Hej, jag är ny här!
Hejsan alla här?
Jag är helt ny här på sajten, men råkade klicka mig hit utan att veta vad proveniens är? Är jag dum då? När jag började läsa inläggen förstod jag att detta nog är en sajt för mig. Så jag registrerade mig.
Jag tycker om att skriva och dokumentera. Så mycket att jag just nu är i färd med att söka pengar till tryckning av min bok "Pintorparhäxans elev".
Det är berättelsen om min farbror Sverker som åren 1926 - 1930 tvingades bo och gå skola på den gamla Arbetsstugan i Arjeplog. På grund av de långa avstånden och de dåliga transporterna. Den är skriven som en självbiografi om de fyra åren han tillbringade där från det han var tio år tills han blev fjorton. Pintorparhäxan var föreståndarinnan och kallades så i smyg av eleverna och av småpigorna som hade gått där förut.
Det var roligt att forska och att få fram fakta. Det var så roligt att det kommer jag att göra fler gånger. Det känns roligt att äntligen kommit på vad man vill göra.
Eftersom jag är så ny här så undrar jag om det finns fler med ungefär samma ambitioner, eller som tycker om att skriva och berätta.
Go´natt på er, alla provenisare (- vad betyder det?)
Proveniens betyder härkomst eller ursprung
Välkommen i gänget och det är fler här som gillar att skriva en av dem är AndersE som är sajtvärd
#0 Välkommen hit barbro!
Proveniens betyder ursprung. Ordet används på olika områden. Rätt vanligt är att man hör det i samband med antikviteter. Att en stol har fin proveniens kan betyda att den stått på en herrgård.
Berättelser tycker vi om! Det finns flera berättelser här bland ariklarna - bl.a. under rubriken "livsöden".
Det finns såväl artiklar som foruminlägg under rubriker som "Din egen bok" och "Mikrohistoria" som kan vara av intresse.

Hälsar också välkommen hit till ett forum som tar ett steg längre än ren släktforskning.
Det gemensamma för många av oss som är med på forumet är att vi är hängivna och entusiastiska släktforskare men som i många fall "vill lite mer" med vår forskning. Dvs vi samlar inte bara på anor och årtal utan försöker också få en bild av personen i kyrkboken/antavlan.
Där kommer många av microhistorierna in, ett sätt att uppmärksamma en ana och göra den mer levande.
Jag hittade denna sida av en slump, tack vare Anders berättelse om Frans Westerlund och namnet Hägnåsen. Att läsa alla dessa livsöden och att få "träffa" så många med detta intresse, är fantastiskt. Hela detta forum känns välkomnande.
Man känner sig "hemma" på något sätt.
#4 Tack!
Men rätt ska vara rätt - Westerlunds dagböcker kommer från "svenne" - jag har bara lagt in dem.
OK, tack även till dig "Svenne"
Missa inte artikeln här, a propos #0…