Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1705 ggr
AndersE
2006-09-19 22:25
0

Ellerstrand

Mitt släktnamn antogs av min farfars farfar då han var i Helsingborg 1860 för att bli målarmästare. Han fick fem barn varav två fick egna barn. Det är inte fler än att jag tror att jag har hyfsad koll på alla som bär namnet idag - ett drygt 30-tal.

Därför blev jag lite förvånad då jag för något år sedan fann en okänd Ellerstrand i SVAR - 1890 års folkräkning. Jag har försökt forska i denne Jöns Ellerstrand och hittar ingen släktanknytning. Däremot fanns Jöns i Helsingborg samtidigt som min farfars farfar. Kanske har de diskuterat namnbyte över en öl någongång…? Jöns tar sig namnet Ellerstrand ungefär samtidigt.

Det som är lite roligt är att jag fått kontakt med en kvinna i USA som stammar från Jöns. Och igår ringde (med anledning av att jag figurerade i pressen…) en annan ättling till Jöns. Nu har jag försökt tussa ihop dessa släktingar.

Det är lustigt med släktforskning - ibland får man kontakt med släkt som inte är släkt…

gurin
2006-09-20 12:58
0

Visst är det lustigt. Jag har dock fått kontakt med släkt som är släkt i och med att de upptäckt att jag lagt upp mormors kvarlämnade papper som arkiv.

Det har resulterat i inbjudan till släktmöte. De hade ingen koll på "vår" del av släkten och alltså inte tidigare kunnat skicka "oss" några inbjudningar.

Det betyder att i helgen skall jag träffa en drös med okända släktingar som är släkt på långt håll. Den gemensamma anan är min mormors morfar och/eller dennes föräldrar.

Det skall blir intressant med förevisningar av kända "släktlokaler" i Norrköping.

mvh/gurin

AndersE
2006-09-20 19:45
0

#1 Det hörs roligt!

Jag fick kontakt med en lika "avlägsen" släkting precis. Hon hade känt igen fotot i tidningsartikeln. Min farfars morföräldrar är hennes farmors föräldrar.