Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 2985 ggr
lizzkulla1
0

ELINE f. 1844-03-29

Eline född 1844-03-29 i Fjärestad inom äktenskapet.

dotter till Torparen Per hansson och hans hustru  Elna andersdotter  40 år.

Susc. hustrun Pernilla Olsd.r.

drängen Ola Gunnarsson.drängen Phål Jönsson

döpt 2 april 1844.

Men sen kan jag inte hitta Eline längre, har sökt på ddss.

vad har jag missat i mitt sökande!!!

om efternamnet är persdotter eller Hansson eller Lundberg?  fadern hette ju   Per Hansson  senare Hansson-lundberg.

AndersE
0

Tittade i SVAR 1880 och 1890 utan att hitta henne. Inte heller i Emibas.

Är du säker på att hon inte dött som liten?

lizzkulla1
0

ja , jag vet inte var hon kan ha tagit vägen, har sökt på ddss döda men inte ens där, hade hon fler syskon? modern dog tidigt i Elines liv  kanske hon blivit utplaserad  men namnet skulle ju finnas någonstans.   tack för hjälpen Anders.

Ingegerd
0

Jag försökte med SVAR:s digitaliserade kyrkoarkiv, men det verkar inte vara just någonting från Fjärestad som är sökbart på internet ännu. Inte födelse- och dopböcker eller husförhörslängder i alla fall.

Några andra abonnemang har jag inte, så tyvärr har jag just nu ingen möjlighet att hjälpa till.

pertho
0

I husförhörslängden för Fjärestad 1841 - 44 finns Muraren(?) Per Hansson f. i Fjärestad 1814-10-24 ohh Elna Andersdotter f. i Fjärestad 1805-12-06 i Fjärestad Nr. 7. De har inga barn i denna längd. ( Uppsl. 125)

1843 flyttar de till Norra Wallåkra Nr. 5. (Samma längd, uppsl. 173).

I nästa längd noteras hustrun som död 1846-10-29. Per Hansson gifter om sig 1847 med Elna Persdotter. (Hfl 1845 - 47 uppsl. 95)

Paret får barn 1848 och 1850, fortfarande i Norra Wallåkra Nr. 5. (Hfl. 1847 - 50 opag.)

Jag kan inte heller hitta Elina i dödboken, men tycker att det är påfallande glest mellan de döda barnen. Det verkar kunna vara ofullständigt redovisade. Har Du någon indikation på att denna Elina funnits senare i livet? Om så inte är fallet är det troligast att hon dött som späd.

lizzkulla1
0

nej   hittar bara henne på födda och där står ELINE med stora bokstäver annars kunde de ju vara felstavat.  Min tanke var att hon dött som barn utan syskon, fast fader Pehr gifte om sig snabbt kanske behövde barnet en mor.

tack för svar och hjälp

svenne
0

Ja, märkligt är det verkligen.
Eline var ju uppenbarligen född, eftersom hon finns med i fb.
Ingenstans i HL finns hon antecknad tillsammans med föräldrarna, inte i Fjäretsad nr 7 och inte i Vallåkra nr 5, dit de flyttar.

Kan Eline ha varit dödfödd och prästen på grund av det inte har skrivit in henne i HL…?  I så fall skulle det ha framgått i både FB och HL, barnen brukar alltid antecknas även om de är dödfödda, och begravna och noterade i DB brukar de ju bli i alla fall.

Mycket märkligt är det i alla fall….

chrissan
0

Fast barn som var dödfödda på den tiden fick inga namn, det kom först på 1970-talet. Men hon kan ju ha dött nära födseln.

svenne
0

Nja, en del barn (både dödfödda och levande) var nog redan namngivna innan de föddes då också. Jag har sett namngivna dödfödda barn på 1800-talet så det var nog inget unikt även om det var rätt ovanligt.

pertho
0

Eftersom hon var döpt med namngivna faddrar fyra dagar efter födseln kan hon inte ha varit dödfödd. Det är inte alldeles ovanligt att späda barn tappas bort i dödboken, men detta är ju ganska långt fram i tiden. Då brukade det vara bätre ordning.

Under åren 1843 - 45 finns 75 barn införda i Fjärestads födelsebok, medan det bara finns 37 i dödboken. Skillnaden förefallaer misstänkt stor och styrker mig i min tro att Eline är 'borttappad'.

lizzkulla1
0

eline fick ju en bror även om mammorna inte var samma ,anders som pojken hette var döfödd eller dog strax efter. 

det står en liten historia om honom på ddss . 

något sådant kan jag inte hitta om Eline

Denna kommentar har tagits bort.
sonjsbo
0

Hej lizzkulla1! Förlåt en okunnig man - men vad står ddss för?

swemah
0

I Fjärestad C:I framgår det att Pehr och hans nya hustru får en dotter den 4 september 1848 och hennes namn är Elina. Torde väl innebära att flickan född 1844, med det liknande namnet Eline inte längre är i livet.

Denna kommentar har tagits bort.
lizzkulla1
0

ddss  står för DEMOGRAFISK DATABAS SÖDRA SVERIGE

finns bara i Skåne -Halland

Ronny-K
0

#12 DDSS/swedish/default.aspx)

lizzkulla1
0

helt rätt RONNY-K 

Skåne-Halland-Blekinge ursäkta alla Blekingebor

sonjsbo
0

Tack för det. Gick in på Blekinge och Karlshamn men där var ännu inget inlagt. Det kanske kommer så småningom.