Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 6076 ggr
CarpetDiem
0

Smeder och Valloner

Jag har under ca. 2 år släktforskat och tack vare detta kommit till insikt att jag har smed och vallonblod i mig. Något som inte ens mina föräldrar vetat om.

Nu skulle jag behöva komma i kontakt med andra forskare med samma intresse för att kunna koppla ihop och söka vidare i varandras intresse.
Det mesta av mina rötter hittar man i Östergötland, Småland (Jönköping), Örebro.

Här finns släkter som Allard, Hero, Tholf, Qvarfordt, Muskin, Köhler, Bonnevier, Swartling m.fl.
Dessutom de Morgny.

Eftersom det verkar som om detta smedskrå var noga med att behålla yrket inom familjen gifte sig barnen oftast med andra smeder/valloner vilket har gjort att det har blivit en himla massa korsreferenser och där släkter går i varandra vid flertal tillfällen.

Jag vill säga på en gång att jag inte är någon världsmästare på detta utan jag är en glad amatör som gör detta på - amatörnivå. Framför allt gör jag det för att det är så himla kul! (men vill ha mer…) 

Är det någon som tänker som jag - hör av er!

Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
0

Visserligen var min farmors far smed och det har alltid sagts att vi ska ha "vallonblod" på den sidan, men jag har varken funnit smedsläkter eller vallonsläkt.

Däremot har mina söner smedsläkt på sin mormors sida. Bl.a på Mackmyra vilket ju är extra kul i dessa tider…

CarpetDiem
0

Anders…

Någon koppling till Sveriges motsvarighet till de Skottska högländerna har jag ännu inte hittat. Förrutom en Qvarfordt som arbetar där (och som jag borde kunna vara "släkt" med) som representant för whiskeyn Macmyra.
Jag smuttar dock gärna på denna ädla dryck som jag äger ett antal tappningar av.

Thomas

Hälsningar

Thomas

AndersE
0

#2 Fast Mackmyra ligger i Gästrikland…

Flört

CarpetDiem
0

Jo - men Qvarfordt  har jag hittat i hela Sverige.
Den person jag träffade kom från en gren som flyttade til Finland och sen återkom till Sverige.
Det fanns många bruk i Finland också - förr i tiden.
Svenska smeder var mycket eftertraktade och de hjälpte till att bygga upp bruken där.

Fam. Q invandrade enligt uppgift från Tyskland via Norge till Sverige där de etablerade sig främst i Östergötland/Risinge på 16-1700-talet. Sen spreds sig släkten över hela Sverige och hela världen när det blev sämre tider.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

leja
0

Jag har en anfader som heter Hempling och är smed i Västmanland på 1600-talet. Jag undrar om det finns fler smeder med det namnet ? Och var de kom ifrån. Lutar åt att det är en tysk släkt. Men har inte kommit så långt i forskningen än. Detta är bara en lös fråga om någon sett namnet Hempling någon stans?

Vad ska man ha som signatur tro?

KingZap
0

Jag har Serva Henrot (Herou) som anfader vars släkt är tämligen väl dokumenterad av andra. Jag har skrivit in mycket i mitt släktforskningsprogram men inte källkontrollerat det själv. Just nu ligger lite av min släktforskning nere pga tidsbrist.

Jag har varit i kontakt med Stig Geber från Sällskapet Vallonättlingar och fått lite uppgifter från honom om Herou och de har även gett ut en CD skiva med information om vissa vallonsläkter, se http://www.vallon.se/ind_forsk_cd.htm.

Föreningen för Smedsläktsforskning som ger ut Smedskivan (http://www.genealogi.se/smed/) samarbetar också med Vallonättlingar och bla delar de forum.

Ett tips är att prova ta kontakt med någon i de föreningarna om du inte redan gjort det (vilket jag gissar att du har)

CarpetDiem
0

#5 Hempling - inget namn som jag har stött på - än. Men eftersom smeder och valloner har en jäkla förmåga att gifta sig inom sitt eget skrå så lär det säkert dyka upp.

#6 Jaha - då är vi i det närmaste släkt Glad med varandra då.
Min fm mf mm ff ff far var Jaques Henrot.
Jag är medlem i SVÄ och får givetvis tips därifrån också.
Har precis i dagarna beställt nya Vallonskivan för att kunna koppla ihop lite mer. För trots allt letande så får man inte med allt - oftast med den anledning att kyrkböckerna på nätet vid tiden 16-1700-tal återges så kladdigt på Genline. Det är helt enkelt för svårt att tyda.
Hör av dig till mig om du vill ha tillgång till det jag har.

Hälsningar

Thomas

Hälsningar

Thomas

Ingegerd
0

Jag har Bonnevier i släkten om jag går fem generationer bakåt på min mors sida. Mormors farfars mor hette Brita Stina Bonnevier. Jag tror att hon var född 1794, får kolla närmare när jag kommer hem framåt kvällen. Hennes man hette Skeppstedt och var om jag förstått rätt (har fått släktutredningen av en brylling, har inte hunnit kolla själv) av smedsläkt.

CarpetDiem
0

Ingegerd,

Bonnevier och Skeppstedt har jag i mina rullor också.
Bonnevier finns också på min systers mans sida så det är kul med alla korsreferenser.

Smeder med namnet Skeppstedt finns. Jag har en Johan August, född 1841 vid Vistinge/Risinge, hovsmed vid Finspång/Risinge gift med Anna Charlotta Qvarfordt år 1868.

Har inte forskat varifrån denna Skeppstedt kommer men han finns inte angiven på Smedskivan 2007.

Thomas

Hälsningar

Thomas

KingZap
0

#7 Kul att vi var släkt om än på väldigt långt håll :)

Jag tar gärna emot det du har. Jag har köpt Släkt och Hävd 3-4 1994 och läst Bertil Kjelldorffs utredning om Herou i tidiga led som är intressant läsning.

Ingegerd
0

Brita-Stina Bonnevier var född 1794 i Björkvik och hennes man Claes Fredrik Skeppstedt 1792 i Norrköpings S:t Olai ser jag nu i mina uppgifter i Min släkt.

Johan August har jag inte men jag kan ha missat att lägga in någon, då jag utgått från släktutredningar per mail.

Bonnevier och Skeppstedt är de grenar jag gjort minst åt i forskningen än så länge, men så småningom ska jag gå till källorna för uppgifterna för att verifiera dem.

KingZap
0

#1 och #3 Jag bor i Gästrikland inte långt ifrån Mackmyra och har bla Gods och Gårdar samt Gävleborgs Län - Bygd och Folk böckerna med en del gårdar med bilder.

Jag har även en porträttsamling över gästrikland från 1935. Vill du jag skall titta om jag hittar någon gård eller person i böckerna så säg till.

AndersE
0

#12 Tack för erbjudandet. Det var länge sedan jag kikade på den sidan. Jag återkommer kanske…

CarpetDiem
0

#10 och #11

Skicka mig era mailadresser så får ni ta del av mitt material.
Hittade en koppling till Brita-Stina också nu när jag satt och finkelurade och slof på Smedskivan 2007 och Genline.

Så vi är en "enda stor familj"

Min mailadress hittar ni HÄR

/Thomas

Hälsningar

Thomas

leja
0

Angående Hempling, så är nog mitt stora problem att det finns bara en smed. Mästersmed i Fellingsbro socken, hans son blev organist i Lindesberg, så det var bara dottern hemma. Men inga fler barn och inga andra med namnet som jag hittat. Så det är en svår nöt att knäcka. Men det känns lite orättvis när "alla andra" tillhör stora smeds släkter.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

CarpetDiem
0

Hempling var svåra att finna. Kan namnet ha "förenklats" med åren och blivit Hempel?  I så fall finns det en del att hämta.

Jag måste också få berätta att mina små upprop om hjälp har gett mig en himla massa nytt material. Ett antal tusen nya namn har jag redan nu kunnat koppla ihop. "Mitt" smedsområde har nu också utvidgats med Kopparberg och Gästrikland. Nåja - de fanns med förr också men det har blivit bra mycket större.

Och jag fortsätter väl på den linjen - jag tar gärna emot uppgifter som rör smeder och valloner enligt önskemål i inledningen.
Gärna som GEDCOM-fil

Stort tack till alla som har hjälpt till och som kommer (?) att hjälpa mig.

Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Ett litet tillägg. Många Herou har tillkommit vilket är mycket glädjande. Fortfarande droppar det in material vilket gör att inte bara mina anor växer utan det dessutom - förrhoppningsvis,hjälper andra att hitta rätt.

Jag är himla tacksam att så många vill hjälpa till.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

svenne
0

Är det någon därute som härstammar från den stora smedsläkten Stake eller Hvass?

CarpetDiem
0

Några Stake rör sig i utkanten av mitt släktträd.

Er häradshövding Hvass gm Gyllenhöök har jag också.

/Thomas

Hälsningar

Thomas