma har lovat att hon ska ringa och prata med sin moster och se vad hon kan berätta och jag ska försöka prata med farfar när han kommer och hälsar på till sommaren (han är svår att prata med i telefon eftersom han hör dåligt och dessutom inte gillar att prata i telefon).
Tänkte att jag skulle bli medlem där också nu när jag ska börja så det ska jag absolut göra, ska bara skanna in alla bilder jag har, är hur många som helst känns det som (en del är dock identifierade).
Jag vill också kunna sitta hemma, ha möjlighet att sätta mig bär jag får en stund över och framför allt kunna sitta här på kvällar/nätter/helger etc.
Tack!
Låter spännande. Ska se om jag kan få några berättelser, tror dock att det är svårt, men jag har ju som sagt nu fått kontakt med släktingar jag egentligen hade noll koll på…
Får vä ta mig ner på biblioteket en dag nu i veckan och se vad som finns där, det här är ju riktigt spännande och roligt!
Min farfars släkt kommer så vitt jag vet ännu från Norrland, min farmors vet jag inte mycket, bara det hon skrivit ner för några år sen och som vi hittade nu i samband med bouppteckningen efter henne och de uppgifter jag än har kunnat kontrollera har inte riktigt stämt. Hon bodde iaf i Gästrikland. Enligt heens papper så flyttade hennes farfar den första på far-sidan att komma dit, hennes mors släkt ska vara invandrade från Belgien, när vet jag inte och där ska vara någon från Hälsingland.
Min mormors släkt kommer så vitt jag vet från Småland och min morfars från Skåne (Kristianstad).
Skulle vilja säga att vi är utspridda på många ställen…
Tack!
Tyvärr är vi inte från Ängelholm utan det var mina morföräldrar som flyttade hit någon gång på 1940-talet.
Jag vet när mina far- och morföräldrar är födda samt även deras föräldrar och till viss del även deras förädrar så jag är bak på 1800-talet på mer eller mindre alla grenar och det känns bra.
Jättetack till alla som har svarat!
Jag fortsätter tacksamt att ta emot tips som ni kan dela med er av.
Blev ett väldigt långt inlägg det här, hoppas ni orkar läsa det
Bifogar bröllopsbilden på min farfarsfar och farfarsmor Waldemar & Helga som jag fick idag (igår).
**SMF 237 Sweet Dream's

Tyvärr finns det kurser och studiecirklar som inte är bra. Jag är själv cirkelledare och jag tycker att det är mycket viktigt med genomgång av det teoretiska innan man börjar med konkret släktforskning i kursen. Jag har därför gjort ett eget kompendium som är det kursmaterial jag använder med teoretiska uppgifter och exempel på vanliga källor och källor som man sällan brukar använda. Sista gången är det problemlösning och sedan kan alltid deltagarna få hjälp även efter kursslut.
Många släktforskare har tyvärr allt för dåliga teoretiska kunskaper och använder olika källor på fel sätt. Man måste använda källorna efter vilket syfte de ursprungligen hade. Då minskar risken att man tolkar källorna fel.

Vad roligt att du fick en sådan fin start! Du har ju redan mycket att bygga på. Just nu verkar det som Genline är det bästa för dig, möjligen kompletterat med Svar (kanske du kan kolla det på biblioteket). AD-online som har bäst bilder täcker inte dina områden än, det tar något år till enligt dem.
Glöm inte att lägga in alla data i ett släktprogram från början (det gjorde inte jag och det blir snabbt för mycket att hålla reda på!). Skriv ned berättelserna du får av dina släktingar. Jag använder Min Släkt som jag tycker är lättast att lära sig utan manual. Dessutom finns en gratisversion att testa med.
Låna boken om släktforskning som nämns, den behövs för att just lära sig mer om källor och deras kvalitet. Jag är som du, inga kurser och inga manualer helst!
#14 Kul att läsa hur du kommer igång. Just detta att få kontakt med "nya" släktingar som är intresserade av släktforskning ger väldigt mycket. Dels att man kan utbyta uppgifter, dels att man lär känna nya människor.
Det kommer ju hela tiden nya möjligheter. Den sista tiden har jag t.ex. lagt upp tre släkt-gruppsidor på Facebook. Jag bjuder in människor som tillhör respektive släktgren och sedan kan man hålla kontakt där, lägga upp släktbilder och berättelser, tipsa om händelser osv.

#17 Har du tittat på MyHeritage som svenska Kindo gått ihop med. En riktigt trevlig websida där du gratis kan ha ett träd med 500 personer i och där alla inbjudna kan skriva in information.
Angående släktforskningsprogram så har jag testat Holger, MinSläkt, Family Tree Maker och nu senast Legacy Family Tree som är det jag fastnat för eftersom det är enkelt att hantera samtidigt som det finns de funktioner jag behöver. Från i sommras så finns också den senaste versionen på svenska och en testversion som är gratis. Sedan kostar inte full versionen speciellt mycket heller.