Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 6076 ggr
CarpetDiem
0

Smeder och Valloner

Jag har under ca. 2 år släktforskat och tack vare detta kommit till insikt att jag har smed och vallonblod i mig. Något som inte ens mina föräldrar vetat om.

Nu skulle jag behöva komma i kontakt med andra forskare med samma intresse för att kunna koppla ihop och söka vidare i varandras intresse.
Det mesta av mina rötter hittar man i Östergötland, Småland (Jönköping), Örebro.

Här finns släkter som Allard, Hero, Tholf, Qvarfordt, Muskin, Köhler, Bonnevier, Swartling m.fl.
Dessutom de Morgny.

Eftersom det verkar som om detta smedskrå var noga med att behålla yrket inom familjen gifte sig barnen oftast med andra smeder/valloner vilket har gjort att det har blivit en himla massa korsreferenser och där släkter går i varandra vid flertal tillfällen.

Jag vill säga på en gång att jag inte är någon världsmästare på detta utan jag är en glad amatör som gör detta på - amatörnivå. Framför allt gör jag det för att det är så himla kul! (men vill ha mer…) 

Är det någon som tänker som jag - hör av er!

Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
0

Visserligen var min farmors far smed och det har alltid sagts att vi ska ha "vallonblod" på den sidan, men jag har varken funnit smedsläkter eller vallonsläkt.

Däremot har mina söner smedsläkt på sin mormors sida. Bl.a på Mackmyra vilket ju är extra kul i dessa tider…

CarpetDiem
0

Anders…

Någon koppling till Sveriges motsvarighet till de Skottska högländerna har jag ännu inte hittat. Förrutom en Qvarfordt som arbetar där (och som jag borde kunna vara "släkt" med) som representant för whiskeyn Macmyra.
Jag smuttar dock gärna på denna ädla dryck som jag äger ett antal tappningar av.

Thomas

Hälsningar

Thomas

AndersE
0

#2 Fast Mackmyra ligger i Gästrikland…

Flört

CarpetDiem
0

Jo - men Qvarfordt  har jag hittat i hela Sverige.