Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: hembygd
Läst 3105 ggr
lizzkulla1
0

småskolelärarinna i fjerrrestad/vallåkra

jag 1947/   min far Ernst Herrström-Nilsson 1914-1980/ min farmor Hilma -Nilsson 1893-1979/   min farmors mor Johanna Lundberg-Herrström född 6 okt. 1862 i Fjerrestad/Vallåkra.     Min farmors mormor   Elna Persdotter-Lundberg   född 1822- 00-00      fjerrestad/vallåkra Död 1880-05-05 i lungsot.  yrke LÄRARINNA  i VALLÅKRA .

Jag undrar lite över hennes yrkesval   född 1822

Var kan hon ha utbildat sig? närmsta stad var ju Helsingborg fanns där någor eller blev det Lund, skollagen måste precis ha tätt i kraft.

Finns det någon från Fjerrestad-Vallåkra som känner till detta?

Eller bedrev hon privat undervisning?  Ja de kan ju igen svara på.

Yrkesvalet var ju bra ,men hennes dotter Johanna blev piga och tidigt gift, Av alla barnbarnen blev ingen lärare.

Dido
0

Varifrån har du uppgiften att hon var lärarinna? Jag tog mig en titt i husförhörslängderna för Fjärestad och ingenstans står det att hon är lärarinna. Hon gifte sig 1847 och då uppges hon bara som piga, d v s ogift kvinna. När hon dör står bara att hon är hustru till murargesällen Per Hansson Lundberg i N. Vallåkra nr 5.

Det var inte heller tillåtet för gifta kvinnor att arbeta som lärarinnor. Min egen mormor var tvungen att sluta som småskolelärarinna så sent som 1917 när hon gifte sig.

lizzkulla1
1

Traditionen säger så liksom hennes barnbarn,en av dom var min farmor.

elna persdotter födds 1822-?-?,  DOTTERN JOHANNA FÖDS JU  1862-10-06   DÅ ÄR JU ELNA 40 ÅR SÅ DET BLIR ENDA BARNET.  Kanske slutade hon jobba då vid 40 års ålder.

Vilket som är riktigt vet jag ej, men jag vet att min farmors mor alltså johanna både kunde skriva-läsa och hade lärt det av sin mor elna.

Men felaktiga uppgifter kan ju förekomma och sen leva vidare i släkten.

1000-tack för denna hjälp,en fråga på detta såg du när elna persdotter var född  1822 vet jag men j reten

Dido
0

Elna kanske lärde sina egna barn läsa och skriva och sedan blev det någon "ihopblanding" någonstans på vägen när dom berättade om henne för sina barn och barnbarn. Men lärarinna i bemärkelsen att hon var anställd vid en skola tror jag inte att hon var. Det var som sagt inte tillåtet för kvinnorna att vara anställda när dom var gifta.

Och inte var Johanna enda barnet, men hon var yngst, född 1862-10-06.  Glad

Elna och Per gifte sig som sagt 1847 och sedan fick dom barn med jämna mellanrum.

Elina född 1848-09-04, Petter född 1850-08-15, Carl Johan född 1852-08-12, Magnus född 1855-08-15 och Otto född 1858-08-31.

Elna var född 1821-11-22.

Alla årtal och datum är från husförhörslängderna i Fjärestad. Och familjen bor hela tiden på Norra Vallåkra nr 5.

lizzkulla1
0

ja-ja så är det väl med släktforskning, fast  i denna släkten har jag spelat in en dag hos farmors lillasyster ally, det blir till att lyssna igen.

tvära kast, det är så mycket som stämmer med det du plockat fram så att tvivla är dumt.  murargesellen-lärinnan och ett barn vid 40 års ålder är för bra för att vara sant vid den tiden,  men 2000-tack för svaren, har länge sökt elna f-dag.

kanske du kan hjälpa mej m. ännu ett svar.

vad betyder detta---per hansson var enkling, föreviste afvittrings instrumentet.  var det första vigsel ringen?  han var vid dette tillfälle enkling-torpare.

pertho
0

När folkskolestdgan tillkom 1842 innebar inte det att det omedelbart uppstod ett heltäckande skolväsende med examinerade lärare på alla stadier. På samma sätt som tidigare fick man utnyttja de möjligheter som fanns.  En ung flicka som själv varit duktig i skolan (som ju funnits långt tidigare, men som socknens egna angelägenhet) och som var konfirmerad, kunde säkert anlitas som lärarinna åt de minsta barnen. Detta utan några som helst krav på formell lärarutbildning.

Ett ställe att leta på, är protokoll från sockenstämmorna. Där kan man ofta finna beslut om socknens skolundervisning.

Muntliga uppgifter liknande Din är -- enligt min erfarenhet -- ofta förvanskade, men rymmer en kärna av sanning. Den enda uppgift min farmor lämnat om sin egen farfar, var att han var kusk hos prästen i Turinge. I själva verket bodde han aldrig i Turinge, men under ett par år av sin sjuttioåriga levnad var han kusk hos prästen i Vagnhärad.

AndersE
0

#5 Jag håller med. Min erfarenhet av "muntliga traditioner" är att de nästan aldrig är fel. Det är t.o.m. så att när man till slut hittar något liknande "sanningen" så visar det sig att det man hörde från början var i stort sett helt korrekt, och att de villospår man varit ute på orsakats av egna tolkningar.

Men det är min erfarenhet…

Effie
0

Apropå att det inte var tillåtet att arbeta som lärarinna om man var gift, så är nog inte det helt sant heller. Min farmor och farfar gifte sig 1908, och min farmor fortsatte att arbeta som lärarinna i många år. Däremot var giftermål tillräckligt skäl för uppsägning, och det var väl inte lika lätt att hitta nytt arbete - om nu jag har förstått mina muntliga traditioner rätt.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

AndersE
0

#7 Jag gissar att det sett väldigt olika ut på olika platser och olika tider.

lizzkulla1
0

detta inlägg har gett mej en del roliga arbeten men också nya upptäckter   tydligen ska man inte vara rädd för att fråga för mycket.

pehr hansson-lundberg 1815-1883 hade  2 fruar

elna andersdotter  född 1801?         piga

lysning 1837 -04-23  ,   vigda 1837-08-10

pehr-elna fick 1 barn tillsammans, eline 1844-03-29

elna avliden 1846-10-29,

kanske var där fler, och vart tog denna flicka vägen?

senare gifte han om sig  med elna persdotter    piga. 1822-1880

lysning 13-20-27 juni 1847, vigsel 1847-10-02.

varför så länge mellan lysning-vigsel.?

sen kom barnen.   elina 1848, petter 1850 , carl-johan 1852,  magnus 1855,       otto 1858,  anders 1861  och Johanna

här är det bara Johanna jag har efternamnet på Johanna Lundberg

när kom Lundberg in på Pehr? och vad kan de andra barnen heta i efternamn?

har letat efter dom men hittar bara en magnus persson-lundberg som emigrerade till usa.

var kan jag hitta föräldrarna till pehr hansson-lundberg och elna persdotter?