Söndagsgåta
Säkert en ärkebiskop? Natan Söderblom?

Vad har Natan S med yllesockor att göra? 
Ledtråd #2
Lill-Klas och Stor-Klas

Ledtråd #3
Sophiahemmet
Försöker mig på en gissning, då jag tyvärr inte får några som helst associationer till ledtrådarna:
Nils Bolander.

Tyvärr fel Ingegerd.
Ledtråd #4
Tro kan förflytta berg

Ledtråd #5
Samuel August

Ledtråd #6
Årtalet 1970

Märker att det är svårt men ringer det en klocka nu? Ledtråd #7
Hedemora - Mörbylånga
Ingmar Bergmans far! Vad han har för anknytning till ledtrådarna vet jag inte.

Rätt ambi! Visst är det ERIK Henrik Bergman på fotot, dvs Ingmar Bergmans far.
Ledtråd #1 Yllesockor - Ingmar B bodde som bekant på Får(ö) och ligger också begravd där.
Ledtråd #2 Lill-Klas och Stor-Klas -Första teateruppsättningen Ingmar såg som barn
Ledtråd #3 Sophiahemmet - Ingmars mor Karin var sjuksköterska på Sophiahemmet och det var också där hans far Erik Henrik B avled 1970 (ledtråd #6)
Ledtråd #4 Tro kan förflytta berg - Tro som i Erik Henrik B's profession. dvs prästerskapet, samt Berg som i Bergman
Ledtråd #5 Samuel August - Samuel Fröler och Pernilla August gestaltade Ingmar Bergmans föräldrar i TV-serien/filmen "Den goda viljan".
Ledtråd #7 - Erik Henrik Bergman var enligt uppgift född i Mörbylånga och hustrun i Hedemora.
Grattis ambi!

Svårt! Det ser ju inte precis ut som Haquin Spegel 
#12 Nej det ligger inte så långt tillbaka i tiden. Jag har faktiskt träffat honom vid något tillfälle. Men jag kan inte direkt påstå att jag uppskattade hans profession.
Ovannämnde Natan Söderblom är en ledtråd.

Jag känner inte igen någon av dem, tyvärr.
De kanske är några skådespelare, men dom finns det tusentals av så det är inte lätt….
#10 Tack! Ja, det var kluriga ledtrådar. Den enda ledtråd som jag kunde knyta till Ingmar Bergmans far var Sophiahemmet, fast då du nämnde Mörbylånga, tänkte jag på Fårö.
Så var det nya gåtan. Det ser ut att var en opera, så kanske mannen är sonson till Natan Söderblom och operasångare? 
Opera och operasångare är rätt. Jag vet inte om vi har haft någon operasångare med namnet Söderblom. Men som jag antydde tidigare, så är inte opera är inte min musik.

Handlar det om Pizzettis opera "Mordet i katedralen"??
#19 Den var bra ;-) Jag visste inte ens att det fanns en opera med det namnet. Operan bilden är hämtad ifrån heter "Tristan och Isolde". Damen till höger på bilden kan man nog lugnt påstå är mera känd. Om det nu kan vara till någon ledning.

Ingen aning,
nu är jag inte någon stark beundrare av Wagner, så jag har väl inte sett detta par i uppsättningen av " Tristan och Isolde".
Ingen klocka ringer…
#17 Sonson till ärkebiskopen var inte så illa tänkt. Men det religiösa påbrået ligger kanske närmre än så. Kan han möjligtvis ha varit son till ärkebiskopen?
Kan inte mycket om opera, men damen tror jag är Nina Stemme. Men vem mannen är? ….ingen aning!
Nu blev jag tvungen att Googla, för jag hade ingen om vem Nina Stemme är. Hon är alldeles för ung för att passa in i bilden. Åldersmässigt skulle hon kunna vara dotterdotter till kvinnan på bilden. Eller säger man barnbarn?
Morfadern var nobelpristagare.

Helge Brilioth?

Håller med Cheynne. Dotterson till Nathan Söderlund som fick Nobels fredspris 1930 och son till ärkebiskop Yngve Brilioth och hans hustru Brita Söderblom
Ja, du har rätt Cheyenne! Jag har aldrig hört talas om mannen!

Det finns fler kopplingar än ärkebiskopar. Nathan Söderbloms hustru Anna, född Forsell (dvs Helge Brilioths mormor) var syster till John Forsell, svensk operasångare och operachef.
Jag kom på "gåtan" när när jag såg att Nathan Söderblom var på förslag i den här tråden
Det finns kopplingar till helt vanliga biskopar också.
Efter att jag hade ställt frågan här så upptäckte jag att svaret fanns på Anbytarforum 
Att ni inte hade hört talas om Helge Brilioth kan jag förstå, det hade knappast jag heller innan den gången jag träffade honom. Men om den episoden vill jag bara berätta inom skål och vägg (om ni förstår liknelsen)
Men jag garanterar att ni har hört talas om damen på bilden. Annars får ni nästan skämmas!

Har aldrig hört talas om honom tidigare.

Kan damen vara Birgit Nilsson?
Helge dog alltså 1998 och bilden verkar från 90-talet. Jag tänker på en engelsk sångerska, Sarah Brightman!!!
#32 Jo men visst ;-)
#33 Jag tror att bilden är äldre än så. Dels så tror jag inte Helge Brilioth sjöng så mycket de sista åren, dels så tycker jag att primadonnan ser förhållandevis ung ut.
#34 Visst avser du kvinnan med röd klänning, som räcker mannen en vit skål? I så fall, kan jag inte för mitt liv se att hon skulle vara Birgit Nilsson.
När tror du att fotot är taget? Visst var Helge född på 1930-talet. Han har tappat hår och ser ut att vara ca 45 år, då skulle fotot vara från 1970-talet, eller? Hur gammal var Birgit Nilsson då? Jag tycker, som du säger, att det är en ung kvinna, kanske i 30 års åldern.
(Ja, Sara Brightman är betydligt yngre än Helge; så de skulle ha passat ihop)
Kopiera länken istället för att klicka på den. Jag skrev ju att jag var förvirrad….och nu får jag inte länkningen att fungera som den ska heller….. 
Då får jag be så mycket om ursäkt. Jag lurade ju mig själv å det grövsta med min egen gåta 
Man ska inte tro på allt man läser på Internet. Det borde jag verkligen veta 

Jag började faktiskt undra då jag fann bilden i ett annat sammanhang på nätet och den uppgavs vara tagen 2004, dvs efter Helge gått bort.
xian, hur mycket skål var det egentligen den där gången du träffade Brilioth? 
#38 Men svårt blev det i alla fall. Och gåtan fick ju sitt svar! 
Haha, som det kan bli. 
Men nu måste vi gratulera och hurra för Ello som redan igår kl 21:13 löste gåtan! Sannerligen imponerande eftersom Nina Stemme är betydligt okändare än Birgit Nilsson, i alla fall i Sverige.
Fast Nina Stemme är mer lik Nina Stemme än Birgit Nilsson, Nina Stemme! Eller hur det nu kan bli 
Grattis Ello!

Har för mig att det funnits en svensk artist som gick under namnet Texas Bill men så enkelt lär det väl inte vara…! 

Nej, så enkelt var det inte..
Verkar vara ett arrangerat nöjesfältsfoto….svårt…

Ja, den där hästan är antingen en fejkad en eller uppstoppad. Fast den ser i ärlighetens namn ut som en mula.
Är personen svensk? Funderar på om han "skojat" till sitt namn anammat Billy istället för William eller om han är svenk, Vilhelm.
Den ende välkände svenske (Billy) William jag isåfall kommer att tänka på är William Arne…..Nilsson

Att hästen inte är riktig är nog rätt, och bakgrunden är säkert en kuliss,
Era funderingar i #47 och #48 är inte så dumma….
Ledtråd 1: Snabb
Gunde Svan!

Gunde var inte ens född när den här bilden togs.
Ledtråd 2: Han som sitter på hästen rider på dagtid.
Nej, jag insåg det för jag har en känsla av att kortet är från 50-talet. Det är svårt att se om det är en vuxen eller ett barn.
Det står ju Curt. Kan han heta Kurt i förnamn?

Hm, jag började fundera på Vilhelm Moberg med Raskens som i ledtråd #1, dvs snabb men en av Mobergs romaner hette ju Rid i natt!
Dessutom rider han ju inte eftersom han är avliden.
Provar med en "Billy" till då, Willhelm Moberg. Men det var ju "Rid i Natt"…….
Tänker på Bill Nilsson motorcrossåkare på 50-talet. Kallad "Vilde Bill" om rider vet jag inte!

Helt rätt, Wilhelm Moberg var det.
Bravo, cheyenne, som svarade rätt först även om det bara skiljde en minut… det var nog lite marigt.
Ledtråd 1 var snabb = rask, Raskens var ju en av Mobergs första romaner.
2:an var helt riktigt en association till romanen "Rid i natt".
Och nog "rider" han väl i det ögonblicket när kortet togs i början av 1950-talet?
Här är ryttaren demaskerad.

Kul! Undrar om Curt är Kurt Haijby? Moberg var ju republikan och ogllade monarkin. Vet inte om han var vän med Haijby men han var mycket kritisk till hela affären och kallade rättegången för rättsröta. Moberg ska också ha besökt Haijby i fängelset.

Rätt så kul bild, faktiskt.
Den fanns i en biografi över Wilhelm Moberg. Jag håller på att gå igenom en massa grejer efter farsgubben, bl.a hade han nog ca tre kubikmeter med böcker och den här fanns bland dem. En del slänger jag, man får inte mycket för gamla böcker på "antis" så de åker till tippen, men en del sparar jag.
Teorin om Haijby är nog inte helt orealistisk, det står dock inget om det vid bilden i boken…

Var är bilden tagen?

Ingen aning, det står inte, förutom att den är tagen i USA.
Hästen verkar konstgjord och bakgrunden är alldeles säkert en kuliss som skall föreställa Klippiga bergen eller något liknande, så bilden kan kanske vara från någon nöjespark, precis som Ronny-K säger i #46 eller rent av någon fotografateljé.
Bra gåta och duktigt att komma på vem det var!
Kan han helt enkelt inte ha stoppat in huvudet i ett hål, d v s han har själv stått bakom kulissen?
Svenne! Släng inget! Det du tycker är värdelöst kan andra finna värde i. Kan du inte skänka det till Myrorna eller liknande företag?

Det kan väl mycket väl ha varit så att han bara stack huvudet i ett hål för bilden, jag vet inte, det framgår inte av bildtexten i boken.