Skola i Närke?
Kan någon identifiera denna skola? Bilden är tryckt på ett postkortsunderlag från England, men är ju typiskt svensk. På baksidan finns inga namn men det står:
"Här ser du ditt blivande hem. Vad tycker du om det? Tror du att du kan trivas där? Fönstret längst bort är till stora rummet. Köket är mitt emot dörren på andra sidan."
Vi tror att kortet kan vara till min mormors syster Sigrid Olsson, f 21/11 1892 i Bollnäs från fästmannen Per Nikolaus Nilsson, som var folkskolelärare. De gifte sig 9 jan 1916 och flyttade då till Närke, Skagershult enligt församlingsboken. Sigrid insjuknade snart i skelett-tuberkulos och dog i september 1917 (se artikel "Den gamla klaffbyrån")
Ja, visst ser det ut att kunna vara en skola. Jag tycker det ser ut att vara tämligen nybyggt också.

Eller ett missionshus?
Jag ska till Genealogiska Föreningen i kväll. Programmet ska handla om Närke och man ska få tillfälle att botanisera bland GF:s samlingar, så jag ska fråga om det finns något foto av Skagershults skola.

Vad bra! Ett alternativ är faktiskt missionshus, de var religiösa. Men troligast är skola.

Ofta fanns en liten bostadslägenhet i anslutning till skolhusen och missionshusen förr. Kanske det var i en sån de bodde först?

Det är väldigt likt, men jag tycker inte de låga fönstren på vinden finns på min bild. Det är svårt att se riktigt och bilden på Stenkulla är från andra sidam av huset. Hmmm

Eftersom just de församlingsböcker och den inflyttningslängd jag behövde inte fanns på Svar så fick jag en ljus idé och testade utflyttade 1916, de flyttade tillbaka till Bollnäs när Sigrid blev sjuk så hennes mor kunde ta hand om henne. Och där fann jag att de flyttade 27/11 1916 från något som heter Lugnet i Skagershult (sid 233 i församlingsbok) till Bollnäs. Församlingsboken går till 1924 och är markerad med PuL så jag kan inte se mer. Får bli landsarkivet.
Sorry, Chrissan, men det blev inget besök hos Genealogiska Föreningen tidigare i kväll. Det var första gången jag skulle till Anderstorpsvägen (GF finns i samma hus som Släktforskarförbundet) och jag råkade gå ut genom fel utgång vid Huvudsta tunnelbanestation. Jag gick vilse och lyckades inte hinna fram i tid. När jag väl var framme vid porten 20 minuter för sent var den låst och det fanns ingen porttelefon. Och själv hade jag ingen mobiltelefon, så jag kunde inte ringa och be att få bli insläppt.
Beklagar, men jag har alltså inte kunnat titta på några ev. bilder från skolan i Skagershult.

Mest tråkigt var det för dig som missade mötet. Man kanske skulle sätta upp en porttelefon!

Ingegerd
Förhoppningsvis så är situationen en annan nästa gång (om du inte har för bråttom), för det levereras en porttelefon i slutet på denna månad. Detta meddelas av Förbundet och vi tackar för den lösningen
Swemah!
Tack! Nästa gång hittar jag direkt! Snabbaste och kortaste vägen är att gå en trappa upp från tunnelbanehallen och sen i stort sett tvärs över gatan. Det upptäckte jag genom att jag gick den vägen fast från motsatt håll när jag gav upp och beslöt mig för att åka hem.

Kollade om det fanns något "Lugnet" i Skagershults sista församlingsbok som är publicerad i SVAR och visst fanns det!
Den här skärmdumpen är från Skagershults församlingsbok 1900-1909, sid 232. Skolhuset vid Lugnet är betckningen på bostaden. Visserligen tio år tidigare, men en folkskollärare med familj bor där.
Borde det inte vara samma Lugnet som Sigrid och Per Nikolaus flyttade från i november 1916 till Bollnäs? Så nog tror jag att det är "Skolhuset vid Lugnet" som är på Din bild, chrissan….

Det måste stämma, Svenne. Tjänsten utannonserades första gången 1898 enl Svensk Lärartidning (proj Runeberg) och det bör ha varit GW Högmark som fick den då. Namnet skolhuset vid Lugnet stämmer ju precis. Då återstår bara att se om det är huset - inget namn finns på kortet, slutsatsen att det bör vara Per som skrivit det är min.
Det är så sorgligt att de gifte sig i januari 1916, flyttade direkt till Skagershult och flyttar sedan tillbaka 23 nov, då Sigrid blivit för dålig i sin skelett-tuberkulos för att de ska klara sig själva. Alla förhoppningar grusade. Min släkt talade inte om henne, som brukligt på den tiden så försökte man glömma genom att inte prata om det. Nu sitter vi med några minnes-saker, vigselringarna och album med över 100 oidentifierade bilder som vi hittat i torpet, undrar om någon är på henne?

Säkert är nog att Per och Sigrid bodde i ansutning till skolan i Lugnet. Sedan är ju frågan om det är just det huset på Din bild.Du var ju inte riktigt säker på att kortet hade anknytning till Per och Sigrid.
Det vore intressant att se Församlingsboken från 1910…
Sorglig historia, i alla fall. Tuberkulosen var obärmhärtig. Min farmor hade en lite äldre syster som arbetade i Göteborg men kom hem mycket sjuk i tuberkulos på våren 1919 och dog någon månad senare. Farmor berättade att försommaren det året var så extremt varm, så i väntan på begravningen av Ellen (som systern hette) när hon låg i bårhuset, gick fadern ett par gånger om dagen till en iskällare någon kilometer bort, tog med sej några isblock som han högg sönder i bitar och lade runt Ellen för att fördröja kroppens upplösning i den extrema värmen som rådde.
Så gick det till på den tiden.

Jag måste försöka hinna till LA i Uppsala för att se församlingsboken. Jag har mailat till Örebro länsmuseums arkiv med bilder, hoppas på svar. Laxå kommun hade inget kommunarkiv.