Minigåta
Strandvägen, Stockholm? 1910? Kör snö? 

Strandvägen är rätt! Snöröjning med häst och vagn, rätt! Men årtalet är fel. Förvånande nog ganska mycket senare.

Jag gissar på 1942

Då gissar jag på 1941
På en gång jag såg bilden tänkte jag på de kalla krigsvintrarna på fyrtiotalet.
Javisst, det står faktiskt en bil bakom trädet av mycket senare datum. 40-talet är säkert rätt, så jag gissar på 1943!

Rätt svar är 1944. Dvs, under WWII.
Notera vedlagret till vänster i bild.
En annan plats i Stockholm med vedlager var Kungsträdgården. Se bild. Men hur fungerade dessa "öppna" vedlager? Var det bara att komma och hämta eller krävdes ransoneringskuponger? Gissar att dessa vedlager uppstod i brist på kol.

#6. Det fanns ingen fjärrvärme i städerna, utan varje fastighet hade egen värmepanna. Före kriget eldades dessa pannor med kol, men eftersom kolimporten i stort sett upphörde måste de flesta börja elda med ved. Ved tar mycket större plats än kol och med den tidens transportteknik blev man tvungen att lagra stora mängder ved innan vintern stoppade sjöfarten till Stockholm t. ex. Veden var inte ransonerad, men tillhörde olika vedhandlare. Eftersom värmepannorna var avsedda för kol, kunde man inte elda med meterved av det slag som syns på bilderna. Antingen fick fastighetens portvakt själv såga och hugga veden, eller också gjodes det av den 'sågade och huggna vedhandlaren', för att använda ett tidstypiskt grammatikexempel.
Det kan nog ha förekommit att ett eller annat vedträ 'försvann', men dagens situation, där allt som har ett värde och kan stjälas ocks blir stulet, rådde inte på den tiden. Det fanns inga lås på cyklarna och när man gick hemifrån lade man nyckeln under dörrmattan.

#8 Stort tack för ett utförligt svar och nog nickar man igenkännande åt det sista stycket även om jag själv inte minns denna tid.
Ser jag alldeles fel, men bär inte en av damerna längst upp på 1:a bilden en muff? Jag läste någonstans att muffen var populär senast på 70-talet. Inte kommer jag ihåg något sådant.
Det stämmer säkert med 40-talet i alla fall. Min mamma hade en persianpäls (en så'n där krullig sak) med tillhörande muff i samma material. Det var säkert på 40-talet. Det var ju kalla vintrar och muffen värmde nog bättre än vantar.