Sveriges befolkning 1900
Har just fått hem cdn Sveriges befolkning 1900. Upptäcker många stavfel på gårds och bynamn här i Kyrkefalla m.m. Någon som vet om sådant rättas till inför nästa upplaga och vart skriver man i så fall? Som vår anfader som vi fått vårt efternamn efter står som Lax i stället för Sax, hur kul är det?

Titta på baksidan om det står någon adress eller e-mail.Om det är SVAR som ansvarar för detta.
Så är deras adress:
©Riksarkivet/SVAR-Svensk arkivinformation. Tel:0623-725 00 vx, Fax:0623-726 05, www.svar.ra.se, info@svar.ra.se
Oftast är de tacksamma för påpekande. Det är ju andrahandsuppgifter och vet man att något är fel är det ju viktigt att det blir korrigerat!
Jag blev nyfiken på namnet SAX, min mors kusin gifte sig med en militär med namnet Sax. Han var från Kil i Örebro. Är det samma släkt? Är det så kan du få uppgifter från mig! och jag kanske från dig?

Tyvärr är det inte samma Sax. Vår Sax var båtsman från Orust. tack för adresserna. Ska kontakta dom. Felstavningarna måste ju förstöra sökfunktionen.

Ja det är inte roligt med felstavningar i databaser. Men det dröjer ju innan en uppgradering kommer! Så då kanske man ska tänka på det när man söker att det kan vara en felskrivning som gör att man inte får fram uppgifterna. Jag har upptäckt uppenbara fel i www.ddss.nu. De är väldigt tacksamma för korrigeringar och det går snabbt att ändra det eftersom det ligger på internet.
Synd att det inte var samma släkt. En av sönerna Sax är väldigt intresserad av släkten. Han har inga kusiner eftersom både hans mor och far var ensambarn.