Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 1649 ggr
swemah
0

En spegling av livet?

Det finns tillfällen då släktforskningen blir till något annat än bara letande och gnetande. Ibland dyker det upp både det ena och det andra, roliga sammanträffanden eller det att hitta kopplingar till mer eller mindre kända släkter. Det är sådana tillfällen som gör det roligt att forska.

Men ibland så dyker det upp andra händelser, händelser som stämmer till eftertanke och kanske också tacksamhet för det liv som jag lever idag.. Att ha möjlighet till familj, arbete, hobby, hälsa också vidare är ju ingen självklarhet, även om många tycks tro det.

När jag sökte efter släkt i Östergötland så dök de upp, de som jag missat tidigare, och det var en stor familj, men i slutet på 1788 händer något, och det är det som gör att sinnesstämningen sjunker en del, för i Dödboken för Vårdnäs står det:

15-20/10, begravda 26/10, Nils , Peter , Carl och Fredric Soldaten Nils Kårmans Fyra Söner, afledo emillan d. 15 och 20 Octobr af Rödsot; eftter få dagars siukdom. de begrofwos, 2 och 2. i hwar kista d. 26. ejusdem. Denna Soldat hade 10 lefwande barn, hwilka han, ej igenom sitt magra Torp Bokiärr, utan igenom Guds wälsignelse, egen flit och arbetsamhet i den hårda tiden, nödtorftteligen födt och klädt hade. Nu behagade Gud på en gång borttaga 4. af dem, då Nils hade lefwat 9. år Peter 6 1/2 år och Twillingarna Carl och Fredric allenast uphunnit 1 år.

Den stora familjen, enligt dagens mått, blev på mycket kort tid, betydligt mindre.  Jag kan se de två kistorna, med barnen som inte "reste vidare" ensamma, utan hade varandra. Jag undrar hur det kännts för föräldrar och syskon, hur gick livet vidare? Det kan inte ha varit lätt och den som säger att det var bättre förr, där håller i alla fall inte jag med.

Cheyenne
0

Jag vet inte om jag som förälder skulle ha klarat av det…..!

AndersE
0

#0 Visst blir man berörd.

Det jag funderar på, när jag ser hur familjer mister många barn är hur det påverkade människor. Blev man rädd att fästa sig för mycket vid sina barn? Idag vet vi hur viktigt det är att växa upp omgiven av kärlek. Hur var det om mamma och pappa inte riktigt vågade ty sig, om man ville låta det gå några år först, innan man vågade tro att barnet skulle överleva denna gång?

Min farfars farfar var ett av 12 barn. Hälften av dem dog före två års ålder. Först var en son som dog nyss fylld ett år. Då var lillasyster en månad gammal, men hon dog en vecka efter brodern. Därefter föddes farfars farfar. Vågade hans föräldrar hoppas? Han överlevde ju, men de följande tre dog mellan 7 och 16 månaders ålder.

Bjornen
0

Ett myckt besvärligt fall var när hustrun var ingift från en annan socken och fick begrava sin man och deras alla tre små barn tillsammans. Märkligt nog fick hon bo kvar på gården.

ambi
0

Ja, det är vid sådana här tillfällen man får sig en eftertanke. Jag tycker det också är sorgligt att läsa när barn blir föräldralösa. Hur syskonen då fick skingras. Man funderar då på om de kom till goda hem eller hårda, med mycket arbete och kärlekslöshet.

GuNi
0

#0 Så himla ledsamt!  Ja, det är många gånger under forskningen man har råkat på mycket tragiska levnadsöden och fällt en och annan tår.

Men som du säger så ska vi kanske inte ta livet och hälsan för givet utan vara lite mer ödmjuka och tacksamma till det vi har.