Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: övrigt
Läst 1263 ggr
Gnidde
0

Utflyttad till Lybeck Tyskland

Herman Robert Olson f 18580211 i Bälinge sn avflyttar till Lybeck i Tyskland 18860617. Var kan man få mer uppgifter om honom. Han var ogift vid flytten

Hälsningar Gnidde.

chrissan
0

Kanske de konsulatsarkiv som just nu bearbetas för publikation i Rötter kan ge mer uppgifter.

[stormalen]
0

Du kanske kan skriva till den här församlingen. De har tillgång till kyrkoböckerna för Lubeck från 1870. Jag hittade den här adressen på en tysk genealogisk hemsida.

Kirchenbücher ab 1870:

Ev.-Luth. Kirchenkreis Herzogtum Lauenburg

(Betreuung der Lübecker Kirchenbuchbenutzer)

Am Markt 7

23909 Ratzeburg

Tel.: 04541 - 88 93 - 17

Fax : 04541 - 88 93 - 29

Sachbearbeiterin: Frau Dr. C. Tanck

Öffnungszeiten: Mo (nach tel. Vereinbarung)

Benutzungsform: Mikrofiche

Gnidde
0

Tack skall försöka med Svengelska kan ej Tyska.

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

#2 Inget napp på den adressen. Men Dr Tanck skullevidarebefodra frågan till kommunarkivet i Lybeck, så en får väl se vad som kommer. Glad

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Inget napp i Lybecks kommunarkiv heller. Får fundera på saken om jag skall gå vidare på detta sidospår.Glad

Hälsningar Gnidde.

[stormalen]
0

Vad synd att du inte kommer vidare. Själv tittade jag på alla Olson som emigrerat från Danmark i en dansk databas utan resultat. Där fanns dock en hel del svenskar.

En annan idé kan vara att ställa en fråga på ett tyskt genealogiskt forum www.ahnen-und-wappen.de/foren/ under Schleswig-Holstein-Forum. Man kan tydligen logga in som gäst.

/Anneli

Gnidde
0

Tack skall göra ett försök, men min Tyska är uner all kretik. Kan inget.

Hälsningar Gnidde.

Solveig
0

Jag (och säkert flera andra) kan hjälpa dig med tyskan om du skriver vad du vill ha sagt. Skicka ett pm bara.

Gnidde
0

Hittade detta forum i Tyskland kan vara något att lägga på minnet. Verkar vara ett liknande forum som iFokus!!

http://forum.genealogy.net/ahnenforschung/forum/index.php

Hälsningar Gnidde.