Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 2744 ggr
CarpetDiem
0

Berg(en)creutz,Gustaf död 1887-04-30 i Algutsboda

Enligt uppgift ska denne Gustaf vara född i Ronneby 1838. Han är gift med Sofia Apelqvist som jag har hygglig koll på.

Men vem var denna Gustaf? Han är folkskolelärare vid sin död. Ett jobb som tydligen redan på den tiden var slitsamt för om jag har tytt dödsorsaken rätt så var det magsår som fick honom på fall.
Hans efternamn Bergencreutz / Bergcreutz (båda stavningarna finns i rullorna) tyder ev. på att han kommer från en liten finare släkt.

Jag hittar inte familjen i Algutsboda heller. Gustaf dör på ett ställe som lär heta Högahult, ett ställe som jag inte hittar…

Någon som vet mer?

Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

blombuketten
0

Hej Thomas!

Högahult finns i Algutsboda. Det är fyra gårdar varav Norregård är skolhuset. Där finns familjen antecknad i Hfl 1881-1891 AI:25 sid 517 AD-online. Gustaf Bergencreutz är född 1838-11-12 i Ronneby och dör samma datum som du har antecknat. Sofia och sonen Carl Gustaf Engelberg f.1868-11-07 i Karlskrona flyttar till Karlskrona 1887-10-22.

Hfl 1875-1880 AI:23 sid 431 (AD) står antecknat att familjen flyttat in till skolhuset 1880-10-11 från Slätthög. De finns med i inflyttningslängden BI:3 bild 32 som nr 31. Slätthög ligger i Kronobergs län och jag har hittat familjen i utflyttningslängden över Slätthög EI:1 bild 61 som nr 52. I Hfl aI:17 sid 244 finns familjen antecknad och han står även där som folkskollärare. De har flyttat in dit till Slätthög från Värnamo 1879-07-30. Det står också antecknat att han blev examinerad 1878-06-03.

Familjen återfinns i Värnamo utflyttningslängd BI:1 bild 64 som nr 43. Där återfinns de i Hfl 1877-1881, AI:7 sid 488 i kvarteret Örnen.

All information är från AD-Online.

CarpetDiem
0

Tack! Ett uttryck som jag tidigare använt mig av är att man "ser inte skogen för alla träden".
Jag bläddrade 2 ggr igenom alla sidor men måste i så fall ha missat detta båda gångerna.

Då ska jag se om denna Gustaf Bergencreutz verkligen är densamme som föds som oäkta son till Änkan Bencta(?) Pehrsdotter i Risatorp den 12 november 1838.
Utan att göra en djupdykning i adelskalendrar och liknande så undrar jag om inte Bergencreutz är ett namn som man inte fick ta hur som helst.
På mig låter det nästan adligt, men va sjutton, jag har haft fel förr…

Dessutom så har han ju - trots allt - en utbildning till folkskolelärare och det var väl inte alla som hade råd att sätta sina barn i en sådan skola.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

blombuketten
0

För att krångla till det lite till Glad så finns även födelsedatum 1838-05-12 i Ronneby. Fast då födds ingen med det namnet. Överallt som jag sett, utom på ett ställe, står han antecknad som född 1838-11-12 i Ronneby, det borde ju innebära att det är samma Gustaf som är född utom äktenskapet som du också hittat.

Tittar man på folkräkningen 1890 på sonen, Carl Gustaf Engelbert, så återfinns han i Göteborg (Gustavi domkyrko)  och står antecknad med efternamnet Bergencrantz. Han arbetar som maskinarbetare.

Det är ju lite svårt att följa den Gustaf som är född oäkta då Hfl inte finns. I alla fall inte i AD. Kanske någon annan kan se något om det.

I Hfl 1871-1877 över Värnamo, Ai:5 sid 120 står familjen antecknad som inflyttade från Karlskrona 1874-06-20. Här är han gesäll. Det finns inget i AD över Karlskrona vad gäller Hfl för de åren så jag kan inte följa familjen därifrån.

Vidare så finns sonen i folkräkningen 1900 antecknad som gift med Anna Matilda Johansson Salander f.1864 i Ljung. Här är han lokomotiveldare och bor i Göteborg (gammelstad). Här har han efternamnet stavat Bergcreutz. Samtidigt som hans mamma Sofia Apelqvist finn med under namnet Bergencreutz, boende i Karlskrona stad i Blekinge.

För att du ska få svar på dina frågor om hur Gustaf fick namnet Bergencreutz (med lite olika stavning) så måste man ha tillgång till Ronnebys Hfl och Karlskronas Hfl. Kanske någon som har Genline kan se det?

AndersB
0

Bergencreutz inte bara låter adligt, det är det också. Ätten blev inte långvarig, adlades 1788 men dog ut redan 1832 genom ogifte Gustaf Fredrik Bergencreutz som bodde i Växjö.

Det kan alltså inte vara någon av de adliga som är far till Gustaf 1838. Kanske han bara passade på att ta ett snyggt namn när det blev "ledigt"?

CarpetDiem
0

#4 Aha - man kunde ta vilket namn som helst förr i tiden.
Nåväl - ska bläddra i hfl och se vad man kan komma fram till enligt #3.

Lustigt ändå - 6 år från utdöd till att namnet dyker upp igen.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

AndersB
0

Adliga namn var i och för sig skyddade, har jag förstått, men är osäker på hur effektivt man kunde hålla koll på det. Alla andra namn var det ju fritt fram att ta, så det var upp till prästen i så fall att reagera på ett adligt namn. Bergencreutz var inte någon mer framträdande släkt, och när den dessutom var utdöd så föll den kanske i glömska.

Vidare forskning kanske kan ge någon förklaring till namnet.