Utflyttad till Lybeck Tyskland
Herman Robert Olson f 18580211 i Bälinge sn avflyttar till Lybeck i Tyskland 18860617. Var kan man få mer uppgifter om honom. Han var ogift vid flytten
Hälsningar Gnidde.

Kanske de konsulatsarkiv som just nu bearbetas för publikation i Rötter kan ge mer uppgifter.
Du kanske kan skriva till den här församlingen. De har tillgång till kyrkoböckerna för Lubeck från 1870. Jag hittade den här adressen på en tysk genealogisk hemsida.
Kirchenbücher ab 1870:
Ev.-Luth. Kirchenkreis Herzogtum Lauenburg
(Betreuung der Lübecker Kirchenbuchbenutzer)
Am Markt 7
23909 Ratzeburg
Tel.: 04541 - 88 93 - 17
Fax : 04541 - 88 93 - 29
Sachbearbeiterin: Frau Dr. C. Tanck
Öffnungszeiten: Mo (nach tel. Vereinbarung)
Benutzungsform: Mikrofiche
Tack skall försöka med Svengelska kan ej Tyska.
Hälsningar Gnidde.
#2 Inget napp på den adressen. Men Dr Tanck skullevidarebefodra frågan till kommunarkivet i Lybeck, så en får väl se vad som kommer. 
Hälsningar Gnidde.
Inget napp i Lybecks kommunarkiv heller. Får fundera på saken om jag skall gå vidare på detta sidospår.
Hälsningar Gnidde.
Vad synd att du inte kommer vidare. Själv tittade jag på alla Olson som emigrerat från Danmark i en dansk databas utan resultat. Där fanns dock en hel del svenskar.
En annan idé kan vara att ställa en fråga på ett tyskt genealogiskt forum www.ahnen-und-wappen.de/foren/ under Schleswig-Holstein-Forum. Man kan tydligen logga in som gäst.
/Anneli
Tack skall göra ett försök, men min Tyska är uner all kretik. Kan inget.
Hälsningar Gnidde.

Jag (och säkert flera andra) kan hjälpa dig med tyskan om du skriver vad du vill ha sagt. Skicka ett pm bara.
Hittade detta forum i Tyskland kan vara något att lägga på minnet. Verkar vara ett liknande forum som iFokus!!
Hälsningar Gnidde.