vinterbild från Svärdsjö
Fick från Torsåker i Gästrikland på datan en bild från omk. 1920 vintern i Svärdsjö i Dalarna, och nu är den iSkåne.
På bilden är det syskonen Ester och Arne Gyllström stående, sittande är det syskonen Ingrid och Greta Gyllström alla Svärdsjö. Bröderna Hjalmar och Folke hade ett garveri där i ca. 10 år Hjalmar m. fam bodde där från 1919-1929.
Ester min mamma ser ut att vara runt 10-12 år, och hennes lillebror Arne 4-6år, båda flyttade till Ängelholm 25 aug. 1936 Arne blev ju känd i Ängelholm p.g.a. v-m fotbollen och min mor som skötte om sin sjuka mor och sin far m. bröder blev inte så känd men mycket uppskattad av sina syskon för de insattser hon orkade och kunde. Olika falla ödets lotter.

Fin bild. Vilket vm var det? >troligen före min tid :)
Vad ska man ha som signatur tro?
#1 Det var när VM i fotboll spelades i Sverige 1958 som de handsydda fotbollarna kom från Ängelholm.
det var ju v-m i fotboll 1958 och bollen hette TOP-STAR.
det finns också på frimärke , en karta.
det jag ttitade på mest när kortet kom från Torsåker , var kläderna alla flickorna hade kjol. och allt verkar vara hemmastickat.
I ängelholmsboken som kom ut i går 7 nov. på järnvägsmuseet i Ängelholm då lokalhistoriska föreningen hade sitt årsmöte de har alltid så givande träffar de är värt de 15 milen jag kör denna kväll.
i årets bok står lite om fotbollen från ängelholm. tror man kan låna denna bok på alla bibliotek i Sverige.
bilden på kurth Gyllström är tagen i Ängelholm mellan åren 1936-40,
statyn DRUVAN kom till stadsparken 1918, svagt
i bakgrunden syns läroverket

Det som är anvärkningsvärt är en så pass tidig bild på en björkspark utan låda och enkla medar. Kanske tillverkad i Sundborn av Bylund ??
den kunskapen du kan om sparken vet jag inget om.
men det är ju också något som bilden ger.
mamma ester är ju född 1910, och morbror arne 1916, så exakt år vet jag ej. tidsmässigt passar den in på Svärdjö-
KEKEN har kanske fler bilder från byn?
kan ju skicka den till keken och kusin kurth gyllström i Svärdsjö, gamla kort fanns ju iregel bara i ett ex.