Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: hembygd
Läst 2771 ggr
lizzkulla1
0

torgbilder från ängelholm

min farmor Hilma Herrström-Nilsson torgade på ählms torg uner 1950-talet kanske tidigare vilket jag inte vet.

Hon sålde ägg- slaktade höns med eller utan beställning,  Var hon stod vet jag ej men en grön cykel hade hon  trampade varje lördag från Ljungen  Farm. 19. Ägg slaktade höns och ett bord till detta på cyklen inga problem,tyckte hon.

kan där i Ählms gömmer finnas något kort på Hilma?

hon kan ju också kommit med ändå, har själv några torgfoto men där är frälsningsarmen i centrum dom spelade ju varje lördaförmiddag under den varma årstiden på torget.

lizzkulla1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på denna torgbild från ÄNGELHOLM PÅ 1960-TALET EN LÖRDAGS F.M.då Frälsningsarmen spelade vilket de alltid gjorde under den varma årstiden

här är det Karla Sundelius soldat på kåren och Sven Adolfsson som var officer då. Sven var i Ängelholm 26 aug.1965-25 aug. 1966

lizzkulla1
0

rätt håll på bilden , från ängelholm

lizzkulla1
0

lördaförmiddar i Ängelholm på 1960-talet

Knut Mårtensson blev den sista soldaten på kåren i Ängelholm, han var också toffelmakare hade sin verkstad på  Villan  Åsbogatam ?

varje vår så blev det nya trätofflor och så slog man isönder anklarna i början.

Karla Sundelius och Kapten Valborg Karlsson

Det skall finnas ett vykort också från en lördaförmidda på den bilden syns Knut Mårtensson och Kapten Ingrid Fröjd, tror nästan Ingrid Fröjd var ifrån Ängelholm  hon var också i Klippan 1 år.

Tyvärr så är de vykortet tagit så att dessa 2 Knut och Ingrid har ryggen mot fotografen men de blev ändå ett vykort

AndersE
0

Jag har ev något vykort från den tiden, Får återkomma.

När det gäller farmen på Ljungen så kanske du redan sett att det finns en internetportal för "Södra Utmarken" i Ängelholm. De har en avdelning för Historia också.

Länk

Där finns bl.a. bild och beskrivning av farm 19.