Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersilverguld
Läst 2133 ggr
Cheyenne
2008-10-29 14:05
0

Länktips

Visserligen en kommersiell sida men har stämt av med AndersE och fått ok.

Jag har själv börjat få upp ögonen för vackra ting i silver och denna sida gjorde mig alldeles hänförd.

Länk

I menyn till vänster kan du kika på sakerna som är till salu = DYRT! Klicka på tex SilverKontanten Nr 162 samt SilverKontanten Nr 163. Alla bilderna är klickbara för förstoring. Vilka konstvrk! Fffa de från 1700- och 1800-talet.

(Hittade någon sockerströare och någon kompottsked för rint 1000-lappen, det kanske man skulle slå till på Obestämd)

chrissan
2008-10-29 14:55
0

Oh vad vackert!

Upptäcker desutom att mitt matsilver, hopsamlat genom årliga presenter från en gammal moster och inte så uppskattat när man var barn är värt en förmögenhet. Hoppsan!

Cheyenne
2008-10-29 15:08
0

Samma här. Har lite arvegods som jag fick i 18-19-årsåldern. Åkte in i ett skåp. Har nu plockats fram och jag blir mer och mer förtjust i dem.

På morfars sida har jag guld- och silversmeder som var verksamma på 1700-talet. Har hittat på nätet lite småsaker från dessa som lagts ut på auktionshus hemsidor, teskedar och liknande men priserna har varit helt orimliga för min plånbok.

Tycker också att det är intressant att se skillnaden prismässigt på svenskt silver och silver från tex England eller Ryssland. Svenskt silver värderas alltid mycket högre.

ambi
2008-10-29 16:42
0

Vad det beträffar gammalt silver, arvegods, så tycker jag det är så spännande att tyda de ingraverade initialerna och sedan se när föremålet är stämplat. Nu pratar jag bara om några gamla udda silverskedar.

#2 Det måste vara spännande att hitta dessa alster, som någon i släkten tillverkat för länge sedan.

AndersE
2008-10-29 18:19
0

Det går att köpa silver billigt. Jag har fyndat en del, ofta till priser motsvarande nytt rostfritt.

På Tradera har jag hittat en del udda jag tyckt var kul, som t.ex. av silversmeder från min hemstad.