Gissa platsen

En ledtråd är "kort stubin"

Pittoreskt!
Vad är det i bakgrunden? Ett berg?
Någonstans i gruvdistriktet uppe i norr?

#2 Well spotted! 
Visst ser det ut som ett berg 
Ledtråd #2; Tro det eller ej men Konstnären Carl Larsson är nästa ledtråd.
Ser ut som Globen i bakgrunden, är vi i Stockholm?

Bra Ello! Visst är det Globen och vi befinner oss därmed i Stockholm, eller snarare strax utanför….!

Ledtråd #3
Siffran 9

Ledtråd #4 är vatten

Nu är jag snäll ;)
Ledtråd #5
Johan Snö

Ledtråd #6
Dödens ängel
Hittade en bild på Dödens ängel, staty på Lidingö kyrkogård, är det Lidingö du är på?

Nej, det var tyvärr fel Ello. MEN, vi befinner oss vid en kyrkogård.

Så här står det om Carl Larsson som var ledtråd #2;
"Han var portvaktsson på Grev Magnigränden 7 och hjälpte sin far med att sprida rök av tjära i huset."

Läge nord ost om Globen. Djurgården?
Dödens ängel. Johan Olof Wallin?
Johan Snö?

Snarare vid Johanneshov….!!
Wallin har skrivit om sina upplevelser runt det som har med kyrkogården att göra.
"Johan Snö" - tänk engelsk översättning ;)

Kolerakyrkogården vid Gullmarsplan?

#17 Rätt svenne! Den ligger mittimellan Gullmarsplan och Johanneshov.
Ledtråd #1 Ordet Kolera är besläktat med kolerisk, som beskriver en person med kort stubin. Tror det har med det snabba sjukdomsförloppet att göra.
Ledtråd #2 Carl Larsson var som sagt Portvaktsson och fick under en av koleraepedemierna hjälpa sin far att sprida rök med tjära i huset vilket man då trodde förhindrade smittspridning.
Ledtråd #3 var siffran 9 vilket representerar de nio stora epedemierna av Kolera i Sverige.
Ledtråd #5 och efterföljande hintar handlar natruligtvist om John Snow. 1813-1858, han räknas som en av världens mest framstående läkare. Han var nydanare inom anestesiologi (narkos) och bevisade kolerans smittvägar, dvs via vatten (se ledtråd #4) Hans upptäckt ironiserades dock länge, länge av världens vetenskapsmän, därav denna envishet med att sprida rök med tjära.
Ledtråd #6 och Dödens ängel; Dödsängel är i Gamla Testamentet ett uttryck för dödsbringande sjukdom, främst pesten. J.O Wallin var kyrkoherde i Stockholm under ett av Kolerautbrotten och har skrivit en dikt med namnet Dödens ängel som handlar just om sjukdomen och dess fasa.
Till sist; Dessa kolerakyrkogårdar finns ju på ett flertal platser i Sverige. De flesta som begravdes där begravdes i sk. massgravar och utan någon sten. På kolerakyrkogården vid Gullmarsplan/Johanneshov finss dock ett antal stenar, bla denna sten (se bifogad bild). Tror mig läsa Carl A. Krook, född 1801, död d. 23 aug 1883

Den var inte så lätt, och ledtrådarna var luriga!
Speciellt nr 3, så långt skulle iaf inte jag med min begränsade intelligens ha tänkt.

Nu är du allt för blygsam svenne och tanken är ju också att man ska koppla ihop flera ledtrådar.
Nåväl, det är en mycket vacker och rogivande plats. Dock önskar man ju att det hade funnits fler gravstenar.
Trevlig gåta!
Jag var ju rätt under inflygningen, men hade inte koll på instrumenten och landade på fel plats!

Ja Ello, du får en liten guldstjärna du med :)
Själv undrar jag vem Carl A. Krook var. Konstigt vad namnet Krook dyker upp hela tiden ;)

Kook/Kock. Men nära till.
Riktningen, nordost, tog jag genom att det var eftermiddag och solen stod lågt i sydväst. Skuggan av staketet och med globen i bakgrunden så låg Djurgården nära till.
Trevliga söktrådar.

Mycket intressant, Cheyenne. Jag har inte sett kolerakyrkogården. Däremot föreläser jag 8 gånger per år om John Snow - så hade hjärnan varit i form en söndag så kanske jag gissat rätt. Undrar också vem Carl Krook var. Finns inte i folkräkningen 1880 vad jag kan se.

Tack sonsjbo. Ja Kook/Kock ligger ju nära till men denna gång tänkte jag på Krook.
Att ta ut riktningen via solen skulle jag aldrig ha tänkt på.
Tack chrissan. Han kan ju ha bott utanför tullarna. Jag vet inte hur stort upptagningsområde kyrkogården hade för koleraoffer.

Eftersom det är du svenne så måste jag ju gissa på Värmland och Granberget ;)

Ledtråd nr 3.
Namnet på den närmaste staden är starkt förknippat med en matvara samt en inte allt för angenäm boendeform….

Kvarntorpshögen?

Och staden tror jag är Kumla.

Visst var det Kvarntorpshögen utanför Kumla i Närke.
Bra gjort.
Ledtråd nr 3 var ju staden Kumla med sin korv och Kumlaanstalten.