Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2665 ggr
Cheyenne
0

Anna Lovisa Carlsdotter

Jag har väldiga problem med en Anna Lovisa Carlsdotter som ska vara född den 14/2 1865 i Väckelsångs fs, Kronobergs län, detta enligt folkräkningarna samt hfl för Väckelsångs. Jag har följt henne under många år i hfl i Väckelsångs och samma födelsedata uppges hela tiden.

Finner bara en Anna Lovisa i fl för Väckelsångs med en far med förnamnet Carl. Hon föddes dock i november 1865 och vid en kontroll i hfl visar det sig att hon avlider 1866.

Har nu funnit hennes vigselnotis i nämna församling den 30/12 1887, när hon vigs med en skräddare Axel Wilhelm Nilsson (senare Åkesson) och där finns en sidhänvisning i hfl till hennes boendeort i fs vid tillfället för vigseln. Finner henne i hfl på den angivna sidan med sina föräldrar Carl Johan Johansson och Johanna Johannisdotter. Även där framgår det att hon föddes i fs på ovanstående datum.

Vågar jag lita på att de som uppges som hennes föräldrar i hfl verkligen är det då jag inte kan finna hennes födelsenotis med de data som orubbligt står fast i varje kyrkobok år efter år?

Jag befinner mig nu i Småland och av erfarenhet vet jag att det är lätt att hamna snett om man tar något för givet, ffa när alla har son- och dottersnamn.

Dido
0

Du skriver att du hittat henne hos föräldrarna i hfl det år då hon gifter sig. Har du följt henne och familjen bakåt i hfl?

Cheyenne
0

Nej, men det är nog en väldigt god idé *skäms*.

Har ju faktiskt bara följt henne from giftemålet samt i alla hfl och sedemera församlingsböcker framåt i tiden (tom 1917).

Tack Dido för att du skakade liv i mig Flört

ambi
0

Jag har inte kollat just detta, men måste få berätta hur tokigt det kan bli med en slarvig präst.

Jag sökte min anfader Zakris Jonsson född 17/5 1826 i Mo sn Ångermanland. Jag fann honom inte i födelseboken trots att jag inte envist höll mig till just 17 maj, för det kan ju misstämma. Jag kollade i 16!!! socknar, men ingen Zakris Jonsson. I ett av husförhören fanns något underligt, som jag egentligen inte kollat närmare och det var att som dräng tjänstgjorde Johan Jonsson född 17/5 1826. Han hade slutat och in kom Zakris Jonsson. Vad gjorde prästen då? Jo, han strök Johans namn och skrev Zakris ovanför. med den påföljden att Zakris fick dras med den andres födelsedatum, resten av sitt liv. När var han då född. Jo, 11/9 1828 i Anundsjö, Ångermanland!

För att verkligen bekräfta detta, så var jag tvungen att hitta hans syskon som faddrar vid hans barns dop och att han själv fanns med som fadder åt sina syskons barndop. Vilket jag också gjorde.

Nu vet jag inte hur det är med detta fallet, men hon kan vara född ett helt annat år, om prästen vid något tillfälle skrev fel datum.

Min Zakris måste ju hela livet från detta tillfälle då fel födelseår skrevs in för honom, varit helt ovetande om att han var två år äldre i kyrkböckerna än vad han verkligen var.

Cheyenne
0

Tack för att du delade med dig ambi. Ibland är det lätt att missa skogen för alla träden.

Jag börjar undra vem som var tjänstgörande Präst Väckelsångs fs vid denna tid. Om man jämför med hfl för nämnda fs så pratar vi om över 500 sidor i hfl med barnaskaror efter barnaskaror som anges vara födda i Väckelsång. Jämför man med fl så verkar prästen ha glömt att föra in majoriteten av barnen i födelse- dopboken eller så var han inte så nogräknad när han i hfl anger varenda unge födda i fs.

Jag har nu nörjat gå bakåt i hfl och Anna Lovisas födelsedatum och födelsefs är fortfarande densamma.

Ingegerd
0

Cheyenne, kanske Anna Lovisa och hennes föräldrar och syskon flyttade in i Väckelsång ganska kort tid efter hennes födelse, och Anna Lovisa i husförhörslängden blev antecknad som född där. Jag har två sådana exempel i släkten.

Min farfars fars första hustru uppgavs vara född i Sättersta, men där fann jag henne inte i födelseboken men väl som minsta barnet i en familj som hade flyttat in från grannsocknen Tystberga. Men oturligt nog var Sättersta kyrkböcker så bristfälligt skötta vid den tiden, att det inte stod något om när folk flyttade in, varifrån de kom eller var de var födda. Att hon var född i Tystberga fick jag fram genom att leta i tidigare hfl, där jag fann att familjen hade bott på en annan gård men flyttat till grannsocknen, och så sökte jag där och fann henne.

Nästa exempel är min farmors morfars far, som i husförhörslängder sägs vara född i Bogsta 1782. Men det ska vara Sättersta, men familjen flyttade när pojken var mycket liten. Så blev det en felaktig födelseuppgift som följde med resten av livet.

ambi
0

#5 Ja detta är inte ovanligt heller, just med att familjen flyttar och barnet är nyfött/litet och får då den nya socknen, som sin födelsesocken. Det var därför jag letade i 16 andra socknar i hopp om att hitta min anfader.

Jag vet inte hur husförhören gick till, men hade prästen förhört sig om varje persons födelseort och födelsedatum, vid varje husförhör, så skulle mindre antal personer fått fel födelseuppgifter.

Cheyenne
0

Tack Ingegerd o ambi. Jag märker att det ligger mycket i det ni säger när jag nu studerar hfl lite närmre. Man får en känsla vid varje husförhör, att prästen nog mest undrade om något barn avlidit eller flyttat eller om det möjligtvist tillkommit något barn sen sist. Obs, detta är bara en spekulation från min sida men om så är fallet kan jag till viss del förstå honom. Väckelsång var en stor fs under denna tidsepok och de vimlade av stora barnaskaror i varje familj. Han hade väl fullt sjå att hålla reda på allt.

Cheyenne
0

Ingegerd, ett tillägg. De saknas faktiskt inflyttningsdatum i hfl för de personer som inte var födda i  Väckelsång. Inte heller har prästen  skrivit in eventuella vigseldatum i hfl på majoriteten av församlingsborna.

Cheyenne
0

Nu har jag kommit till hfl för Väckelsång 1866-1870, dvs från året efter Anna Lovisa föddes.

Från församlingsböckerna/hfl från 1917 och bakåt (ända fram till denna hfl) har Anna Lovisas födelsedata orubbligt varit den 14/2 1865. Nu (1866) är hon plötsligt född den 14/12 1865. Fortfarande i fs.

Ingen notering om att familjen skulle vara inflyttade från någon annan fs.

Cheyenne
0

Jaha, nu får man skämmas och det rejäääält. Tyckte jag kontrollerade hela fl för Väckelsång för 1865 då jag inte kunde finna hennes födelse på det angivna datumet, dvs den 14/2 1865 men tydligen missade jag henne för precis som det står i hfl för 1866 så föddes hon den 14/12 1865. Därefter har det felaktiga födelsedatumet hängt med i hfl och församlingsböcker ända fram till 1917.

Ber om ursäkt för mitt slarv. Skäms

Dido
0

Shit happens, som dom säger i Frankrike….eller var det nu var… Flört

Jag vill inte strö salt i såren, men det är först i hfl 1881-1886 som det står att hon är född i februari, i alla dom tidigare står det december. Jag kunde liksom inte låta bli att titta lite….. Glad

Cheyenne
0

*gaaaah* Nu får jag ju skämmas ännu mer Förvånad

/Närsynta bofinken Helene

ambi
0

Cheyenne! Nej, skäms inte! Bara att få skriva av sig brukar hjälpa om man har problem av något slag, oftast kan man då hitta svaret själv.