Anundsjö J P Söderholm
Är det möjligen någon som träffat på Jon Pehrsson Söderholm, som var fördubblingsbåtsman av 12:e roten i Anundsjö i Ångermanland?
Han gifte sig 25 september 1808 med Ingeborg Nilsdotter som var född 1775 1/8 på Tvärlandsböle 2:2.
De fick en dotter Maja Stina född 1809.
Jon Pehrsson antogs den 26 april 1808 och dog i februari 1809 i Stockholm där han var förlagd.
Besök på Krigsarkivet i Stockholm gav besked att han inte finns i handlingarna där. Han finns inte heller i husförhörslängderna i Anundsjö. Det enda spåret är alltså vigselboken (Svar A0032602_00061).
Har hört att han eventuellt skulle varit från Hemsjö, men kan inte hitta någon tänkbar Jon där.
Kanske var han född i någon grannsocken? Har letat bland inflyttade från Åsele, Sidensjö, Skorped m.fl utan framgång.
Så om någon vet något om en Jon Pehrsson född i slutet av 1700-talet som kan tänkas ha blivit båtsman i Anundsjö är jag mycket tacksam över att få tips om var jag kan leta.

Kan inte detta vara din Jon? Från hfl Anundsjö 1808-1817, längst ner på sidan.
Bildid: C0032588_00093
Intressant!
Detta måste jag kolla upp. Visst står det väl Jonas Eckor f 1784?
Tittade som hastigast i Anundsjöboken på CD och hittar en Jonas Jonsson Ekorn f 1784 som var fördubblingsbåtsman rote 4 1809-1811. I rote 4 ingick byarna Norrmesunda, Sörmesunda och Österfanbyn och båtsmännen hade namnen Årre, Ekorn och Lijten.
Byarna Önskan och Långsel tillhörde rote 12 och båtsmansnamnen var Biörn, Grårock, Norling och Söderholm.
Uppgifterna om roteindelningen och namnen har jag hittat i Bengt Sjöbergs bok: Rötter i Anundsjö - en bygd Nolaskogs, sidan 317.
Jag forstätter och ser vad jag kan få fram om ditt tips! Tack!

Vilka byar ingick i 12:e roten?
Du har kanske rätt att det står Ekorn. Ett rent önsketänkande från min sida att det står Pehrsson…!

Sjöberg säger rote 12 Önskan och Långsele. Kompaniet hade nr 97 och generalnummer 278.
Båtsmanstorpet låg på 1800-talet i Sörflärke med frågetecken efter.
Jag har letat tidigare i dom byarna och mantalslängden 1809 har i Önskan fördudbbling Jon Söderholm endast markering i kolumn för hustru.
Får kanske ta och gräva djupare där och i militära rullor, men beskedet på Krigsarkivet att det inte fanns handlingar om honom gjorde att jag la det i högen för olösta fall. Det var många som dog av fältsjuka i kriget mot Ryssland redan vid transporten till Stockholm och anteckningar saknas.
Och eftersom hans ursprung inte heller är känt av dom som gjort Anundsjöboken så letade jag som sagt en del i angränsande socknar och sen har jag tittat på det då och då utan att komma vidare.
Nu plockade jag fram det igen och är glad och tacksam att du hjälper mig att titta på det med nya ögon.
Dom gifter sig i september 1808. Jon skickas till Stockholm och dör där i början på 1809 och dottern Maja Stina föds 1809. När på året vet jag inte för hon finns inte i födelseboken. Änkan Ingeborg Nilsdotter gifter om sig 1812 med båtsman Olof Bergström. Ingeborg har jag en ganska klar bild av. Det är Jon som fortfarande är en gåta.

Knepigt!
Finner ju Ingeborg Nilsdotter under Buseberg men det har du säkert sett. Bildid: C0032589_00082
Där nämns ju andra maken Begström. men vem var sonen Petrus född 1808?
Ja, Ingeborg är syster till Lars Nilsson på samma sida i Bureborg.
Petrus född 1808 har jag inte hittat, men en son Pehr finns född före äktenskapet 27 jan 1803. (nr 7 överst på sidan gid 2029.6.90200). Och tvillingar som föddes och dog 1805.
Jag skrev lite slarvigt i #4 att Jon skickas till Stockholm. Han fick troligtvis marschera den omkring 70 mil långa vägen dit!
Om det var isfritt kunde båtsmännen få transport sjöledes. Hur isförhållandena såg ut vintern 1808/1809, ja det vet jag ju inte, men säkerligen var det mycket tuffa villkor under förflyttningen.