Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 3175 ggr
Cavinka
1

Identifiering av fotografier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle behöva hjälp att identifiera två kort. Vem är det som begravs?

På baksidan står: Den kransöverhöljda kistan på katafalken". Är det inte en amerikansk flagga på kistan??

Cavinka
0

Här kommer kort nr 2 och där står: "Likprocessionen under äreporten".

leja
0

Är det inte Filipstads store son som begravs? Uppfinnaren som jag inte kommer ihåg namnet på ?

Vad ska man ha som signatur tro?

chrissan
0

John Ericson, begravd i Filipstad, född 1803 död 8 mars 1889 i USA

perth
0

Han fördes övaer Atlanten av den amerikanska kryssaren Baltimore till Stockholm. Sedan i kortege genom Stockholm och på öppen vagn med extratåg till Filipstad  Hans släkting Carola Goldkuhl ger i sin bok om John Ericsson en detaljerad skildring av all ståten.

Om någon vill ha boken skänker jag den gärna. Jag avvecklar mina böcker. Först vinner.

svenne
0

Tveklöst är det John Ericsson som kommer "hem" till Filipstad 1889. Än i dag står hans gravmausoleum kvar, en bild som finns i många gamla fotoalbum, (åtminstone i Värmland).Skrattande

Cheyenne
0

Svenne, ni Värmlänningar är så goa. Flört

Lite OT. Let´s dance stod på igår på TV'n. När de intervjuade Grisbonden Karl-Petter frågade min engelske sambo; "Vad talar han för dialekt"? Go värmländska svarade jag"

Glad

Cavinka
0

Monumentet lika stiligt som begravningen.

svenne
0

#6 Tack för det, cheyenne!
Jag brukar inte titta på "Let´s dance" men har ju inte undgått att varken se eller höra Karl-Petter dels i "Bonde söker fru", eller dansprogrammet. Han pratar väldigt bred värmländska som man gör i den sydvästligaste delen av Värmland. Annars varierar dialekten ganska mycket inom landskapet; i de allra västligaste delarna är det inte långt till norskan och i de sydöstra delarna gränsar dialekten till Närke-mål.

Här är en länk till  dialekter från hela landet som är ganska trevlig. Jag tror inte den finns i Proveniens länktips. (än).Glad

chrissan
0

Ur The Rolla New Era, tidning i Missouri, 20 september 1890

Cavinka
0

I vilken del av världen kan detta kort vara taget?

ambi
0

Jag tänker på Borneo.

Cavinka
0

Det kan nog vara rätt, åtminstone åt det hållet. Tack!

ambi
0

Undrar om de ska plantera ris? Thailand?

Cavinka
0

Här är ytterligare en nöt att knäcka. Det hänger en skylt över fönstren men jag kan inte läsa vad där står. Någon????

Cheyenne
0

Apotek? Obestämd

AndersE
0

Svår…

AndersE
0

#15 Varför inte?

Annars funderade jag på om den kunde vara spegelvänd?

Cavinka
0

Cheyenne

Fick svar från en person som har sett bilden tidigare och det är apotek det står.  Jag hade svårt att få till det. Apoteket i Tanumshede, Bohuslän. Förutom att jag inte kunde läsa skylten så hade jag också tagit fel på hus. Tack så mycket för hjälpen.

ambi
0

#10 Vad var svaret?!!! Annars var det Bali, jag tänkte på, inte Borneo.

chrissan
0

#14. Är det apotekaren själv på bilden? I så fall borde det vara Johan Westerverg f 21/8 1836 i Sala. Han var apotekare i Tanumshede 6 sept 1873 (innehavare från 1883) till 1914 då han erhöll tjänstledighet. Apoteket inrättades 1864 och låg först i provinsialläkarens bostad i Hoghem, sedan från 1872 i tingshuset i Tanumshede, sedermera uppfördes en ny byggnad i Tanumshede, det borde vara den på bilden. Denna upfödes av apotekate Thedenius som också hade apoteket Enhörningen i Göteborg.

Cavinka
0

Det är helt rätt Chrissan!

Det är Johan (jag tror det är mannen som står i dörröppningen) och Mina Westerberg samt sittande dottern Ebba. Westerbergs kom till Tanumshede 1883 från Trosa och blev kvar hela livet. När de blir gamla flyttar de till dottern och hennes man på Tingvalls gård i Bullaren.

Thedenius var hans föregångare på tjänsten.

chrissan
0

Då bör kortet vara taget före 1895 när Ebba gifter sig med reservkapten Johan Filip Andersson. Och det ska vara 1883 han tillträdde - det är ett tryckfel i Sveriges Apotekarhistoria!

Cavinka
0

Nej, före 1895 det tror jag inte att det är. Ebba var född 1875 och gifte sig med Filip 1895 och hon ser äldre ut på bilden. Det är endast ett litet stycke mellan Tanumshede och Bullaren dit Ebba flyttade som gift och hon har säkert besökt sina föräldrar ofta.

Föräldrarna bor mellan 1902-1904 hos dottern när mannen är förlagd bl a till Vaxholm och flyttar först 1916 permanent till Tingvalls gård. Båda föräldrarna ligger begravda på Naverstad kyrkogård i Bullaren.

ambi
0

#23 Är jag helt snurrig, men jag fattar ingenting. Vad var svaret på din fråga på #10? Behövde man inte precisera själva landet, så det räckte med det svar jag gav?

Cavinka
0

Det är två bilder jag har bett om hjälp med? Dels den som du var vänlig att svara på där du föreslog Borneo eller Bali. Jag tyckte det verkade vettigt.

Sedan kom en bild med ett hus med en skylt där jag behövde hjälp att läsa skylten där det visade sig att det stod apotek.

Förlåt om det verkar rörigt.

ambi
0

#25 Jaha, då förstår jag. Jag trodde att du visste svaret, på den första frågan. Glad