Husförhörslängder
På Genline kan man hitta avfotograferade kyrkböcker. På så vis kan bl.a. se vem som bott på en gård genom tiderna. Ibland har gården gått i arv, ibland byter ägarna.
Bilden visar Björka hfl 1883-1894 sid 57 och gården Björka No13 1/6 där änkan Hanna Olsdotter dött under perioden och ny åbo är sonen Per Anderson.
En svårighet är att hitta "rätt gård". Det finns flera gårdar med beteckningen No13 och att översätta detta till dagens beteckningar kan vara knepigt…

Intressant! Är tjänsten avgiftsbelagd eller förstår jag det rätt att det räcker med att man registrerar sig?
Man abonnerar tjänsten och det kostar en del, men det finns olika varianter på hur länge man vill ha abonnemanget. Har man lust att prova så finns ett Prova på paket 20 dagar för 199:-
Just släktforskning är jag inte så hemma på, men jag misstänker att man kan gå till vissa bibliotek som har tjänsten om man nu vill göra sig det omaket och inte sitta hemma.
mvh/gurin
#3 Så är det säkert.
Söker man lokalt finns dessutom ofta mikrokortsläsare och kort på biblioteket.
Så kan man t.ex på Ängelholms bibliotek titta på alla husförhörslängder från socknarna inom dagens kommungränser.

OK!
Från folkräkningen 1890:
Namn:
Per Andersson
Hemförsamling:
Björka
Hemort:
Björka
Kontrakt:
Färs
Län:
Malmöhus län
Födelseår:
1859
Födelseförsamling:
Ilstorp Malmöh. l.
Yrke:
Hemmansegare
Civilstånd:
Ogift (O)
Kön:
Man
Famstkod:
Ensamstående (E)
Hushåll nr:
42
Familj nr:
1
SVARvolym:
000221
Kort nr:
4
Sida:
3
Rad:
35
Och här är vi framme vid år 1900 (källa SVAR):
Namn:
Per Andersson
Hemförsamling:
Björka Malmöhus län
Hemort:
N: 13 Björka
Kontrakt:
Fors
Län:
Malmöhus
Födelseår:
1859
Födelseförsamling:
Ilstorp Malmöhus län
Yrke:
Åbo
Civilstånd:
Ogift (O)
Kön:
Man
Famstkod:
Ensamstående (E)
Fam. nr 1
Per Andersson, f. 1859, Åbo
Fam. nr 2
Anders Nilsson, f. 1880, Dräng
Fam. nr 3
Ingar Andersdotter, f. 1855, Piga
Vilket betyder att jag råkade rätt i första bilden #0!

Tack Anders - får blodad tand att gå vidare med Gårdens historia.